foderfoder
visste ni att man fodrade boskap med löv från ask, asp rönnbär o några trädsorter till förr i tiden ? då fanns det inte många fall av fång. nu har det ökat hur mkt som helst på senare år. kan inte låta bli att tänka på att det har ett samband eftersom det är så mkt färdigfoder nuförtiden o helt sjuka foderstater på en del hästar. det man fodrar hästarna med visar sig på fötterna och hästar som får tillgång till träd och löv har friskare och starkare hovar utan svampangrepp.
varför kan man inte hålla på den traditionen som med andra traditioner (ska inte gå in på skor här, men ni kan ju ta det som ett bra exempel) då det är rätt uppenbart att det är bra för djuren.
jo svaret är : man tjänar inte pengar på det.

Intressant inlägg=)
Hästarna äter faktiskt löv frivilligt, ialla fall mina. Dom har x antal lövträd i hagen, å dom äter allt dom når=) Fast hittills har dom skonat barken som tur är… Dom mår nog bäst av att äta så varierad kost som går.
tack sunglasses :P
japp men barken är lika nyttig den. den är besk när den är färsk så de vill helst inte äta den om den inte legat ett par dagar. det gör de bara när de inte har nåt annat val till denna kost.
alla hästar äter det frivilligt eftersom det ligger i deras natur. hur många har inte hästar som greppar tag om buskar när man är ute o rider ?
tror också på att varierad kost är bäst , men det ska vara så nära råvaran som möjligt.

Dom äter alltså bara färsk bark i nödfall? För mina har inte rört barken alls på träden. Fast vissa grannar har varenda träd avskalat efter hästarna, kanske har för dåligt bete då el, så de väljer att äta "äcklig" bark ändå? När vi tog ner skogen hemma låg virket i hästhagen tills de kom och hämta de, och där åt de faktiskt upp allt de kom åt… Man lär sig nått nytt varje dag=)

mycket intressant inlägg :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mina hästar skulle bra gärna äta när jag rider. Men jag tillåter inte att dom äter, så länge inte jag ger dom! Men håller med. Där vi står finns tyvär inga som hellst träd i hagen, men jag skulle vilja! Men på vintern hugger vi granar å ger hästarna, på sommaren brukar vi plocka löv åt dom. Aldrig haft häst med fång, vi ger färdigfoder. Men vi ser alltid till att varje häst får vad dom behöver…
Intressant tråd som jag egentligen aldrig tänkt på…

Jag har märkt att varenda träd i alla hagar, överallt, är träden alltid uppätna.
tycker hästarna äter det dom når… tova ville ha allllllt! och då får hon väl det… men dels finna in lös året runt, ska man då bara ge löv på sommaren? jag satsar på en jämn och bra foderstat och då får hon väl knapra i sig löv osv om hon hittar i hage o dyl

de börjar väl äta på träd om det är ngt de saknar?

Jag trodde att dom tyckte att det var gott också.

Bladen innehåller viktiga mineraler o vitaminer.
våra ser också ut som giraffer ibland när dom vill äta från träden i hagen 
har sett att de äter på både gran och lövträd.