Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3879 ggr
Victoriaa
0

Ringorm, hur tvätta kläderna?

Ett stall som jag jobbar i har ringorm, men dom har inte sanerat stallet, så varje ny häst som kommer dit får ringorm, de va så jag upptäckte att dom inte sanerar stallet. Dom sa bara att alla nya hästar som kommer dit får ringorm.
Dom behandlar ju hästen, men ringormen finns alltid kvar i stallet och i deras borstar, utrustning och smittar nya hästar..

Nu ska jag börja jobba i ett annat stall och undrar hur jag ska göra rent mina kläder.
Har hört att man kan tvätta grejerna i Virkon, men hur mkt pulver ska man ha i tvättmaskinen då?
Har även hört att man kan tvätta kläderna i 60 grader (utan virkon), men då kanske grejerna krymper lite? Skor, hjälm, shortchaps och väskan går ju inte att tvätta i maskin, hur ska jag göra med dom?
Vill ju absolut inte smitta de andra stallet!

Victoriaa
0

putt

tezzie
0

Vilket oansvarigt stall som inte sanerar efter ringorm :(

Det ska funka att tvätta kläderna som vanligt i 60 grader, lägre temeraturer tar inte död på ev bakterier. Hur du gör med resten vet jag faktiskt inte, kanske kan man frysa ihjäl bakterierna genom att lägga allt i en stor frys? Så kan man ju iaf ta död på löss och sånt!

Du kan väl spraya på Virkon med blomspruta, det borde ju funka…

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

Skulle tro att det kan hjälpa att lägga kläderna i frysen ett par dagar efter tvätt. Är i alla fall vad man bör göra innan man åker till Island, för att inte dra med sig några smittor dit. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Victoriaa
0

#2 Ja, de tycker jag me!
Men kan inte kläderna bli förstödra om man tvättar dom i 60 grader? de på lappen står det att dom ska tvättas i 40 grader..

olympiathurfjell
0

Man borde snera stallet. Det ansvaret borde de faktiskt ta. Jag har hört att man kan frysa kläder, eller man kunde göra det ´mot non svamp. Men jag är inte säker så kolla upp det.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se