Vad krävs av mig som ryttare?
Hej. Jag kollar på olika annonser på varmblod. Och ser ofta att det står ej nybörjarhäst alt behöver erfaren ryttare. Undrar vad som då krävs att mig som ryttare för att ens ringa på annonserna.
Jag ser mig själv som en hyfsat van ryttare. Har hästskötarexamen, tränat upp till LA dressyr, hoppat runt 120. Hållt på med vanlig skolkörning med ponny. Jobbat i stall samt ridit mer eller mindre hela mitt liv.
Skulle jag som ryttare duger för de hästar som inte är nybörjarhästar. Är det för att de inte är utbildade.
Skulle vara kul och se vad ni tycker och krävs av en ev. köpare.
Jag skulle räkna dig som erfaren ryttare, absolut :)
Ofta skriver man nog ej nybörjarhäst och dyl för att man själv vill att hästen hamnar i ett kunnigt hem, jag skulle aldrig släppa iväg min pålla till en som inte är rutinerad. Med det menar jag inte att man måte ha hoppat en viss höjd eller tävlat upp till en viss nivå utan att man har hållt på med olika typer av hästar i flera år (dvs, mer än bara ridit en gång i veckan på ridskola i några år)…
vad spelar det för roll om man har hoppat en viss höjd bla bla bla?… för att kallas rutinerad?.. rutinerad i mina ögon är även att man kan rida dom lite hetare hästarna och klara av dom som är lite tostriga..
oja du e efaren. Vad jag tycker menas med nybörjare är väll att man inte kan läsa av en häst i de flesta lägen kan bli lätt att hästen tar över komandot å blir bossen annars då, nybörjare ser inte riktigt vad hästen "menar" svårt o förklara :P Sen kan hästen vara pigg kräver mjuk hand, en nybörjare brukar ha en stel hand o detta gör hästen stressigare o stum i munen tillslut. Jag hade ett varmblod hon kunde ha nybörjare på ryggen men inte alltid då hon skulle tagit över allt, hon kunde vara en riktigt surkart ibland mot hästar o vissa personer o vända röven åt o makera vill inte säga hej osv hon sparka inte men ja lite sur :P.
#2 Lik väl som man måste (i mina ögon iaf) kunna få en lite segare häst att bjuda framåt :)

Skulle definiera det ungefär som Ledin.
Att en rutinerad ryttare i såna sammanhang är någon som inte är rädd, som känner sig säker och kan "läsa" hästen.
En ruttinerad ryttare kan lösa de vanligaste problemen som uppstår vid ridning. tex hästen tvärstannar och vägrar gå, en orutinerad ryttare kanske börjar vifta slå och kanske till o med skrika på hästen, medan en erfaren kanske ber hästen om en sidvärtesrörelse eller fram/bakdelsvändning för att lossa hovarna ur marken.
eller hästen bockar, en orutinerad ryttare far oftast av, en rutinerad sitter lugnt kvar.
men sen finns ju problem osm även rutinerade ryttare kan ha problem med, typ stegringar o dyl.
Jag tittar ofta på hästannonser och kan säga som så att jag gårt mycket på magkänslan, jag fårgar mig ärligt "skulle jag kunna hantera och rida denna hästen?" svarar jag ja så ringer/mailar jag på den, svarar jag nej så låter jag den vara….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.