För stora grupper på ridskolor!
Hej!Är det bara jag som reagerar över de stora grupperna på ridskolor?Det finns ca 13 ryttare i min grupp,och jag har läst insändare på buke där det har funnits 16 ryttare i en grupp!
Förutom att det är ganska tråkigt att rida sin häst i baken på en annan så är det ju en säkerhetsrisk!Om nu någon häst skulle bli rädd så skulle flera ryttare kunnat skadas!
Detta är anledningen till att jag slutar på ridskola,och jag tror många andra har gjort samma sak.
Där jag tidigare red var det max 10 st i varje grupp, ponnyer i ett ridhus på 20x40 och hästar i ett på 22x60…
Det beror ju på vilken nivå ryttarna är på och hur pass utbildade och "lättstyrda" hästarna är oxå.. Men jag skulle aldrig rida i en grupp med mer än 5 st nu, tycker att det blir för lite tid från instruktören annars.

jag slutade på ridskola för jag tyckte itne jag utvecklades spec. mkt de sista åren. På sista ridskolan var man max 10 i samma grupp. träningsgrupperna var max 8, jag red i träningsgrupp där vi var 6 stycken tror jag.
ridskolan innan var vi 6 stycken i gruppen också, blandat ponny och hästar. det var en mindre ridskola med tiotalet hästar så grupperna kunde itne vara så stora:)
I byns ridskola är det ganska stora grupper jo… men jag har tur och får rida privatlektioner för, om inte mindre, samma pris. Inte i ridskolan dock, där finns det, vad jag vet, inga möjligheter till privatlektioner. Det är jättebra enligt mig, att få rida "ensam".
Red förut i små, små grupper på 2-3 st. Det är bra med små grupper tycker jag, eftersom tränaren/ridläraren då kan koncentrera sig på varje enskilda elev och man då kan lära sig mer och utvecklas mer som ryttare, enligt min uppfattning.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Där jag rider är det 11st i hästgrupperna och 10st i ponnygrupperna.
På tok för många enligt mig. Jag rider dock i en grupp där ingen vill rida för den är så tidigt på dagen så vi är ofta bara runt 5st, perfeckt! Dock har det varigt många nu i slutet dock "/
Varigt sugen länge på att sluta där men inte haft andra alternativ.
Men nu så har medryttarhästens ägare sakt jag får ta leketioner för privattränare på henne. Men då hade min mamma redan betalt anmälningsavgift på 1000kr inför nästa termin :(
Men det blir nog min sista där också, aldrig gillar ridskolor även om hästarna här har det ok. Men nu när vår ridgrupper är stor och vår ridlärare sjukskrivits så trivs jag ännu mindre där.
Hmm, vi kunde vara allt från 8 pers. till 2 elever. :P Någon gång var min kompis där ensam. Det berodde mycket på om det var elever som tog igen lektioner som de hade missat eller inte kunde komma. Originalgruppen bestod av 5 elever tror jag.

Max 10 i varje grupp har vi. Men det finns även specialgrupper (jag rider i en sådan grupp) och dom är bara 8.

vi ahr också max 10, men i specialgrupperna som jag går i så är vi 7 st :)
Själv slutade jag rida på ridskola pga jag inte lärde mig något alls.. Rider nu privat, vi är 2-3 st :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
11 i min grupp och ibland har vi bara halva ridhuset :S Tror att jag ska börja ta privatlektioner istället ;)
5-7 tycker jag är normalt!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Antingen så slutar jag rida helt på ridskola eller så byter jag till en annan med mindre grupper.Har hittat ridskolor med helt ok grupper (ca 6 deltagare).
Jag tycker man borde ha en regel på maxantal i grupper.Max 8,9 personer så att alla får den hjälp de behöver och så blir olyckrisken mycket mindre.
#10 helt rätt, men får inte heller den hjälp man behöver och då "slösar" man pengar om man inte lär sej nått, tycker jag iaf :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Vi har en regel, max 10 st i varje grupp. I min grupp är vi ca 5-6 st. Alldeles lagom tycker jag.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

På "Min" ridklubb är det max 7 stkn/gruppen, förutom under uteritt då är det fler ibland. Det är ganska lagom men det är ju kul när det är mindre. Ridhuset vi rider i är 20x60 meter, tror jag. Det andra ridhuset är 100x25 m (ca) och där är det ibland fler.

Jaag ^^ Vi är typ 6 st i gruppen och vi har litet ridhus.
På min ridskola är det max 10 per grupp, rider man parallelgrupp så är det max 8 st (det gör jag). Vi brukar vara mellan 6-8 st på våra lektioner, 6 är ganska lagom..

På Finntorps ridskola rider man max 10 i varje grupp.. I hoppspecialen (man hoppar varje gånga man tar lektion, en gång i veckan) så är det max 6 st… :)
På den ridskolan jag red mest var vi aldrig mer än 8 per lektion, jag tkr att det var ganska bra om man jämför med de flesta andra ridskolor jag vet där man ofta är 10 -12 st.
man får vad man betalar för ska man komma ihåg, jag tror inte att de som rider i ovanligt stora grupper skulle vilja betala dubbelt så mycket för sin ridning. det skulle antagligen bli konsekvensen om hälften så många elever/grupp..
Jag har varit ca 5 stycken i min ridgrupp det senaste året och det är toppen! Till hösten kommer vi bara vara två, jag och min kompis :) Men som sagt, man får vad man betalat för! För till hösten kommer 30min kosta 100kr men det kommer det vara värt, eftersom det är lättare att lära sig desto mindre grupper man har :)
#18 En ridskola jag har tittat på har samma pris på lektioner som min gamla ridskola men istället för att ha 13 elever i varje grupp så har den "bara" sex.
Så det finns alternativ till billigare träning med instruktör.

10 elever är ganska normalt i en ridskolegrupp.
Bara för att en ridskola har mindre grupper men billigare pris behöver den inte vara bättre.
Väg kvaliten på undervisning, anläggning och hästar framför pris. Utbildning får kosta vad den kosta vill.
Mindres ridskolor har oftast sämre kvalitet på hästar och stallar, och färre instruktörer som skall ha lön, och kan därför hålla nere kostnaderna. Varje elev betalar ju dessutom en bit av anläggningen varje termin, ridavgifterna ska ju täcka allt sådant som foder, lön till anställda, lån, hästar, utrustning, underhåll med mera.
Det är inte billigt att driva ridskola, hos oss är vi noga med hästmaterialet, och instruktörerna, och är dessutom bortskämda med en toppmodern anläggning. Sådant kostar.
Glöm inte bort att det ligger i instruktörens intresse att se, höra och hjälpa alla elever. Det gör man, om man vill, trots att det finns 10 elever i en grupp.
20
ja det är klart att det finns prisskillnader. man får väga in om ridskolan är privat eller om den drivs som förening (dvs drivs den för vinst eller för att gå runt), markhyra, skulder, antal elever, hästar, bidrag…
det finns såklart anledningar till att priserna ser ut som de gör.
Jag vet inte riktigt max antalet! Men runt 7-8 tror jag! Själv är vi 7 i min grupp vi blir nog en till efter sommaren. Men jag tycker det är lagomt!
#21 Nej, visst behöver inte en ridskola vara bra om den är billigare att rida på.
Jag red på en stor ridskola som har lite mindre grupper och normalt pris och den var verkligen jättebra.
Sen har jag ridit på en ridskola som har lite större grupper och dom har ca 25 hästar och har ungefär samma pris som den första jag skrev och den är inte speciellt bra (tkr jag och en del andra).
Det där med storleken på ridskolan, priset och undervisningen är nog väldigt olika.

Så kan man ju inte säga, beror juh på hur stort ridhuset är :P I min kompis ridgrupp är det bara 4st och det är ett ganska stort ridhus :P Av "normalstrl" skulle jag vilja kalla det om man kan säga så XD Men dom är "för få" nu så dom ska fåp gå in i andra grupper. Men ändå, dom har ju haft det så ett tag :P
Mvh Ellenfyrkant

På min gamla ridskola var det bortåt 15-20 elever per grupp, men ridhuset var förtås ganska stort. (60x20 meter.) Jag upplevde aldrig att vi "red på varandra" utan det fanns alltid plats.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
# 7 nej olivia, ponny gruperna är aldrig mer än 8 stycken;) häst däremot kan vara 10 :P

Hos oss e de max 5 ellr var vet inte nu när honsom hyrde ena halvan av stallet o hästarna där stack
på vår ridskola kan man välja mellan 8personer och 10, dom kanske ska göra ännu mindre grupper också