Äpplen
Hur mkt äpplen får era hästar?
Vi har några stora äppleträd i trädgården så just nu blir det mer äpplen än vanligt för våra pållar.
Vad tkr du är för mkt äpplen för en häst?
Nu brukar Sylgja få två äpplen om dagen. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag ger äpplen åt alla hästarna. Dom får väl minst 10 stycken eller fler till natten. Men dom är inte så stora.
Brukar ge Lyrik äpplen varje dag. Nu har stall-tanten mkt äpplen i trädgården, så det blir 10-12 st varje dag, ungefär.
Jag ger inte Mandelman äpplen så ofta, det blir väl lite då och då. Speciellt som våra äpplen på äppelträdet är höstäpplen och inte riktigt mogna än.

Jag slänger till dem endel så får de gå och leta efter dem i hagen men i snitt kan det nog bli runt 10 äpplen var, väldigt små eftersom jag tar dem som trillar ner…

ja jag rider på ridskola o hyr häst men när jag rider på mina ridskolor så får hästen 3-4 äppln evter ridningen de har jag som belöning men när jag rider min hyres häst så gör jag samma sak fast med fler äpplen

Jag ger inte äpplen regelbundet till min häst…min hovis berättade en historia om en tant som gav 3 äpplen till sin häst varje dag. Hästen fick fång….

Jag har äppleträd i deras sommar hage. Dom plockar själva ifrån trädet
nu när de börjar bli klara.

#7 Hur vet de att det var av äpplena som hästen fick fång? *nyfiken*
Jag ger äpplen litet nu o då, men oftast får han skrutten när jag käkat äpple på väg till stallet.
Annars brukar han få rätt rejäla mängder morötter på vintern. iaf en 4-5 st per måltid. iom att jag tycker ha nska ha något saftfoder ävne på vintern då betforen gärna fryser till i hinken.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vad bra, då ger jag nog inte för mkt. Jag har gett vår stora häst ca 5 st men shettisen får inte lika mkt. :)
Jag ger inte så mycket till min ponny. några äpplen nån gång då och då..

#7 För att äpplen innehåller loads me socker..

Tror inte att en häst kan få fång av äpplen. Inte i så små mängder som 2-3 stycken heller. Däremot om hästen redan haft fång har jag hört att det kan bryta ut fång igen om man ger betfor, äpplen och morötter. Fast en del hästar kan ju äta det ändå fast dom haft fång så det är väl olika.

En häst som är fångkänslig kan mycket väl få fång av 2-3 äpplen, men en "normal" häst ska inte få det =) men har man otur så..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ger äpplen någon gång då och då

#16 Japp, så kan det va. Precis som me oss människor då, alla får vi inte diabetes =)

#18# Eftersom din häst haft fångkänningar så ska du givetvis inte ge äpplen som jag skrev i mitt förra inlägg.
mina hästar äter typ aldrig äpplen. men morötter får dom gott om :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Sen så ger inte jag Mandelman så mycket äpplen för att det helt enkelt inte är bra för magen. Ett äpple då och då, visst, men inte 12-13 om dagen.

Jag ger max ett äpple om jag har fång häst, nu får dom vad som faller från träden och jag hinner plocka innan dom blir dåliga.
OBS! Max ett äpple om dagen till en häst som har risk för fång.

Jag plockar det som rasar från träden och slänger in i hagen så att de får gå och leta och plocka själv!
*** Kärleken övervinner allt ***
Nu får inte Sylgja äpplen nåt mer. Ifall det var de som orsakade hennes kolikanfall idag…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

usch har hon fått kolik stackaren? =(
#25 Usch, det var inte kul att höra =/ men allt gick bra?

har hört att hästar kan få kolik av äpplen. det var en häst i stallet som inte fick äta äpplen för att hon då fick kolik.
#26 & #27 Japp, men inget allvarligt, så allt gick bra. Gick över helt på några timmar (efter att jag upptäckt det då). Om det berodde på äpplena vet jag inte, är rätt många hästar i stallet som haft kolik senaste tiden, så risken finns ju att det är nåt i hagen de äter som inte är bra… Men jag vågar inte chansa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Pållarna får äpple efter tillgång…. Nu finns det ju en del "vilda" äpplen att palla - men dessa r uppenbarligen för sura för Yrla, som ratar dem totalt - medan Eneldo glatt mumsar i sig.
Ger man rimlig mängd med äpplen till friska hästar, har jag svårt att se att det skulle finnas någon risk med det. man får använda sunt förnuft - som med allting annat - lagom är bäst :)
En regel med allt jag ger hästarna, är att det ska vara av lika god kvalitet, som för människor. Alltså, skulle inte jag vilja äta det pga lukt, smak osv, - ska heller inte hästarna äta det.