Vilken dressyrsadel?
Har i dagsläget en Wintec-dressyrsadel, men känner att jag inte får den sits jag vill ha i den. Känner inget stöd nånstans, utan sitter bra mycket bättre i allroundsadeln.
Så tänkte att jag skulle kika lite på lädersadlar istället, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Vill ha en sadel som kostar max 6000 och passar ett halvblod med ordentlig manke (fast de flesta dressyrsadlar verkar ha bra mankfrihet). Den bör vara normal mot vid i bommen och 17,5". En alltför svängd sadel går bort, han är ganska rak i ryggen.
Rider oftast i min kieffer allround (tror det är en münchen) och den ligger perfekt.

Kieffer har mkt sköna dressyrsadlar också!

Globus Clic? passar raka ryggar, men jag vet inte hur dem är i manken..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

kika på kieffers dressyrmodeller.

Pfiff och globus ligger bra i pris även nya. Jag trivs super i min pfiff! Prestige är inte så dyra begagnade heller..

Den jag har till Troya är så skön! Tror det är Dominus, märket börjar på D iaf :P
kolla bra begangnade har ni ridsportaffär i närheten kan man prova ut en med. På det viset kan du käpa en riktigt bra sadel.

Kieffer är riktigt bra sadlar!! jag rekomenderar modellen Action. Den tillverkas dock inte längre men finns bra begagnade. det är grymt bra utanpåliggande stöd och sitsen är underbar!
Jag har en Stübben Tristan DL. Är helnöjd! :)

jag har precis köpt en ny wintec cair 500 dressyr och den tycker jag att jag får bra sits i :) men beror väl mkt på också hur sadlen ligger på ryggen.
Jag själv älskar Stübben! Tycker att jag får en kanon sits i de, spec de äldre modellerna…
Min syster däremot är ett stort fan av Bates, en Bates InnoVa står högt på hennes önskelista…
County Competior har jag som jag trivs i.