Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 5466 ggr
Magda
0

Inkörning av äldre häst!

funderar på att köra in min 12 åriga D-ponny, har ingen aning om ifall hon gått för vagn tidigare, har köpt henne för inte så längesen & nu ska jag snart ha barn (juni) och vill gärna kunna ta med lillen/lillan ut i vagn när hon/han blir äldre.

är det någon här som kört in en äldre häst?

Jag har mest varit med om inkörning av travar unghästar & litegrann med bruksnordisunghäst under min utbildning.. har däremot kört en hel del, både vagn & andra redskap.

vet inte riktigt vart jag ska börja med henne bara.. tömkörning går utan problem & hon är lugn & stabil, även om hennes syn varierar lite..

vart kan man hitta bra & billig utrustning till att börja med? har inte råd & vill dessutom inte riktigt köpa massa saker & vagn innan man vet om det överhuvudtaget går att köra henne..

är tacksam för alla tips jag kan få!

Peppe
0

jag funderar också på att köra in min ena ponny ibland. men jag är tveksam till om han skulle bli en så bra körponny egentligen… så jag vill, precis som du, inte slänga ut en massa pengar på utrustning om det ändå kanske inte funkar, så han har fortfarande inte blivit inkörd ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag körde in min skötponny (shettis) när han var 14 år. Började att tömköra, och göra hinderbanor att träna på (småhinder, konor, "broar" (bommar att gå emellan) osv.) och när han kunde det ordentligt och han lyssnade bra (tömkörde 2-3 månader) så hade jag långa grimskaft som jag fäste i selen som fick slå emot benen när han gick (hade hjälp, en tömkörde, en ledde och en "slog" med grimskaften, sen tog vi bort ledaren och fortsatte så). Sen bytte vi grimskaften mot långa linor med tyngd i vid slutet (vi hade lättare tegelstenar) och vi gjorde likadant, en ledde och en tömkörde.

Sen vagnsatte vi honom. Han fick skritta med vagnen på, en ledde och en tömkörde bakom vagnen. Efter många gånger satt en lätt kusk i vagnen och vi fortsatte leda/köra, såsmåningom även i trav. Sen bytte vi till lite tyngre kusk och fortsatte likadant, efter ett tag tog vi bort grimskaftet och gick bara brevid,  och tillslut ingen alls förutom kusken. Perfekt ponny iof, men ändå ;) Från vagnsättningen till köra själv tog 1 månad tror jag.

Våran sele fick vi när en annan häst i stallet avlivades, så jag vet inte var den är köpt. Att tänka på är att inte köpa billiga selar från börjes, hööks osv med fast brösta, utan den ska vara avtagbar. Titta på begagnade selar, finns mycket bra där!

Bild på Putte på första vagnsättningen, men jag är inte med på bilden eftersom jag tar kort  :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Magda
0

#1 jag är däremot övertygad om att Lerche skulle bli en lysande körponny ;)

funderar dessutom på om hon inte möjligen kan vara körd innan, hon går nämligen som en häst som är van att dra tung i nerförs backar.. + att hon trivs skitbra med tömkörningen & inte reagerar på att ställas mellan skaklar.. men det är väl bara att prova ngt i stil med vad du gjorde #2 så får vi se vad som händer! men måste fortfarande låna vagn & sele *suck*

där hästen står  finns det en vagn men den är använd av en shettis & men passar säkert B ponnyer bättre, men tror allt att den är för liten för Lerche *s*

Peppe
0

jag har tillgång till en fin vagn men jag vill inte testa med den ifall det händer nåt så den går sönder. jag behöver alltså en skruttvagn och en sele med tillbehör =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Klasselover
0

Har en "skruttvagn" till salu förresten, en sulky till trav som man inte kan tävla med pga det inte finns några hjulskydd. Perfekt till vagnsättning och första åkturerna. Men tror den passar B/C-ponny.. Den skulle du fått låna gratis första gångerna ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

IdaS-A
0

Har kört in många äldre, fungerat utmärkt. Blivit bra körhästar av allihop

gejsa
0

Jag körde ju in min gobban. Han var 18 år då och blev inriden som 15 åring. Men slutade köra honom för att han blev skrämd av två hundar som kom fram vid en häck. Då backade han nästan ner i ett dike. Hade sönder bröstselen och så ville inte jag köra honom mer. Men hade någon tuff person vågat sig upp i vagnen igen så hade det säkert gått igen. Observera att han var körd ett tag när detta hände. :)

JuliaC
0

Hej. Jeg er dansk. Håber i forstår alligevel.

Jeg har lige (2½ mdr siden) kørt mit nyinkøbte russ sto til (14 år). Hun har vis sig at være supergod.

Vi starter körtävling 30/31 august. Der får vi se om det er et godt resultat.

Jeg mener ikke at det er et problem at køre ældre sto til.

h00jff
0

Jag började köra in mitt halvblodssto när hon var 10 år, allt gick bra till dess att vi satte för vagnen, då fick hon panik av ljudet av en svängel som satt löst fastsatt, sedan dess har jag inte försökt. Detta betyder inte att det inte fungerar med din ponny, det gör det säkert. Ponnyer har oftast bättre psyke (inte så rädda för alla och allt som halvblod).

Vi gjorde på följande sätt:

1. Tömkörning
  2. Tömkörning och två linor vid sidan (en medhjälpare som leder hästen, två medhjälpare som håller en lina var).
  3. Samma som ovan, men linorna "slår" mot hästens bakben, olika högt.
  4. Tömkörning, en stör (använde en lång stängselstolpe) fastspänd i selen på ena sidan. Gjorde detta på båda sidorna. Medhjälpare som ledde hästen och en som höll ordning på stören.
  5. Tömkörning, drog enbart skaklar. Medhjälpare som ledde hästen och en som styrde skaklarna med hjälp av ett rep som var fastsatt längst bak på skaklarna.
  6. Tömkörning, drog släpa (däck) med draglinor. Medhjälpare som ledde hästen och medhjälpare som höll ordning på däcket.
  7. Spännde för vagn. Ledare som ledde hästen.

I samtliga punkter med medhjälpare så tog vi bort medhjälparna undan för undan när hon blev trygg med att dra det aktuella föremålet. Fram till punkt sju gick det superbra, inge problem alls!

h00jff
0

Just det, glömde att svara på detta:

vart kan man hitta bra & billig utrustning till att börja med? har inte råd & vill dessutom inte riktigt köpa massa saker & vagn innan man vet om det överhuvudtaget går att köra henne..

Det finns billiga bröstselar både på Börjes i Tingsryd och på Hööks. Dessa duger alldeles utmärkt att börja med och när man kör in. Märker man sedan att man vill köra mera bör man skaffa en sele med lös brösta, draglinor och baksele. På Börjes finns sele för en dryg 1000-lapp och då ingår, förutom selen, även töm och enklare huvudlag.