Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2007 ggr
lisette
0

bråk *långt*

en bit ifrån mig bor det en person som har uppfödning på rottweilers, hon är instruktör på brukshundsklubben i närheten…

förra året när jag hade tosan var jag ute med ida och red. nedan hände… (klipp o klistra från annat forum)

red förbi ett ställe idag där det bor 3-5 rottweilrar. normalt brukar dom hundarna var inne, hoppa upp på fönsterna (har sprängt rutorna två ggr och varit halvvägs ute så ägaren har satt kompostgaller innanför) och stå och skälla.

men idag var dom lösa inne i trädgården. staketet till trädgården är fårnät och är väl 10 meter från vägen. de sprang från vänster sida på huset och över till höger. hästarna höll på att krypa ur sitt skinn. de var på väg upp på stengärdet som är på högersida om oss. skrek åt hundarna att vara tysta, dom tystnade lite och fortsatte sen igen.

är sugen på att köra till ägaren och prata med henne, se om det gör ngn nytta. en normal ägare går väl ut och säger till sina hundar när dom skäller så enormt som dom här gjorde idag?

det är riktigt riktigt obehagligt att rida förbi där, vad gör man om hundarna kommer lösa? hur skyddar man sig själv och framförallt hästen? vad kan jag göra överhuvudtaget? det kan vara livsfarligt att rida där… och nej, jag vill inte rida på ett annat ställe, för att då kommer man inte till dom bästa ridvägarna. hästen var inte rädd för hundarna i somras, men då var dom inte varit ute i trädgården heller….

en gng när jag red förbi med en annan häst stod ägaren ute. jag sa till henne "har du koll på dina hundar nu?" (hundarna stod som de brukar göra, hängades över grinden in till gårdsplanen) hon svarade nonchalant "det kan jag inte garantera"… jag häpnades över hennes svar…

var och snackade med henne idag. hundarna var ute… där var 6 st i trädgården, började skälla direkt när jag kom in på gården. de hängde över grinden igen.
hon öppnade (i trosor och tshirt…).   förklarade för henne att i fredags var det nära att det hände en olycka pga hennes hundar. bad henne ha lite koll på hundarna när dom var ute. hon svarade att det kunde hon visst ha, men det var inte säkert att hon hörde dom (!!???!!) men då skulle hon säga till dom. hon jobbade natt så hon sov på dagarna…

lisette
0

igår, då red vi förbi samma idiot (ursäkta, men hon är inte klok i skallen), hon skulle precis köra iväg med sin bil. den lät som sjutton och hon satt o torkade av imman på insidan av rutan.

vi red förbi eftersom det kom en bil till bakom henne, sedan höll vi oss i mitten av grusvägen (ungefär 3 meter bred) tills vi hörde hennes skrangelbil. då red vi in till sidan, hon kom i full karriär och sänkte inte farten, så madde red ut lite längre med oskar för att få henne att sänka farten.

då trängde hon sig förbi, i samma hastighet som tidigare. utan en tanke på våran, hästarnas eller hennes säkerhet.

madde började skrika på henne, tanten stannade direkt o öppnade bildörren och ifrågasatte vår ridning.

"rid inte i bredd," bredd är det när hästen har huvudet i svansen på framförvarande? ;)

jag blev skitsur, för hon har ingen koll på något. hade det varit en älg som stod där så hade hon inte kört som hon gjorde igår. det är minst lika farligt med hästar som med älgar. hon stängde dörren när jag sa åt henne att vi red i kanten efter varandra. sedan körde hon iväg med grusen runt däcken.

nästan så man tycker det är synd att det inte hände något. borde lära hästarna att stegra på kommando…

lisette
0

o de där j*kla hundarna, hanen är helt underbar. jättevacker, men kommer de lösa när jag är ute o rider, ja då brakar det löst i byn…

gejsa
0

Tala om för henne att om det händer något när ni rider och hon kör bil så är det hon som får stå för alla kostnader. Det är nästan alltid bilförarens fel om något händer.

Fy fasiken vad farligt om hundarna kommer lösa och börjar jaga era hästar och kanske biter dom i benen.

bebbe
0

tussa Brago på henne, fniss men ge honom först lite cider så han blir karsk. Nej, skämt åsido, du borde anmäla henne,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

CBA
0

Jag skulle göra som bebbe säger + att jag skulle ha ett rejält ridspö med mig att ha som tillhygge IFALL jyckarna kommer lösa, då är det bara att börja veva !

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

Håller också med Bebbe. Anmäl…. man har rätt att få känna sig trygg på allmän väg. En sån människa hade jag kunnat göra mig olycklig på………..grr

Anna Johansson
0

Så här får man inte göra, med det är effektift. he he Jo till saken. Ha med dig ett långt spö med knopp  (helst hård) Om hon kommer så vänd spöet bakofram och dunka ut de i rutan på bilen. om/när hon blir sur och stannar lek helt oförstående och säg att de måste va en sten som slog upp. Sen tänker hon nog sig för nästa gång. Fast som sakt så får man ju inte göra!

Sehvrin
0

Det låter inte så bra, det där =/

Men jag skulle ge dig rådet att inte springa om hundarna kommer löst (jaktinstinkter du vet) och att slå hundarna skulle nog bara göra dem arga (arga, stora hundar = väldigt icke-bra) Jag har tyvärr ingen lösning till problemet =/ men lycka till, iaf

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Peppe
0

vi har ett liknade men mycket mindre problem. en galen jack russel som skäller så han nästan spricker så fort man går förbi. så en dag lyckas han ju självklart slita sig och springer rakt ut i vägen mot mig och hästen och skäller som en galning. tack å lov att Peppe inte är så rädd för hundar! jag bara stannade, tog ett djupt andetag och sjönk ihop lite i sadeln, samma sak gjorde Peppe (ja inte sjönk ihop i sadeln då  Flört) och hunden verkade komma av sig helt. han bara tysnade, glodde lite och gick hem igen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#3 jag mailade SKK o frågade de vem som står för skadorna om tosan hade gått över stengärdet (där det dessutom finns taggtråd har jag sett i efterhand), de svarade inte. men jag undrar fortfarande faktiskt.

#4,5,6 ja jag kan ju anmäla, men vad exakt ska jag anmäla? att hon inte körde ordentligt brevid oss? det är ju ord mot ord samt att jag inte har bevis.

#7 hehe den var ju klockren anna! *fniss*

#8 nej springa ifrån dom, det kan man nog inte. har med funderat på det där med att slå dom, men jag är rädd att de bara blir ännu mer ilsk då.

en ganska hopplös situation faktiskt. det kan ju vara så att de bara står och skäller som idioter där och inte tar sig ut. men det känns obehagligt varje gång man rider förbi, jag spänner mig för att jag är beredd på att hundarna börjar skälla o hästarna hoppar till….

lisette
0

tyvärr kör folk som blådårar på vägen genom byn.

när robin och tim var ute med mig och hästarna så kom det en bil glidandes/spinnandes genom en kurva. på vägen utanför mig är det 50 och den höll 60-70 genom kurvan.

jag stegade ut i vägen och fick stopp på bilhelvetet, ja var sååå arg att jag skakade. sa åt dom att de inte fick köra så himla fort, när killen i bilen började tjafsa emot att han inte körde fort så blev jag topp tunnor. frågade honom om han inte såg hästarna när han kom i kurvan, vilket han gjorde svarade han. "VARFÖR KÖR DU DÅ SOM EN IDIOT" skrek jag till honom? "det kan hända en olycka!"

två småkillar på hästar som de inte känner och en bil som kommer ruskigt fort, hur skoj hade bilföraren haft det om det hänt en olycka?

tyvärr tog jag inte bilens regnr för han börnade iväg bara för att reta upp mig ännu mer.

hur sjutton ska man kunna uppfostra bilförarna? det är helt sjukt som de kör här. när vi skrittar på 70 vägen ungefär 50 meter för att komma in på en grusväg så är det väldigt sällan en bil sänker hastigheten, många (inkl mig själv) kör dessutom i 90 på den vägen…

har funderingar på att ringa till kommunen o se om de kan sätta upp varning för häst skyltar. det finns trots allt 9 hästar i byn!

hjullan
0

bara 9 hästar ??

lisette
0

vad menar du hjullan? 9 hästar är mkt i en by där det bor ungefär 50 personer.

Eve
0

Usch, ja, Hundar är då inte roliga när de inte är glada. Jag hade inte ett bilproblemn,utan bussproblem igår när jag och Lykka var ute och red. Bussen kom i ca 70 km/h på en liten smal landsväg rakt mot mig och Lykka. Han saktade in en smula, men körde fortfarande för fort för den smala vägen. När han ser att Lykka blir skrämd stannar han nästan och när jag har lugnat ner lykka igen och ska precis gå förbi så börjar han varva bussen så att den låter jättemkt. Lykka ställer sig på bakbenen och vänder 180 grader och stack.. som tur var så var jag ganska beredd på hennes upptåg så jag fick kontroll över henne rätt fort.. Så hoppade vi över ett dike och över på en åker för att i alla fall komma av vägen, precis när vi ska hoppa så gasar han på och kör förbi oss! Lykka hoppar ett jätteskutt och ut på åkern… Jag kändes hennes hjärta dunka och jag hade sadel! hon var livrädd för den stora, gula bussen.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

mazze
0

Du får ta med dig lite köttbitarOskyldig Då kommer dom att älska dig o bli tysta… hehe!

E_hjo
0

Altså… det där med galna hundar å hemska ägare är inte roligt… här finns det en hel del galna hundar men dom är som tur är ganska så små…

lisette
0

små hundar är nästan värre, de skäller heela tiden… :D

NinaToy
0

Ahhh… där jag står så är det små ettriga jävla jack russels. :P När man ska ta in hästarna kommer de springandes bakifrån och biter hästarna i bakbenen! Min gör INGENTING så jag märket knappt ens om de kommer! Men de andra hästarna brukar sparka. :P Hoppas innerligt en dag att de blir träffade så de är tysta sen! Hund och stall hör inte ihop - katt och stall hör ihop!

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nina, min pappa hade sin häst i mölleberga tidigare. de som bodde där hade en massa småhundar. biggen, pappas gamla häst gillade inte att de sprang runt benen på honom. en dag small det till och hunden fick hoven i huvudet. hunden svimmade och ägarna var helt bölfärdiga för de trodde hunden dött. men den piggnade till…

tror du den lärde sig??? neej, den fortsatte. dumma hund! :D

när vi fick hem wesley så sprang han ut i hagen och skulle jaga hästar trodde han. han fick sig en kick av en av hästarna i magen, sen har han inte varit där ute igen…

bild på min hugin och tosan!

tessa
0

hundar är mjuka och hästhovar hårda, så den kombinationen kan gå riktigt illa tyvärr… - men kul foto lisette! =)