Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 519 ggr
[chriistina]
0

Skaffa häst - kostnad

Ska ev skaffa min första häst nästa sommar. Blir ett föl då (efter min medryttarhäst). Men jag har själv inte den ekonomin som krävs för att ha häst. Jag vet inte hur de ser ut sen heller om jag kommer ha pengar. Men mina föräldrar är berädda på att betala. Men vill ha alla fasta kostander nerskriva för att räkna på om deras ekonomi klarar de utan större problem så de även har ekonomi till de kostander som kan komma plötsligt.

Men jag behöver hjälp då jag säkert glömt något. Så kan ni inte hjälpa mig att göra en lista på utgifter man har vaje månad, varannan månad. Två gånger om året, en gång om året m.m. Allt på ett ungrefär då det kan varier ju. Jag behöve ringa priser. De kollar jag upp själv då det såklrt skiljer beroende på vart man bor.

Jag skriver in det lilla jag skrivigt ner så får ni gärna kopiera listan och skriva in det jag inte skriivgt i =)

Varje månad:
Stallplats
Strö
Foder
Försäkring

Varannan månad (ca):
Hovslagare

Jag räknar från det att hästen lämnat stoet.
Och jag vet min lista är kort men det är en början, ska kolla priser m.m. också.

Mandysan
0

Varje månad:
Stallplats
Strö
Foder
Försäkring

Varannan månad (ca):
Hovslagare

årligen:
Vaccination (hästinfluensa, ev bolutism, stelkramp vart 3:e år)
Tandraspning

Sen plockar det på med lite små grejer alltid, typ borstar, täcken osv =) Även om ni ska lösa ridhuskort (miljöträning) kostar det..

Ledin
0

Vad jag skulle oxå kolla upp är får hästen vara kvar i stallet o vad är kostnaden för stallplatsen. vad ingår i priset? osv var 3e månad är det hovis kommer o träna lyfta hovar o slå lite på dom med baksidan på en borste det underlättar att man får en nöjd hovis. vad kostar det å verka osv. Kolla vad som krävs för foder, ge samma som den är van vid köp inte en massa som säljs utan vill man byta lr tilllägga något får man smyga in det för underlätta magen. Man förövrigt har du en bra lista :) kul o köpa en fölis du kommer få en bra häst som känner dig utan o innan till o tvärtom :)

Mangis
0

Det finns nog trådar om detta om du söker…

fridak
0

Varje månad:
Stallplats
Strö
Foder
Försäkring

Varannan månad (ca):
Hovslagare

årligen:
Vaccination (hästinfluensa, ev bolutism, stelkramp vart 3:e år)
Tandraspning

träckprov/avmaskning (brukar väl vara 2 ggr/år?)

Sen plockar det på med lite små grejer alltid, typ borstar, täcken osv =) Även om ni ska lösa ridhuskort (miljöträning) kostar det..