vaccinera före hösilage
hejsan!
nu tänkte jag kolla med er… jag ska börja ge mirran hösilage. har alltid lärt mig att man ska vaccinera mot botulism (stavning?) innan för att de annars kan bli sjuka. men nu pratade jag med en veterinär som sa att den vaccinationen var bullshit. hon sa att först och främst så äre typ en häst på 2000 som blir sjuka av detta, å hon säger, att blir dom sjuka av det, så spelar sprutan ingen roll.
vad tror ni?

det finns olika meningar om det här inne.
jag har valt att inte vaccinera pga det som du skriver.

Jag har inte heller vaccinerat Dandelion mot botulism.
Som jag har förstått det så blir dom inte sjuka av friskt och fräscht hösilage, utan om det är slaget för lågt så det har kommit in jord i det eller något djur. Men så länge man inte lägger ut en hel bal till hästarna så ser man om det finns något sådant i balen.
Jag har även hört nåt om att bakterierna trivs bäst när ts är under 50.. Så stämmer det ska det inte vara nån större fara med torrare, fint hösilage.
Jag kommer inte vaccinera Sylgja mot det, inte till en början i alla fall.. Känns som att hon kommer få tillräckligt med sprutor och andra chockerande upplevelser när hon kommer. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vi valde att vaccinera Peppe eftersom han kommer va tvungen att äta hösilage hela livet. Blacky har vi inte vaccinerat.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag har hört så här. en häst kan få botulism även om den är vaccinerad mot det, dock blir symptomen lite lindrigare med vaccin.

Det finns väl två olika sorters botulism och det är väl bara den ena man kan vaccinera mot?
Vilken som är vilken och vilken som är värst vet jag inte tyvärr
hur är det med försäkring då? om jag väljer att inte vaccinera, och hon skulle bli sjuk, kan agira då skita i att betala ut ev veterinärkostnader?

Bra fråga…
Men jag tror inte det, det finns väl inget krav på att hästen måste vara vaccinerad mot botulism om den äter hösilage?
jag har mailat agria och ska se om dom svarar. skulle vara skönt om jag slapp vaccinera. är så emot onödiga sprutor och medicin… både på hästen, katten och mig själv…
#6 Det finns många olika bakterier som orskar botulism, och vaccinet täcker inte alla. Däremot har jag också hört att hästar bara kan få det som vaccinet täcker.. Men vet inte om det stämmer.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har inte vaccinerat Reddie

Det finns ju en risk att en häst ändå blir sjuk om den äter utav dåligt hösilage, men den blir inte så allvarligt sjuk om den är vaccinerad emot det. Ring upp och rådfråga en veterinär! De vet om du behöver vaccinera och mot vad. Lycka till!

Jag vaccinerar jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästarna blev sjuka för att jag snållar med vaccinering.

hästen blir troligtvis sjuk även om den är vaccad men är den itne vaccad så är risken stor att den dör. Och de som vaccar sina pållar tänker väl mest påatt de hellre har en sjuk häst än en död. Men risken att en häst får botulism är väldigt liten. Och har man ett fint hösilage som man sköter rätt så är det i princip omöjligt att få botulism.

F.d. ägare till Peppe vaccinerade, så vi gjorde det i år igen. Fast jag tror inte att jag kommer göra det när det är dags nästa gång, undviker ensilage och hösilage istället. Kan inte mycket om vaccinationer, men det skulle ju vara f*n om hästen blev sjuk och man får höra att en spruta kunde ha räddat den!
Skulle vacc Lyrik mot botulism om han tålde hösilage och åt det. Men nu tål han ju ej hösilage och äter enbart hö.

Är man rädd att hästen ska få botulism så bör man vaccinera även om hästen äter vanligt torr hö.
Kopierar detta från www.hippson.se
**MYT 8: Utfodring med hösilage ökar risken för botulism
**Cecilia inleder med att påpeka att botulism är en mycket ovanlig sjukdom. Visserligen är den väldigt allvarlig och dödligheten är så hög som 98 procent, men skräcken för den är lite överdriven. Som Ceclia uttrycker det: "Det är vanligare med benbrott i hagen…"
- Visst kan man vaccinera om man känner sig orolig. Men det är en betydligt bättre åtgärd att fundera över foderhygienen, säger hon.
Man har nämligen sett i studier att det inte finns något samband mellan botulism och vilken grovfodersort man använder. Däremot har man hittat samband med foderhygienen!
Botulismbakterierna finns i jord och i döda djur. Om sådant följer med in i balen finns alltså risken för botulism, om övriga tillväxtbetingelser vad gäller pH och vattentillgång är de rätta.
Hösilagets torrsubstanshalt gör dock att risken för tillväxt är liten, det är helt enkelt för torrt. Hösilagets dåliga rykte i sammanhanget beror snarare på att man utfodrat hästar med stora rundbalar, ståendes direkt på backen i hagen. Hästarna trampar då runt i fodret och förorenar det. Om hästarna får trampa runt i fodret spelar det ingen roll om det är hösilage eller hö, botulismrisken ökar. Samma sak gäller om man inte mockar ut överblivet foder ur hagarna.
Foderhäckar kan förbättra hygienen och även foderekonomin genom mindre spill. Man ska däremot se till att de är anpassade för hästar, för att minska skaderiskerna.

Jag har hö häckar och vaccinerar, skulle man kunna vaccinera mot benbrott i hagen skulle jag göra det med 

Jag ser det som en ren säkerthets sak, skadar inte vad jag vet att ge den sprutan, så varför inte betala den lilla saken som kanske kan betyda väldigt mkt?

Rex är inte vaccinerad.
Jag vaccinerar INTE trots hösilage….
#19 Eftersom vaccinet består av inaktiverat botulismvirus i små mängder så kan det visst vara farligt, ytterst få hästar reagerar på vaccinet och blir sjuka, dock långt ifrån så allvarligt som om det hade varit "riktiga" virus, eftersom dom i vaccinet inte kan föröka sig.
Jag har också vaccinerat, även om jag inte ger hösilage just nu.
jag har inte vaccinerat.

Jag vaccinerar inte heller, trots att jag ger hösilage. Min vet sa att det var en mycket onödig sputa!!!
*** Kärleken övervinner allt ***

jag har heller aldrig vaccinerat mot det.. även fast vi har fodrat med hösliage/ensliage… funderar dock på att göra det med nya pållan nu..?
Där jag jobbade i våras vägrade inackorderingen att ge hösilage eftersom hennes ponnies inte var vaccinerade, medan de jag jobbade för gav hösilgae trots ickevaccinerade ponnies… Vet dock inte själv hur jag skulle göra om jag hade häst…

Någon som vet vad det kostat att vaccinera en häst mot botulism?
Vad tar vet ungefär per mil (i sthlm)?
Har valt att vaccinera, skulle aldrig förlåtit mig själv om hästen dog o då inte gjort vad man kunnat genom vaccinering. Visst de ger inget 100% skydd men man har gjort va man kunnat.
#0 Nu äter inte Mandelman ensilage längre men är vaccinerad ändå. För mig är det en självklarhet och jag tycker att det är onödigt att ta den risken. Även om vaccinationen inte ger 100 % skydd så är den inte "bullshit" som din veterinär säger. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om nåt hände och jag hade kunnat hindra det genom en vaccination. Lite extra pengar, men jag tycker faktiskt att man kan lägga ner de pengarna på sin häst.
Inte, finns inga garantier på att min häst skulle hålla sig friskare pga denna spruta,fler talet vetrinärer säger mkt onädigt..
botulism vac är ju ganska billigt. Kör den samtidigt som stelkramp och influensa :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#30 Det finns heller inga garantier på att sprutan är onödig, och inga garantier på att den INTE skulle hjälpa. Det är ett ganska billigt vaccin, finns ingen anledning till att inte vaccinera.

#32 sprutan förhindrar inte förloppet utan bara fördröjer det.
att säga att sprutan är billigt är fel. eftersom vaccinet måste användas direkt när flaskan är öppen får man betala för en hel flaska även om man har en häst.
det finns som sagt olika meningar om det.
Jag valde att vaccsiner mot botulism. Jag kände att om det nu inte skulle hjälpa om de får de , så är det säkrare att endå vaccsinera då har jag iallafall gjort allt jag kunnat i min makt.
Men måste säga att jag föredra "valigt" HÖ i små fyrkantiga balar. =)
#33 Det finns olika synpunkter på det där. Men sprutan är ju inte direkt onödig. Den ger inte 100 % skydd, men den kan rädda din hästs liv, och det är väl ett nog bra skäl?
Och det är inga stora pengar man måste lägga ut.
#35 - måste säga att jag håller med dig, även om detinte ger 100 % skydd så har jag iallafall gjort vad jag kunnat. Skulle inte förlåta mig själv om det fanns nått jag kunnat göra för att förhindra att min häst skulle fått det..

lite intressant:
[
det är 0,03% av Sveriges hästar som har drabbats av botulism under den här perioden
](http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=439&infogrp_id=52)

[
Ungefär 90 % av de hästar som drabbas av
botulism dör trots att symptomatisk behandling ges (9, 37, 38).
jaså det där har jag inte hört, jag vacc mot botolism. Trodde att alla gjorde det så därför vågar itne jag ta chansen o hoppa över sånt. :P Mina har klarat det bra iaf nu har jag ju en nykommlig som inte e vacc man tanken var att han skulle få spruta han med.

jag fortsätter med information till arbetet jag länkar till i inägg 38.
Ingen av de patienter som inkommit till djursjukhus var fullgott
vaccinerad mot botulism, däremot var tre individer
grundvaccinerade två gånger vardera och de dog alla, trots
vaccination.
uscha hemstk:/ men som sagt den dagen de finns en garanti på att mina hästar inte kan åka på detta anser iaf jag detta väldigt onädigt..
Vi ger inte hösilage, men om vi någongång måste börja med det så är vaccinationen självklar.
#40 Kanske det, men risken är ju inte precis mindre om man INTE vaccinerar.

Tänkte bara uppmärksamma er alla på att botulism kan uppkomma i vanligt hö även om det är ännu ovanligare där än i -silage. så ni som tror att det är frid och fröjd att fodra med hö får nog tänka om =)
#44 Ja, självklart kan det uppkomma genom hö oxå. :)
Jag har inte vaccinerat Kanel. Ska kanske göra det längre fram, Ska prata om det i stallet.
#44 - jo absolut, men man ser mycket tydligare i "vanliga små höbalar! om det ligger ett dött djur i den. Och sen så är det mycket beroende på hur långt ned bonden plöjer…
Lisette, det positiva nu är att vaccinet fins i doser om en därför är det nu mycket billigare än vad det var innan :) Lite över 100 lappen kostar vaccinet så ger man det i samband med dem andra så blir det inte många kroner mer :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det måste ha kommit nu precis då? för alla sprutor vi gav till Peppe (senast december 2007) så var det inte en dos i utan flera så vi fick betala 850kr/spruta…

#48 det är ju smidigt!
#48 Det lät ju jättebra :)