1 kg lusernpellets = ? dl
Hur många dl är ett kg Krafft lusern pellets?
/amanda
7 liter (packade) Krafft Lusernhack = 1 kg
Lusernpellets vet jag ej, eftersom Lyrik vägrar äta sådant…

Vet ej just lusernen men 1 dl pelleterad betfor väger 80g, borde ju vara ganska lika. ett kg skulle då bli 12.5 dl
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 Ok! Då kan alltså ca 13-14 dl stämma? Hade bestämt för mig det men stallägaren hävdar att både lusern och Hippo har 1 liter = 1 kg, vilket jag tvivlar på…

#3 nej det kändes inte rätt med 1L = 1 kg. kan säker stämma med 13-14 dl. en dl hit eller dit, spela roll =)
Men däremot kan jag tänka mig att ett krafftmått (som ju är ett kg för kraffts pellets) kan stämma!
#4 Precis :) Det var Krafft mått jag använde på ridskolan och hade för mig att de låg ngnstans där… Men stallägaren menar som sagt på att lusernet stämmer det inte på =/
#5 Vet ni litervikten på kornkross och havre? Funderar på hur mkt korn och havre Lyrik egentligen får.
1 liter havre (hel), 1 liter kornkross = kg?

hmm iof kanske det är lite lägre TS på lusern = tyngre? jag minns inte vad lusern har i TS…
#7 Rätt så torrt, som hö.
När Lyrik käkade lusernpellets, åt han edel lusern. Är mindre pellets än krafft, så där går det mer per kg.

#8 hö kan ju variera lite. krafftfoder brukar väl ligga på 88%, likaså gör mitt hö. vanligtvis ligger hö på 84. som sagt vet jag inte lusernen

Jag investerade i en hushållsvåg från clas ohlsson för 99:- och den är guld väd när man håller på med foder.
1 liter groov 125 = 1360 gram :)
*** Kärleken övervinner allt ***

#10 bra, då vet vi vart vi ska vända oss i fortsättningen! =D

Haha, tror du jag tänker åka och köpa smakprov av allt för att väga åt er ;-P
Men jag kan väga upp: havre, betfor, groov 125, krafft sport, nån müsli-sort, edel lusernpellets, proteiner, mineral blå…..
Det är inte illa ;) Någon som behöver veta vad en liter väger av dessa sorter? haha!

#12 haha ja varför inte XD

Men det är klart att jag ställer upp på er ;)
havre och kornkross är 1/2 liter = 300g alltså 1 liter = 600 gram hippo lusern pellets är 1 liter 800gram hel havre är 1/2 liter= 400 gram. Vägt på min digitalvåg i stallet i vintras men jag kan kolla upp pelletsen igen i morgon om du vill??
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
14 dl lusernpellets är ca 1 kg.
det vägde mitt i vintras. det var Krafft`s lusernpellets
#9 Stod på min lusernhack att det är 84% TS. Kraffts
#12 Kornkross? Miner Grön pellets?
Helhavre kan väga lite olika, beroenda på vilken sorts havre det är. Hur matade de här.
#17 Ang. mineralerna står det på hinken, tror att 1 dl = 80 g…
#18 Har ett mått, från Krafft som är för mineralerna, som är uppmärkt på 50 och 100 g. 75 g Miner grönpellets är ett 3/4 fullt mått. Går 1 dl i det.