Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 9624 ggr
Mandysan
0

1 kg lusernpellets = ? dl

Hur många dl är ett kg Krafft lusern pellets?

/amanda

Lyrik
0

7 liter (packade) Krafft Lusernhack = 1 kg

Lusernpellets vet jag ej, eftersom Lyrik vägrar äta sådant…

Peppe
0

Vet ej just lusernen men 1 dl pelleterad betfor väger 80g, borde ju vara ganska lika. ett kg skulle då bli 12.5 dl

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mandysan
0

#2 Ok! Då kan alltså ca 13-14 dl stämma? Hade bestämt för mig det men stallägaren hävdar att både lusern och Hippo har 1 liter = 1 kg, vilket jag tvivlar på…

Peppe
0

#3 nej det kändes inte rätt med 1L = 1 kg.  kan säker stämma med 13-14 dl. en dl hit eller dit, spela roll =)

Men däremot kan jag tänka mig att ett krafftmått (som ju är ett kg för kraffts pellets) kan stämma!

Mandysan
0

#4 Precis :) Det var Krafft mått jag använde på ridskolan och hade för mig att de låg ngnstans där… Men stallägaren menar som sagt på att lusernet stämmer det inte på =/

Lyrik
0

#5 Vet ni litervikten på kornkross och havre? Funderar på hur mkt korn och havre Lyrik egentligen får.

1 liter havre (hel), 1 liter kornkross = kg?

Peppe
0

hmm iof kanske det är lite lägre TS på lusern = tyngre? jag minns inte vad lusern har i TS…

Lyrik
0

#7 Rätt så torrt, som hö.

När Lyrik käkade lusernpellets, åt han edel lusern. Är mindre pellets än krafft, så där går det mer per kg.

Peppe
0

#8 hö kan ju variera lite. krafftfoder brukar väl ligga på 88%, likaså gör mitt hö. vanligtvis ligger hö på 84. som sagt vet jag inte lusernen

tezzie
0

Jag investerade i en hushållsvåg från clas ohlsson för 99:- och den är guld väd när man håller på med foder.

1 liter groov 125 = 1360 gram :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

#10 bra, då vet vi vart vi ska vända oss i fortsättningen! =D

tezzie
0

Haha, tror du jag tänker åka och köpa smakprov av allt för att väga åt er ;-P

Men jag kan väga upp: havre, betfor, groov 125, krafft sport, nån müsli-sort, edel lusernpellets, proteiner, mineral blå…..

Det är inte illa ;) Någon som behöver veta vad en liter väger av dessa sorter? haha!

Peppe
0

#12 haha ja varför inte XD

tezzie
0

Men det är klart att jag ställer upp på er ;)

Zahara
0

havre och kornkross är 1/2 liter = 300g alltså 1 liter = 600 gram hippo lusern pellets är 1 liter 800gram hel havre är 1/2 liter= 400 gram. Vägt på min digitalvåg i stallet i vintras men jag kan kolla upp pelletsen igen i morgon om du vill??

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

jen
0

14 dl lusernpellets är ca 1 kg.

det vägde mitt i vintras. det var Krafft`s lusernpellets

Lyrik
0

#9 Stod på min lusernhack att det är 84% TS. Kraffts

#12 Kornkross? Miner Grön pellets?

Helhavre kan väga lite olika, beroenda på vilken sorts havre det är. Hur matade de här.

Mandysan
0

#17 Ang. mineralerna står det på hinken, tror att 1 dl = 80 g…

Lyrik
0

#18 Har ett mått, från Krafft som är för mineralerna, som är uppmärkt på 50 och 100 g. 75 g Miner grönpellets är ett 3/4 fullt mått. Går 1 dl i det.