Transportera längre sträckor
Hur länge får en häst stå på transport?
Om man anlitar företag som kör hästen, ordnar de en viloplats åt hästarna om resan är för lång eller får man fixa det själv? Hur ska man lyckas hitta ett ställe där hästen får vila?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tror företaget ordnar det…. Om där är 5 hästar i en lastbil, då kan ju inte ägarna ordna ett stall till varje häst, det skulle ju ta halva dagen att köra till de olika stallen :P
När jag var hos Madde, så var där lastbilar ibland som kom uppeifrån, ner till Madde (Skåne) sov där, och sen for vidare upp i landet igen.. Och hästarna sov i lastbilen, gick tydligen att göra boxar där.. Fiffigt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vet inte om jag kan lita på de där lastbilsgubbarna XD men du har ju en poäng i att det skulle vara krångligt för dom att åka runt till massa olika ställen så du har nog rätt :)
De flesta företagen har avtal med stallar som ligger halvvägs genom sverige om man tex framtar från jukkasjärvi till skåne, så stannar de i stockholmstrakten innan de kör vidare.
Lastbilschaffisarna får ju inte köra mer än ett visst antal timma ri sträck, likaså är det väl max 8 timmar som hästarna får stå på släp utan vila så att säga, men jag vågar itne svära på det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

okej, 85 mil blåser dom väl inte i ett sträck hoppas jag så det får väl blir paus… XD
Hur gör dom om en häst är svårlastad då? tänk om dom inte får på den igen XD eller dom kanske står kvar som Cilla skrev?

#4 dem brukar vara hästkunniga, dem jag träffat har varit himmla trevliga och har haft bra hand om hästarna..
men visst alla har olika metoder när dem lastar, vissa är mer hårdhänta än andra..
Hur så Peppe? :D Vad har du i järningen? :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Haha inget som ens mamma vet om än XD
Har hittat min shettis (som för övrigt har varit skitsvårt att hitta), så går Blacky igenom nästa besiktning och tösen fortfarande finns kvar då så… kan tyvärr inte tinga henne innan jag vet med Blacky eftersom vi inte ska ha 2 hästar igen så jag kan bara hålla tummarna att hon finns kvar då!
Men är det en svårlastad shettis så lyfter man ju bara upp den :) *skämt*
men shettisar som är svårlastade är mer lättlastade än shirehästar eller för ens den delen en travare. Så det tror jag inte du ska oroa dig för :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 nä jag tror inte jag behöver oroa mig, tänkte mest på andra stackare med svårlastade hästar. fast man ska inte underskatta en shettis XD jag har sett både det ena och det andra XD

Fast det är väl för mycket som ska klaffa så jag räknar inte med att det blir henne… sen gör det ju inte saken bättre att det var ett aldeles för bra pris så hon lär försvinna innan dess…

Har anlitat transportfirma och hästarna har anlänt i fint skick. Jag har några transportörer att tipsa om, som jag har varit nöjd med.
De har åkt i box eller spilta, mat och vatten samt vilopauser.

#10 jag skickar dig ett PM om en vecka om det blir aktuellt med transport, så kan du väl tipsa mig om nån bra?

Min ponny åkte med transportfirma när han kom hem från Finland. Han reste i nästan ett dyg. Han kom fram pigg och nöjd.
Jag rekommenerar gärna den transportören.

När min häst kom från Hörby så var det stopp någonstans på vägen. Dom fick sova i en box i ett stall.
Ang svårlastade hästar så är dom ju proffs som kör lastbilarna så det är nog ingen fara. Min häst hade ju aldrig åkt varken stor lastbil eller liten transport när han kom till mig.

jag skickade en häst från GBG till stockholm och då fick hästen en natt paus. Dom flesta transportörer har avtal med travbanor där boxar står tomma på veckorna.
Det är mycket lättare att lasta en häst i en lastbil än i en finka, det brukar inte var några problem.

Blacky ska ju resa väldigt långt (5 timmar) så vi kör honom uppåt 2 timmar och lastar sen av så tar nya ägarna emot honom på mantorp. bara lite sidoinformation sådär XD

har han blvit såld nu då peppe+

Han ska besiktas om nu på fredag men jag känner på mig att han går igenom denna gång

Men ni besiktade väl förra veckan?

Han gick ej igenom, trampade inte under sig lika mycket med hö. bak som v. i longeringen, men gick lustigt nog igenom böjprovet :S

#19# Ok! Men det är väl som med oss mäniskor, ena dagen känner man sig jättefräsch i kroppen andra dagen har man ryggskott. :)
Vilket flyt du har isf. Själv sitter man här med för många hästar än. :(

#20 flyt vet jag väl inte, verkar som om mina hästar aldrig går igenom på första försöket XD fast som tur är så är köparna fortfarande intresserade!