Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2377 ggr
Mandysan
0

Vart göra av Foxen?

Har som jag skrivit i andra trådar hamnat i en sådan sits så att jag inte kommer kunna rida min häst fullt ut i minst ett par månader, i värsta fall aldrig.. =(

Detta pga min knäskada (glappig led med svaga muskler runt) som hastigt har blivit sämre, trots sjukgymnastik och läkemedel. Det bästa vore om jag lade ner ridningen helt och började med ngt annat men det finns inte i min värld! Detta då det är ridningen som triggar igång smärtan och snedbelastar leden.

Just nu rider jag varannan dag, dock inte mer ansträngande än skritt och pyttelite galopp (trav är helt uteslutet) i paddocken.

Detta funkar inte för min häst som behöver komma ut på härliga skogsturer varvat med dressyr på banan och lite hoppning. Hon mår bäst när hon rids 5 dagar i veckan ordentligt och jobbas från marken 1 dag (typ tömkörning)…

Alltså måste jag hitta en annan lösning. Jag vill dock inte gärna lämna min häst i någon annans våld då hon behöver känsla och förståelse, inte kraftiga pådrivningar och ryck i munnen. Iom att jag har mina fysiska begränsningar har hon även fått lära sig vissa kommandon annorlunda mot "vanliga" hästar, ytterligare en sak som försvårar!

Tidigare i somras hade jag ridförbud i 2 veckor och då red min systers kompis. Hon rider väl Foxen hyffsat (fast hon kan inte be henne göra lite mer avancerade rörelser då hon inte rider på "mitt" sätt), men hon och syrran missade totalt att Foxen hade kraftig mugg, inte så kul när jag kom tillbaka. =( Det har fortfarande inte läkt helt och hållet.

Men visst, ett alternativ vore att låta henne rida några gånger i veckan och jag är där ute och rider själv så mycket jag orkar.

Samtidigt kan jag känna att det är inte gratis att ha häst och jag gör kompisen en jättetjänst och hon kommer rida mer än vad jag gör. Men det känns helt fel att ta betalt av henne…=/ Är jag bara dumsnål/sniken?

Ett under i fall ngn har lyckats ta sig igenom mitt svammel!

/Amanda

swedensess
0

om jag var som du skulle jag låta den andra tjejen rida henne någon gång i veckan och köra in henne så  att ni kan komma ut utan att du behöver anstränga knät för mkt =)

Mandysan
0

#1 Hon är inkörd, tom tävlad i körning ;) Men då jag inte vet hur hon skulle reagera på det (kanske skulle påminna för mkt om hennes gamla liv, då hon var näst intill apatisk och hade tappat livsgnistan helt) låter jag bli..

Mangis
0

Skola om till körning?

Maja
0

Hmm, jadu, svårt..

Att arbeta henne från marken, klarar du av det? För där har du ju miljoner olika saker att göra! Tömköra, longera, löslongera, löshoppa, promenera, trickträna.. You name it!

Annars finns det säkert folk som skulle kunna markarbeta henne åt dig, man kan ju skaffa medskötare (som inte rider), se bara till att säga det klart och tydligt i annonsen. Om du sedan skulle upptäcka att den personen faktiskt verkar vettig och någon som skulle kunna rida som du vill, så ja, då kanske h*n kan få ta en liten tur?

Detta då om du inte skulle vilja ha syrrans kompis ridandes, känns kanske lättare att ta betalt av någon som du inte känner lika bra.. Fast det är så klart, om du skulle kunna "anställa" någon annan när syrrans kompis vet om det, men det är ju upp till dig! Och om hon frågar så kan du säga på ett snällt sätt att du behöver lite pengar för hästen och då kanske hon rent av erbjuder sig att betala! =)

Nää, flum-flum från en trött flicka var det här. ;)

Mandysan
0

Ang, körningen, är jag bara nojig förresten? Känns nästan så…;) Hur mkt kan hästar komma ihåg?

Longering, löshoppning och löslongering är sånt Foxen inte tycker om. Hon tycker inte allso m att springa eller hoppa själv utan vill ha en ryttare med som njuter av det lika mkt som hon :')

Detta med syrrans kompis är så knepigt, vet ju att hon bara har sitt studiebidrag att leva på men tror nog att syrran framförallt skulle bli väldigt stött om jag frågade ngn annan (sen att jag och syrrans kompis inte alls har tyckt om varann så länge vi har känt varann, det är först nu vi kan låta bli att kasta spydigheter till varandra konstant) spelar inte henne ngn roll…

Medskötare vore kanske ngt men då kommer de här problemen med syrrans kompis igen…

bubbelbubbel
0

jag antar att det är dina föräldrar som betalar foxen, eller gör du det ? i sånna fall, så låt dom avgöra om hon ska betala eller inte, och låt henne rida ett par gånger till och känn efter lite hur det känns att hon rider, och hur hon rider ?

Mari
0

#5 Jag tror att du kan iaf testa att köra henne, du märker väl med detsamma om hon gillar det eller ej.
Är det en föredetta travhäst? Isåfall kan man ju strunta i att köra med en sulky och bara ha vanligt bröstsele/loksele och inga inspänningstyglar och allt vad det heter för det skulle nog de komma ihåg.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandysan
0

#6 Det är mina föräldrar, pappa bryr sig inte men mamma håller med mig..

Mandysan
0

#7 Nope, utan hon har tävlat enbet, par och fyrspann på ganska hög nivå :)

Mari
0

#9 Ah då kan det var kruxigare, men jag tycker iaf att du skulle kunna testa köra henne åtminstånde en gång :) Då ser du ju om hon gillar det eller ej. Tror inte att hon blir apatisk och tappar lusten för det men jag kan ju ha fel.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ledin
0

är det en travhäst du har nu? för jag vet ju om flera som blivit omskolade till riktigt lugna körhästar, men då krävs det att deras tävlingskalle inte finns :) men där har du ju en jätte bra sak mysit är det med o vackert som tusan att se :) en stor häst med en fin vagn det e så himmla najsit.

Mandysan
0

#10 Får ta och jaga vagn då :P Kanske ska försöka få tag på en sulky och travsele för att förvirra henne ;)

#11 Som sagt, ingen travare utan en "vanligt" körd häst..

thilda-
0

#12 köp en rockard istället ;) sulky är ju en liten kort vagn med bara 1 sits

Mandysan
0

#13 Har kört ponnytrav så jag vet vad en sulky är ;) Får se dock i fall jag kan få tag på ngn vagn alls, måste köpa en ny sadel + sprenger stigbyglar + knäskydd för 2000:- först…=/

lisette
0

hennes tappade livsgnista kanske inte berodde på körningen utan ngt helt annat?

friskt vågat är hälften vunnet.

Mandysan
0

#15 Vet inte alls vad det berodde på (hände ett x antal år innan jag köpte henne)….

lisette
0

varför itne försöka hitta vagn o sele o prova innan du börjar fundea en massa?

Annette
0

Kan inte din mamma rida henne?

Mandysan
0

#17 Det är det jag är på jakt efter nu ;) Får ta och höra mig för om ngn har det…

#18 För att hon jobbar kvällstid och måste vara hemma dagtid så hon skulle bara kunna komma iväg på helgerna..=/

LinaN
0

Livsgnistan kanske tappades  isamband med tävlingskörandet? Om du bara ska ut o småköra i skogen och för skojs skull utan andra krav än att hon håller sig mellan skaklarna och lyder så tror jag itne att det ska vara några bekymmer. hon känner dig och litar p åatt du itne skulle göra henne illa.

Jag säger go for it! testa ett par gånger, beröm massor och ta det lugnt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

testa körning, jag tror som de andra att hon inte tappar livsgnistan om hon körs kravlöst. jag skulle nog sätta ut annons om skötare eller medryttare också, hittar du en riktigt bra så kommer nog syrran ändra åsikt efter ett tag också.

jn84
0

Jag förstår verkligen ditt dilemma. Det är svårt att "släppa" sin häst till någon annan. Jag har ju en medryttare som rider Dandelion och hon gör inte saker på samma sätt som jag. Ofta blir jag riktigt irriterad över slarvighet som skulle kunna skada hästen, men samtidigt måste jag komma ihåg att inte ens jag är perfekt. Jag gör också misstag som skulle kunna få ödesdigra konsekvenser. Jag menar självklart inte att vilken slarvig människa som helst får ta hand om min häst, men det ska mycket till för att han ska dö.. ;)

Jag tror att man ibland måste våga släppa taget och kontrollen och låta någon hjälpa en. Jag är väldigt glad över de två dagar min medryttare har min häst. Jag vet att hon tycker om hästen och bryr sig om honom. Han tar inte skada av ridningen så för min del räcker det med att gnälla för någon lite grann ibland när jag blir superirriterad på något. Känns inte rätt att gnälla på henne, för människor ÄR olika. Självklart tar jag upp "riktiga" problem med henne, men oftast är det bara fåniga saker som stör mig.

När det gäller pengafrågan så har jag funderat på det med. Har funderat över hur jag gör med hästen den dagen jag skaffar barn. Jag vill inte sälja honom och inte låna ut honom på foder nån annanstans, utan jag vill ha honom här och kunna rida kanske nån eller några dagar i veckan. Så jag har tänkt försöka hitta någon som kan vara "heltidsmedryttare", dvs någon som har honom som medryttarhäst (i princip som en foderhäst) men jag finns där också och hjälper till. Därmed står personen i fråga för större delen av kostnaden för honom, men jag kommer betala en del också, för att få ha honom kvar i stallet här. Kanske kan vara något för dig också? Det gäller ju bara att komma överens om nånting som känns bra för båda, oavsett vad andra tycker är rätt eller fel.

För hästen skull kanske man måste kunna se lite mellan fingrarna. Självklart tar man hand om sin egen häst bäst själv, men kan man inte så måste man nog se efter andra lösningar. Funkar ridningen bra kanske syrrans kompis funkar som medryttare?

Det är svårt, jag vet! Men man kanske måste våga prova ibland…

thilda-
0

#14 ok. men det visste inte jag.. eftersom sulky inte är till för skogskörning precis

Mandysan
0

#23 :D

Har läst allas svar och tja, det här är inte lätt =/ Men uppskattar era åsikter!