Han river!
Min ponny har börjat riva när han hoppar. MINST en gång varje gång jag hoppar honom. Det är även småsmå cavalettihinder på ungefär 30cm, så rider han ibland ! Jag måste få honom att sluta med detta, efterom jag vet att han kan hoppa 1,20 utan problem. Jag har testat att ge honom massor av klappar och beröm varje gång han klarar utan att riva, men detta fungerar inte särskilt bra. Det är ALLTID med frambenen han river. Tack på föhand /
Det är oftast ryttarens fel att hästen river. Är du tydlig med vart ni ska hoppa av?
Sen finns det hästar som min systers som bara brakar rätt igenom allt som är under 1 m, han tycker att det är för lågt för att bry sig ;) Så hon tränar mkt markbommar i samlad trav och galopp samt studs för att få han att tänka lite =)

Såg att du haft ponnyn i 5 månader, har ni hoppat mycket senaste tiden eller hur ser "schemat" ut ? Det kanske har blivit för mycket hoppning och han börjar bli slarvig för det blir så alldagligt ?
Men som #1 skrivier är det ofta ryttaren, såg ditt andra inlägg om din sits. Det låter som en stor orsak i mina öron :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#1 Vi har inte så många bommar i vårt stall (inprincip bara jag som hoppar, alla andra rider dressyr och western), men jag försööker att alltid ha markbom famför, om det är det du menar. Han hoppar för det mesta av på rättsälle, men han drar helt enkelt inte upp benen ordentligt. Han blir nämligen superpigg vid hoppning.
#2 Vi har hoppat ungefär 1-2 gånger i veckan, förutom på ett träningsläger på fyra dagar på ridklubben då i hoppade en gång om dan. De första veckorna hoppade jag ingenting alls med honom, bara småpinnar i skogen.
#3 Nej inte bommar framför hindret, bara bommar på marken! :-) Är han pigg är det ännu viktigare med grundarbetet innan ni börjar hoppa ordentligt.

#4 ja det är ju det jag menar XD Men jag har oxå hört nånstans at tman ska ha en bom 2,5m framför hindret om man vill att hästen ska hoppa rätt över. har testat detta med, men tycker dock bara att han hoppar av för långt bort.
Det bär oftast ryttarens fel och aldrig hästens. Varnoga med att ha bra fart inte för snabb och inte för seg. Var noga med att visa när hästen ska hoppa av. Min fjording har haft jätte problem med att hoppa av för sent då hon ej lyssnar på mej. Men nu när vi kommer så pass nära hindret att det är dags att hoppa av så har jag börjat smaka på oh skänkla mer ochdetta tar hon som ett tecken på att hon ska göra avstamp. Oh det har fungerat perfekt. Inga rivningar på ett bra tag. Prova att smaka oh skänkla lite extra. Har sett på en del hopptävlingar på TV att dom skänklar extra och då hoppar hästen av. Därför har jag testat det oh det fungerar!

#5 det är inte du som vill att hästen hoppar av för nära då? kommer de för nära river de ju med frambenen för de hinner inte komma upp med benen riktigt. han kanske hoppar av rätt när du tycker det är för långt bort?

Tack för tipsen allihop, men nu har jag en lösning (:
#8 får vi höra den? :p

Hur högt hoppar ni?
Folly river och blir väldigt slarvig om hindren är för låga…
*** Kärleken övervinner allt ***

Kan det vara så att han liksom blir för flack. För du säger att han blir pigg, och kan vara därför han river, att han inte hinner dra upp benen under sig. Då behövs mycket markarbete, med små hinder och träna på att komma olika, och i balans. Det tar ett tag ibland för hästar att förstå var hoppning går ut på, då får dom riva. Dom får försöka lära sig själva också, hjälper man dom för mycket kan det bli fel bara det.
#6 Det du säger om att om man kmr nära ska man smacka och skänkla.. Det känns för mig heeeeelt fel! Kommer man nära ska man sträcka upp sig och hålla om bara. Sitta heelt stilla. Då brukar det oftast gå.
Det finns så himla mycket att skriva om det här om hur man ska göra, allt handlar om hur ryttaren rider, och bäst är att ta hjälp av en instruktör, som kan hjälpa till på plats och se vad det är som händer.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Yessica kom med bra förslag, har inget mer att tillägga :)

#12 Tack :) Bra att mina idéer va bra :D Det är ju så jag lärt mig ;D haha
Ha en bra dag!

Ibland kan det vara så att hästen är ut tråkad då kan man göra hoppningen roligare tex.hoppa högre eller flera o lagom stora hinder.Så att hästen får jobba hårt då börjar hästen tänka o konsentrera sig.Något som man inte gjort ofta eller inte prövat på de va så med en häst på en av mina ridskolor sedan bytte ridskolan till ett bätre program bara då börja hästen tycka att hoppning va roligt o att han hoppa alla små o stora hinder.
Om du vil veta hur de gjorde föratt hästen inte skulle riva små hinder så här komer faktan.De byggde upp en bana med gäte små hinder och gätte stora o ett par hinder som var lagom höjd de hoppa den banan med honom.Ibörjan rev han de alra små hinderna men efter 1 vecka sluta han riva de små hinderna.Då insåg han att alla hinder va lika viktiga.
#11 jag smackar oftast inte men jag driver. Då detta visat effekt så borde det ju inte vara fel. eller hur.? Hon har skärpt till sej i hoppningen jätte mkt då jag gjort så. Så det kan ju inte ha blivit fel. Och jag driver på då min ridlärare (som tävlat SM i hoppning och dressyr med 1a placeringar) säger att min häst är seg och att jag måste driva och vara mer jabba jabba. De är därför jag driver och smackar men jag gör det inte när jag kommer nära hindret då sitter jag och håller om. Om du kollar på Youtube.com och söker på: Jag & Juni så ser du hur jag rider. Har dock filmer med samma rubrik men du ser direkt vilken det är.

#15 Eftersom du skrev "nu när vi kommer så pass nära hindret att det är dags att hoppa av så har jag börjat smaka på oh skänkla mer…" Så antog jag ju att du gjorde precis innan hindret. Svårt att tolka på annat sätt liksom.
Ha en bra dag!
#16 ja det blev lite dumt formulerat.