Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 758 ggr
emsems
0

utbildning av hästar

som ni vet går jag i unghästtankar.. funderade lite, det är ju väldigt olika på häst och häst vad dom kan i olika åldrar.. vissa hästar går lösa tills dom är 4, vissa är redan ridna då..

vad är vanligast? hur mycket brukar hästen kunna vid olika åldrar? hur mycket ska man ha jobbat med dom innan man rider in?

en vänt till mig löshoppade sitt föl efter 8 mån.. en häst jag red var grundriden när den var 4 år, en annan mycket utbildad vid 4.. en 3e är snart 5 och kan nästan inget..

men vad kan man göra för att träna den utan att förstöra den? vad har ni gjort?

gejsa
0

skynda så långsamt det går. Beror ju på vad det är för sorts häst också.

elin
0

Nu när Nisse e 5 år har jag börjat löshoppa o hoppa uppsuttet.
Som gejsa sa, skynda långsamt, de får man igen i framtiden.

/Elin

Yazmine
0

Man ska absolut inte löshoppa en fölunge.Man kan börja att ut och gå vänja hästen vid sadel och träns när dem är ca 2 1/2 år och man kan jobba dem mycket från marken som kan förbereda dem inför dagen då man kanske börjar att sitta på dem och det kan man börja med vid ca 3 års older.Man ska inte ha för bråtom det kan förstöra hästen för all framtid.Glad

gejsa
0

Ut och gå kan man göra väldigt tidigt. Träns brukar jag sätta på vid 1 års ålder. Sadel brukar jag också sätta på ryggen i stallet en stund bara. Men sätta mig på hästen väntar jag med. Longering är bra för att få dom att förstå vad man menar med olika ord. Alltså när man sätter sig på hästen första gången och säger tex /fram/ så ska hästen veta att det är skritt. Osv osv osv detta lär man hästen vid longering. Nu menar jag inte longering som man gör med vuxna hästar, länge och inspända utan bara för att den ska förstå vad man menar. Förstår du hur jag menar?

Lorita
0

Ametist började jag hans utbildning från det att han var ca 4 timmar, började med att man tog i honom, leda i grimma, kratsa hovar, lära sig att bli tvättad, stå uppbunden, ha saker på ryggen som filtar, det var som föl.

Våren då han var 1 år, började vi med träns (krävs på uppvisning) finslipning av visning, mycket NH, lite logering max 10 minuters pass då och då, lastträning, sadel på ryggen hade han några gånger.

Hösten det året han fyllt ett började jag tömköra och samma vinter har han dragit barn i pulka efter sig.

Nu våren då han skulle fylle 2 år så har vi löshoppat, tömkört med mer krav och denna sommar blev han årets unghästtalang (stolt matte) och nu i höst ska han köras in.

Jag kommer att börja rida på honom när han är 3 år fyllda och förhoppningsvis göra bruksprov när han är 4 år, hoppning, dressyr och uthållighet.

Han är nu 2 år och har åkt sammanlagt ca 25 timmar transport, fördelat på fem resor fram och tillbaka. Han älskar att åka transport för då kommer vi till nya platser och ridhus är det bästa som finns för där får man visa upp sig.

Jag arbetar nu Ametist så att han ska vara så uppfostrad att det ska vara lätt att hålla honom som hingst om han nu blir godkänd, annars har jag en ovanligt väluppfostrad valack Skrattande

Köp ett föl och jobba det från grunden, då har du den tid som behövs och slipper snabba på allt vid en inridning. Köper du ett ras föl så kan du vara med på rasförningarnas utställningar och har något att träna fram emot.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thinka
0

det är nog väldigt individuelt. Jag har inte bråttom, med min. Även fast vi gör massor redan nu och har gjort. Nicoel ska bli en allround , min bäste vän helt enket. Jag har inga tävlingsplanereller så.

Men ändock ska hon utbildas ordentligt.

emsems
0

Lorita! låter ungefär som hur jag vill hålla hästen. försöka jobba emd allt så mycket som möjligt, så när den är färdigväxt så äre i princip bara å slänga på sadeln.. om jag köper föl/unghäst så blir det ras.

Tack för tipsen!