Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2222 ggr
jumpingqueen
0

Slå en häst!

JAg tycker det har varit mycket slag på hästar den senaste tiden i Svensk rid(hopp)sport. Vad ger det för bild utåt? Till alla ridskoletjejer som ser sina idoler spö skiten ur sin häst?

Jag tycker att sporten måste ta å skärpa sej nu. Ridsport på den nivån handlar ju egentligen bara om politik å pengar. Tjänner du inte Göran Person å går å kysser hans fötter så blir du inte med i regeringen lixom… Gå på resultaten å inte vem som känner vem!

Detta är BARA två problem som bubblat upp till ytan nu de senaste veckorna. Undra hur många till som kommer smyga sej fram nu…

emsems
0

ang slag. tycker inte jag sett så mycket. däremot är det värre å se trav och galopp.. tycker det är otroligt mycket piskande där! jag skulle vilja se jockeys utan piskar!

jumpingqueen
0

#1 Håller med! Men just nu var det hoppryttarna jag tänkte på… Men med Tanke på både Malin å Helena. Helena har de inte visat i TV, men tidningar. Den hästen BLÖDDE på rumpan!!!

horspawer
0

jag håller med dig så fort hästarna gör ett glädjeskut för mycket slår dom skiten ur dom. Man ser ju redan en del ridskoletjejer som använder piskan som ett vapen mot sina hästar.

emsems
0

oj då, det låter inte bra! missade malins hopp, har bara sett slutet idag, så jag vet inte.. finns det någonstans man kan läsa och se?

horspawer
0

i trav säjer dom att dom bara hotar med piskan men varför har hästarna då sår på baken och är livrädda för piskan

emsems
0

inte slår?? jo pyttsan.. när man ser på tv så sitter alla och tok-slår hästarna

jumpingqueen
0

#3 Vi hade Mini-KM i vårat stall häromveckan. Många ridskolebarn var där å red på ridskolans hästar. Dessa häsatr var ungefär 7 år å kom till sverige i våras eller i sommras. Hästarna ville kanske inte gå in på banan, jag försökte hjälpa dom å leda in. Vissa utavdom blev arga å sa att hästen skulle veta hut… Inte det bästa kanske. En slog sin häst så hårt att den sparkade å var nära att träffa mej… DET är hemskt!

#4 Vet inte. Men dom visade bilder på nyheterna när MAlin Gav Flippan upprepade hårda slag med vinklat spö…

jumpingqueen
0

#5 och #6 De slår faktiskt inte hästarna hela tiden. Då kan de bli avstängda. De slår på skenorna på vagnen. Jag TROR det är 4/5 slag man får ge hästen, på upploppet i alla fall…

MiaMaria
0

#8  3 upprepade slag är det väl dom får slå har jag för mig

jumpingqueen
0

#9 Du har säkert rätt!

gejsa
0

Tror inte att jag sett Malin slå sin häst någon gång inte Helena heller för den delen. Däremot utländska hoppare kan man se ibland att dom slår till med pisken. Men det är ju många ggr för att dom kan vägra annars. Precis vid hoppet.

jumpingqueen
0

#11 HAr du inte sett bilderna från Aachen? Om Malin?

Å Conan som Helena slog?

gejsa
0

Nej, var finns dom?

jumpingqueen
0

#13 Bilderna på Malin visades i Tv samma dag. I nyhetssändningarna… På Helena i diverse tidningar…

MiaMaria
0

Helena fick väl böter för det va? Tror jag läste det i Ridsport. Enligt henne själv gjorde hon det för att återfå kontrollen på hästen som blev en fara för båden henne och omgivningen om jag minns rätt

gejsa
0

Har inte sett något faktist. När hände detta då? Idag eller? Har inte sett på hoppningen sedan i söndags nämligen. Men finns det någon tidning som visar det?

jumpingqueen
0

#15 Men slår man en häst BLODIG för det??? 18 000:- i böter är ju lite i alla fall…

#16 Malins hände väl i tisdags… Helenas för två veckor sen ungefär Jag har ingen adress, men sök…

hjullan
0

jag vill också se! har du ingen länk jumpingqueen?

sjukt alltihop.. men ingenting förvånar mig längre. ärligt talat.

gejsa
0

Det trodde jag inte om dessa tjejer iaf. Vad man misstar sig på folk.Skrikandes

hjullan
0

precis gejsa.. håller med ;)

jumpingqueen
0

#18 Tyvär… Ingenting jag tittar på frivilligt om jag säger så…

#19 Jaa… Undra va de då gör när ingen ser…

MiaMaria
0

I ridsport va det bara en artikel, ingen bild

jumpingqueen
0

#22 Nej, men i våran lokala tiding å så har jag sett det i en tidning till…

gejsa
0

Stackars hästar!!!! Tänkte också det. VAd gör dom när ingen tittar på………

jumpingqueen
0

#24 Om hästen nu håller på att stegra över å aldrig slutar som Helena säger, Då an man ju slå till den mellan öronen när hästen går upp på bakbenen så den tror den slår i något. Men på rumpan? Vad tjänar det till?

gejsa
0

Och så det blöder!!! Då måste hon ha slagit många ggr.

jumpingqueen
0

#26 I alla fall hårt…

lisette
0

i trav slår man oftast på skaklarna, de får oxå böter om de slår hästarna upprepade ggr.

jen
0

där konsten tar slut tar våldet vid….

och de där ska vara småflickors förebild Fundersam  nä fyfaan säger jag!!Skrikandes

Anna Johansson
0

Frågan tycker jag är varför? varför slå? Tycker det känns så att där kunskapen tar slut där tar piskan vid.

hjullan
0

jo det jag har frågat mig ett antal gånger också anna..

varför varför varför?

jumpingqueen
0

#29 Vem va de som skrev det från början nu igen? De e ju ett fantastiskt ordspråk!

#30 JA, den som det visste…

Sussi
0

Jag såg på hoppningen där flippan vägrade och malin drämde till den, blev mycket förvånad och besviken! Det gjorde knappast situationen bättre heller liksom.

Man förstår ju att ryttarena har mycket press på sig men ändå…

Courage.C
0

Vet inte om ni har tänkt på det men linda heed slår sina hästar över alla oxrar och stora hinder. Bara för dom ska hoppa högre. Jag hatar den människan. hon vart utesluten på strömsholm för hon slog hästen så mycket.. tyckte jag var bra..

jumpingqueen
0

#33 Jag tror att Malin visste att Flippan skulle göra sådär. VARFÖR tackade hon inte nej till VM, för att rädda sitt eget skinn. Om ett par år kommer ingen komma ihåg Butterfly Flip som var världens främsta häst 2003, bara Butterfly Flopp som stannade ut sej på VM lixom… Tänk vad henens imige har skadats av det här…

#34 Ja vet!!! Helt hemskt!! Om det nu är så att man kommer fel in i en trekompination kan man ju hjälpa den med 1 klatch på rumpan. Inte tre rapp… Det är min uppfattning!

emsems
0

oj, är det sant.. nu kommer vi lite tillbaka till förra diskussionen… det finns väl många hästar som vill hoppa, varför kan man inte bara ta dem?  grr

jumpingqueen
0

#36 Vilket inlägg är det du syftar på?

emsems
0

tja, typ #34… att hon piskade honom för att hoppa högre.

jumpingqueen
0

#38 (ville bara veta så att det inte blev missförstånd:D) Ja, man kan ju undra hur man kan göra mot nån man älskar? Om man nu älskar sin häst vill säga…

emsems
0

jadå, jag vet ;)

tja, naktdelen är väl den att det blir så mycket press och måsten i deras hästliv… det blir ju inte riktigt sin egen lilla brunte man kan bara lunka på och så, utan det blir ju ett jobb med förväntningar och så.. dessutom har dom typ 10 hästar var, och hinner nog inte fästa sig lika hårt.. men å andra sidan lever dom ju med sin häst, när vi andra åker på jobbet så rinder dom..

jumpingqueen
0

#40 Men bara för att dom har 10 hästar ska man väl inte så slå dom? Jag har jobbat i sommar i ett stall med 41 hästar+ mina egna. Ungefär 15 av dom har jag aldrig rört då de gått på ridläger + 2 föl, då blir det 27 hästar kvar mina inräknade. Jag älskar alla de hästarna å deras personligheter. Visst, det blir mest ridning, inte så mycket tid till att rykta. Men man lär ju känna hästen, ger den en kram hit å en puss dit lixom. Så är jag i alla fall! vi var två som jobbade med dom hästarna…

Fast jag är ju en såndär stalltjej som visserligen bodde på en hästgård, men fick mocka å sopa å verkligen kämpa mej till en egen häst, å aldrig fått en färdig speedponny som alltid vinner… Det är nog lite skillnad…

emsems
0

nej givetvis menar jag inte att man ska slå hästen. gav mer ett svar på din fråga "Ja, man kan ju undra hur man kan göra mot nån man älskar?" jag menar absolut itne man ska slå den, menade mer bara tt det nog är mycket press och lite kärlek!

självklart ska man itne slå någon

jumpingqueen
0

#42 Okejj, men jag tror nog att har man kommit så långt, kanske ridning inte är det bästa jobbet längre. Eller?

emsems
0

absolut sant!

jumpingqueen
0

#44 JAg är ju en tävlingsmänniska å älskar att tävla. Om ja så blev av med båda benen skulle jag nog komma på ett sätt att hoppa! Sån fighter är jag. Men jag skulle ALDRIG sätta mina hästars hälsa i fara.

-- 

Men man måste oxå tänka på att en vild häst använder viss våld ibland, för att en annan häst ska förstå. T.ex tillåter inte en häst i högre rang att bli biten av en i låg rang. Pang, ett bett tillbaka. Vi ska ju inte låta våra hästar bita oss. Eller om jag backar mot en häst ska den flytta sej, annars får ju den hästen en smäll av en annan ranghög häst. Hästar är stora djur som enkelt dödar oss med en spark! Så man kan inte mjäka med en häst heller.

Jag menar inte att slå hästen blodig på rumpan är rätt. Men att en smäll ibland är befogad!

tessa
0

#7: Vad menas med vinklat spö?

emsems
0

#45. absolut, igen! haha men det är befogat eller inte. man får ju lära sig hur man hanterar olika situationer

trex
0

Jag tycker det verkar som om det är "modernt" att slå hästarna,gapa och skrika.Åtminstone bland vissa jag känner,hästarna är djävlar eller galna,eller skit osv.Visst kan man använda spö med förstånd,det skall vara en hjälp en förlängd arm,men man behöver inte slå det hårdaste man kan.Jag blir förgymmad och då säger jag till,det blir man inte populär av…..kassa tycker jag dom är,när dom bär sig åt så mot djuren.Dom är helt utlämnade till oss,och man har väl häst/djur för att man tycker om dom och älskar samvaron med dom.Och funkar det inte gör nåt då.

En gång såg jag en islandshäst,Sm-kvalad,jag har aldrig sett en häst få så mycket stryk,när jag väl öppnade mun - han är en djävel,det säger t.o.m. NN.Undrs om dom själva skulle vilja få så mycket stryk?Knappast,en smäll och dom polis anmäler säkert.

Brott på människa tillåtet på djur……………….

Gråter

hjullan
0

bra sagt anita

jumpingqueen
0

#46 I vanliga fall ska ju spöet vara vinklat bakåt, utmed låret. Men med vinklat spö menas att man håller det åt andra hållet, å får då mera krafft!

#47 Japp!

#48 Bra sagt!!!

E_hjo
0

Det där med Helena…
Var det inte så att hästen blev helt tokig och slängde sig, stegra å slå bland en massa folk å att den inte lyssnade på helena? jag tycker att hästen förtjänade ett rapp men självkart intå så mkt stryk…
Fast.. Det borde ju funnits en anledning till att hästen gjorde så oxå!

emsems
0

jag tror åxå jag läst att det var så.. däremot kan man ju undra vad som är sanning och bortförklaring…

Älskar_hästar
0

#1 Jag tycker inte heller dom ska använda spöt så mycket i galopp! Nu tar jag ju bara upp det , men jag gillar inte heller när alla andra slår och håller med alla här. Men i galopp , då ska man ju låta hästen tävla om den vill! Och inte tvinga den med spö!!

jumpingqueen
0

#51 Enligt Helena var det så att hästen blev helt galen å hon inte fick nån kontroll på den och att hon då gav den 1 lätt klatch på rumpan. Men enligt min kompis som var där å såg allting sa att hästen gick upp på bakbenen ett par gånger när helena slet i munnen. Då blev Helena tokig å började slå…

#1 JAg är inte så säker på att nån vill de…

lisette
0

finns det inga bilder på det här på nätet? jag är ju totalt ointresserad av allt vad tävlingar heter, men eftersom detta har skapat denna tråden vill jag se!

jumpingqueen
0

#55 Nej tyvär! Men sök på google eller nåt så finns det nästan alltid användbart material…

jumpingqueen
0

Synd att det inte finns bilder på själva händelsen…

lisette
0

tyckte jag med. men det är kanske inte så konstigt om det var på framhoppningen iofs…

jumpingqueen
0

#59 Men det finns alltid fotografer på framridningen i sådär stora klasser. Men FEI kanske har bestämmt att det är förbjudet att visa bilderna…

Courage.C
0

#38 vad mena du? fatta inte, var det en fråga?