Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1874 ggr
[MartinaPettersson]
0

Galopp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det med galopptävlingar och raser? Jag har en D-ponny som jag jättegärna skulle vilka prova galopp med men jag har hört att det inte får vara kallblod i hästen?

Finns det speciella lopp för ridtravare?

Ahnna
0

Är osäker på vad som gäller för D-ponny, men har faktiskt aldrig hört nåt om att kallblod inte får finnas i stammen. (Därmed inte sagt att det inte är så.) Hör med Ung Galopp, det kanske till och med finns på deras hemsida vad som gäller. www.unggalopp.se

Har precis ställt frågan om ridhästgalopp till en utav de ansvariga på Ung Galopp och hon sa att det inte rids några såna tävlingslöp längre (det gjorde det för några år sen) men däremot så ska man i år börja ha träningslöp för skojs skull ca en gång i månaden på Täby Galopp, och jag tror att Jägersro har något liknande på gång. Info finns på hemsidan. Distansen brukar vara 1200 meter.

Något speciellt galopplöp för bara varmblodiga travare finns alltså inte, men det förekommer att vissa rasföreningar ordnar egna jippolöp där bara hästar ur samma ras får vara med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[MartinaPettersson]
0

Okej, tack för ditt svar! :) Måste bara fråga en till sak; får man galoppträna på travbana? xd

Ahnna
0

#2 Jag känner inte till någon travbana där allmänheten får komma och träna, och särskilt inte galopp, men det kan säkert förekomma. Ring din närmaste travbana och fråga!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se