Jag = Så besviken suck suck
Jag har nyss köpt en häst ett varmblod på 9 år hur snäll och fin som helst. Mitt problem är att jag inte litar på honom till 100% än och varje gång jag ska sitta upp får jag panik och det känner han på sig givet. Nu har jag en barbackagjord för att jag inte kunnat passa ut en sadel än. Jag vet inte hur jag ska ta mig upp shit shit trodde inte det skulle vara några problem men jag vet inte vad det är med mig. Har haft häst förut en riktig problem häst som var riktigt hemsk då man skulle sitta upp kan detta sitta kvar?.. Sen så är lillagubben 1.60 så att ta sig upp är lite bängligt då man är både klumpig och mullig haha

Usch, vad jobbigt… Men backa lite då, låt bli att rida. Kan ingen annan, säker ryttare, börja rida honom? Så kan du lära känna honom ordentligt under tiden och börja lita på honom :) Bättre att det blir rätt från början.

Bra tips från Loa…
Jag kliver alltid upp från pall när jag ska rida, för att skona hästens rygg!
*** Kärleken övervinner allt ***
jaså du har köpt en häst den biten grattar jag iaf :) Sen så fick du bra tips av Loa gilla det där med lär dig känna hästen o hästen lär känna dig det e minst lika viktigt njut av att pyssla o ett bra tips är gå på promenader visa omgivningen med o lär dig känna han med på det viset :) En pall är alltid bra att ha med även när du har en sadel :) kolla efter bra beg sadlar där kan du säkert fynda en fin och skön sadel.
gör som #2. räddar hästryggen lite där, hoppar dock upp från marken med.. Då min häst är elak och går iväg! XD Fast det är mitt fel..

Är det FridaSimonsson´s gamla häst du köpt?

Tezzie : Japp det är det :) Shellstone. Saken är den att om jag hämtar en stol eller pall så vill han absolut inte alls stå stilla han börjar gå iväg
#6. Ställ han i ett hörn då. :) det har ja fått tips om, Fråga annars om någon kan hålla hästen medans du sitter upp, lord var lika dan, skulle traska iväg så fort jag gick bak till sadlen, eller så följde han efter och vi kunde gå i cirklar, nu när någon har hållt han om han har fått beröm när han står lös med någon person framför sig så står han still när jag hoppar upp helt själv! :)

Hur gjorde Frida? Har du rådfrågat henne?
Om du ställer han med huvudet mot en vägg/ett hörn och testar med pall då? Då kommer han ju iaf inte framåt…

Han sliter sig om någon håller i honom. Ska kolla med Frida men hon är så sällan hemma mest hennes mamma jag har pratat med.

Sliter sig om någon håller i? Och honom vill du rida på? Ursäkta den cyniska tonen, men för mig som aldrig har sett hästen så låter det vansinnigt. Om han inte kan stå still när du sitter upp, med någon som håller i, då undrar jag om han inte saknar några led i sin utbildning?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag skulle låta bli att rida tills det känns som att jag inte kan låta bli att rida. Tömkör hästen, rena promenader i ridutstyrsel. häng på hästen om det känns ok. Låt gärna någon annan rida.

Känns ju inte vidare roligt att någon annan ska rida ens häst innan man själv kan det. J
a han vill inte stå stilla mer än några sec faktiskt kan ju bero på att vi har satans mycket mygg och knott som irriterar honom.
Jag har bestämmt mig för att inte ge upp Ahnna om jag gör det så har han ju vunnit lixom.
Jag vet att han går att rida på och allt sånt men han testar väl mig helt enkelt

Jag förstår ditt problem. Jag har haft en häst som var likadan. Samma sekund som jag satte foten i stigbygeln så drog hon… Fick nästan alltid ha med mig hjälp, vilket känns som ett nederlag.
Men när jag parkerade henne i ett hörn så började hon stå stilla. Så kämpa på så ska du se att det kommer att gå vägen för er oxå snart =)

Jag skulle backa lite och börja om med enkla övningar från marken. Många travare (antar att det är det då du skrev varmblod) har svårt för att stå still när man sitter upp. Så bara att träna på att stå still på ditt kommando är nyttigt. En travare som travtränats är ju sällan tränad att stå still ute, då de oftast åker ut direkt ifrån stallet.

Ja vi tar det lungt pysslar på och tar det som det kommer men UPP ska jag :P
mitt sto var så där hon stog still men så fort jag satten foten lr va på g i stygbygeln ja då skulle hon fram, vänta va inte hennes grejj. Jag fick faktis bort detta med först en pall sen fick hon varje gång hon skulle gå fram bara gå runt det va ju inte så himmla kul tyckte hon jag höll alla ena tygeln lite kortare vid uppsittningen på henne, sen detta med hörn är knivigare det kan ge resultat till att dom kastar sig runt bättre isf att man ställer måt väggen. Har du nån som kan hjälpa dig att hålla hästen är det oxå en lösning e ju så trist att dom ska ha så bråtom iväg hela tiden. Men jag tycker du gör rätt i att pyssla med han nu du kan ju lära han att stå still ute där du hoppar upp o borsta o pyssla då. Kanske det kan hjälpa dig med detta oxå?

Jag skulle öva kommandon som stanna från marken tills hästen lyssnar ordentligt på det. Ställ sen hästen mot ett staket och använd pall när du ska sitta upp för även om han vill vända så kan du stoppa han med hjälp av tyglarna och så hinner man oftast upp innan dom hunnit vänt sig. Har haft samma problem med alla mina medryttarhästar. Men man ska inte ge sig förren dom står still när du sitter upp. Trilskas han sitt av och gör om tills han står still.

Att ställa honom mot ett hörn skulle nog sluta jävligt illa kan jag lova för jag tror att han är osäker på mig och jag på honom. Han skulle nog kasta av mig i ren panik men ett staket skulle nog funka bättre
hästar är lata…..
ta en pall eller stubbe. ställ hästen och dig själv i en avgränsad hage eller paddock, hästen ska vara arbetsklädd med sadel träns och longerlina, träna på att hästen ska stå still vid stubben genom att:
- ge röstkommando. tex "Stå"
- flyttar sig hästen innan du sagt att den får det, mana på hästen ett par varv i longerlinan.
- ta tillbaka hästen till stubben, gör om proceduren.
slutligen lär sig hästen att den blir tvungen att jobba mera om den inte lyder, då är det lättare att lyda och stå still.
i nästa led så ställer du dig på stubben/pallen och om hästen flyttar sig så gör om föregående procedur tills hästen står still.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Säger som tidigare.. träna hästen på att först stå still innan duy ens överväger att rida honom..
Håller du dig kvar när du väl kommit upp? så att du inte får panik om han börjar testa dig då också? Kanske du ska vänta med ridningen helt till det att du köpt dig en sadel..
Får han av dig ett par gånger så har du problem sen..
http://www.bokrecension.se/9153428633 denna bok kanske kan vara till hjälp?

Han har inte fått av mig för jag har ju inte tagit mig upp än, panik njaaa om han skulle skena får väl vem som helst panik. Ikväll hände det något helt ja chokartat. Vi hade bundit upp honom mellan två träd och började borta honom mitt i allt hör jag pang och pang igen han slet sönder båda grimskaften han stod bunden med sen stack han. Vi fick jaga honom i 4 timmar innan han behaga att börja gå hemåt. Jag vet inte vad jag ska göra? HATAR han mig eller vad? Jag börjar nästan tro det .. Kan man träna en häst att tycka om en?

har du köpt honom eller har du han på foder?

Köpt

Eller ja har ju inte betalat mer än handpenningen

Provred du han innan du köpte han?
Du får ju såklart räkna med att han kommer att testa dig lika mycket när du sitter på han. Börja jobba från marken och lär känna varandra tycker jag.
Du kanske kan lämna tillbaka honom om det inte fungerar men du kanske får se handpenningen som förbrukad..

JAg vill inte lämna honom tillbaka , sen så prov red jag inte för jag vill lära känna hästen innan jag kastar mig upp

Nu måste jag sova men jag hoppas att detta vänder

#18 Om han skulle slänga av dig i ren panik bara för att du står med hans huvud mot en vägg så skulle jag starkt avråda dig från att stå vid ett staket. Flyger du där så gör du dig garanterat illa :-(
Hur känns det själv? Tror du (om du är helt ärlig mot dig själv) att detta är hästen för dig? Kommer du att bemästra han testningar?
Jag tycker du ska försöka vara så ärlig du kan nu, för om du tvekar så lämna tillbaka hästen och köp en som är lite tryggare.
Jag önskar dig all lycka till :-)

#12 Det handlar inte om att vinna eller ge upp, utan om hyfs och uppfostran. Han sliter sig inte för att han vill vinna, utan för att han inte har fått lära sig bättre. En häst som vet att den ska stå still gör oftast det på givet kommando. Så om han inte kan stå still och om han sliter sig så saknas det utbildning. Öva från marken och ta hjälp.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Mitt tips är att bara köra markövningar tills ni båda känner att ni litar på varandra! Här är en rundkorall super, så han kan vara lös.

#22# Han är ju rädd att stå uppbunden. Ingen som kan hålla i grimskaftet medans du eller någon borstar honom?
Tittade du inte ens på hästen när du köpte honom? Även om man vill känna hästen måste man ju hantera den för att se hur den är. Vad sa förra ägaren? Har hon ridit på honom?

Ja klart hon har ridit på honom har tom sett bilder på det. Jag håller just nu på att fundera om jag ska behålla honom eller inte. Jag tror det största problemet är hans kompis som följde med honom. Dom är som klister om den ena går ur hagen så blir den andra galen inne i hagen. Igår tog min man ut ponnyn som är hans kompis för att dom skulle hålla sig lugna men det vart tvärt om effekten då
Det känns lite som att, "bara för att det är en travare", så behöver man inte provrida/provborsta mm mm, hästen är ju iallafall så pass billig att det bara är att sälja den vidare om den inte funkar…
Många köper faktiskt travare för at dom är billiga, men tänker inte på att den faktiskt kräver mycket av sin ägare, då den inte är avlad för att ridas. En travare som ska bli ridhäst behöver en duktig ryttare med goda kunskaper om hästens utbildning.
#19 så du menar att man ska STRAFFA hästen med arbete när den gör fel???? Befängt tycker jag, man vill väl i slutändan ha en häst som tycker det är kul att arbeta!!!!!!!!

Jag tycker igentligen inte att man ska säga så här till någon som man inte känner men… LÄMNA TILLBAKS HÄSTEN!!! Eller skaffa HJÄLP som kan vara med dig när du hanterar hästen! Då menar jag inte gubben eller någon amatör kompis utan någon som kan häst och människa.
Det är ingen tävling i vem som rider vems häst. Utan det handlar om att du skall ha det trevligt med din nya kompis(hästen). Din häst skall givetvis ha trevligt med dig oxå.
Att låta någon duktig ryttare rida sin häst är mycket bra både för dig och din häst, Du ser att han inte är så farlig eller oxå inser du att det där vill jag aldrig göra själv :) Så låt någon som kan rida göra det innan det går så galet med hästen att det krävs ett enormt jobb att göra honom trygg igen!
Lycka till :)
Jag tycker att du ska träna mkt från marken innan du ens tänker tanken på att sitta upp. Hästen ska lyssna på dig när du står på marken, lyssnar den inte då kommer den inte lyssna när du sitter på den. Ta gärna hjälp av någon duktig hästmänniska.
Och om du är osäker på om det är rätt häst för dig eller inte, så tycker jag att du ska lämna tillbaka hästen om det är möjligt, för ju längre du har hästen, desto mer fäster du dig vid den och desto svårare blir det att sälja den sen. Man ska inte vara rädd när man rider/hanterar sin egen häst.

#35 Du bara så du vet så köpte jag inte Shellstone för att han var "billig" då hade jag kunna hitta ännu billigare typ 5.000:-
Och jag kommer att jobba med honom för en vacker dag ska jag rida honom om det nu är om så ett år framöver.
Varför ska jag ha en häst som jag inte själv kommer att kunna rida ?????
därför tar man väl reda på om hästen är "ridbar" innan köp??!!!!

Ridbar klart han var det jag har ju sett att Frida hans förra ägare) kan rida honom utan problem. Något måste det vara med mig eller miljön runt om honom som är galet. Det är som om han är osäker och då blir jag osäker sen har min kompis Josefin klarat av att rida honom. Därför undrar jag om det är MIG han helt enkelt inte gillar och då har vi problem.

Kanske du borde promenera med honom lite, sen kanske du kan sitta på honom medans han betar lite och ha någon kompis med dig, bara sitta där och klappa om han varit duktig när du suttit upp…
#40 om du provridit hästen har du kanske fått veta redan då att ni inte passade ihop? Det är bara det jag menar.
Det är viktigt att allt passar ihop när man bestämmer sig för att köpa en häst, därför provrider man och om möjlighet finns åker dit flera ggr och rider eller bara umgås.
I inlägg #34 skriver du också att du funderar på att göra dig av med honom!
Blir så less när folk bara handlar impulsivt och det slutar med att hästen får flytta runt. Vad jag förstår har du inte haft han så länge heller.
hur länge har du haft honom hemma ?
det kanske är så enkelt att han måste lära känna dig, och du måste lära känna honom, innan du kan rida.
för honom är ju allt helt nytt!
hade jag köpt en häst idag, hade jag låtit den stå i minst två veckor för att jag ska lära känna hästen, och hästen mig, och sen satt igång försiktigt.

Det enda skäl till att ens fundera på att göra mig av med honom är om han inte gillar mig för jag gillar honom även om han är som han är just nu. Han har varit här i dryga 2 veckor så det är inte så länge men jag kommer inte stressa honom med att sitta upp eftersom han inte tycker det är ok än. Vi får väl se
Be ngn om hjälp, i stallet där du har honom eller ngn i din närhet.
Longera, tömkör, promenera så du får ett hum om hur han är som individ.
Och är du osäker så låt ngn annan sitta upp första gången så du inte förvärrar situationen med din osäkerhet, är han ute efter att testa så lär det bara testas värre om du är otrygg!

Om du blir osäker så smittar det dessutom över på hästen och hästen litar då absolut inte på dig, en ledare är säker och bestämd men rättvis. Sen är det jätteviktigt att du fokuserar på uppgiften och inte börjar tänka på annat tex att nu kommer hästen bli rädd för den saken (stenen tex) el nu kommer han göra så, det slutar oftast med att det händer.
Jag hade en period i början med Bus då jag såg den farliga stenen hon kommer reagera på, vilken oxå blev farlig pga detta. Fokuserar man istället på vägen man ska och inte "farorna" bredvid så blir det en himla skillnad.
Det är svårt att ändra ett mönster men det går bara man själv börjar fokusera stenhårt på uppgiften. Hoppas det löser sig för dig och att ni får hjälp om så behövs.

Jag har honom hemma så det är lite svårt att be om hjölp av någon i stallet :P Men jag kommer be min man om hjälp eftersom han är helt orädd

Har du pratat med tidigare ägaren? vore det en häst jag sålt hade jag velat veta om det här för att kunna ge råd och tips. Hon känner ju troligtvis hästen bäst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Som jag sa i ett tidigare inlägg Frida som hästens förra ägare heter är jätte svår att få tag på när man än ringer så är hon inte hemma. Jag har pratat med Fridas mamma om råd och sånt
finns det inga andra i ditt stall? även om du har honom hemma, såmåste det väl finnas ngn mer häst där, eller står han ensam?
kan din man ngt om hästar? Kan han hjälpa dig på rätt sätt? Jag tycker det låter som att du beöver hjälp från ngn kunnig som är van vid hästar och hur de kan uppföra sig!
Ta hjälp från ngn som kan
Hade du inte bott så satans långt bort hade jag kommit o hjälpt dig :) ta allt med ro,stressa inte, och som alla säger Jobba mycke från marken, longera,tömkör,promenera,mys. gå bara ut i hagen o ge kärlek mm..kräv inte för mycke fören du märker att han förstår vad du menar :)

MarinaJ, när jag började inridingen av Ametist, då tränade vi på av och uppsiningar, han stod bunden vid bindbommen och jag satt upp. Lät honom uppfatta att jag var på ryggen och han nosade på mina fötter, sen satt jag av igen och upprepade proceduren några gånger. Vi höll nog på så minst en vecka, nu har jag en häst som står blick still när jag sitter upp och av.
Jag tar lång tid på mig att rida mina hästar, men sen så sitter varje moment helt säkert. Så mitt råd är börja om från börja, låt din man (eller någon annan) stå och vara livvakt, om något skulle hända. Rid inte iväg på hästen förren, han står stilla och inte förväntar sig att ni ska förflytta er.
Sen när jag började rida honom satt jag också upp vid bommen och hade en halsring runt halsen som jag låssade när jag tyckte det var dags att skritta iväg.

#50 - 51
Givetvis har han häst kompis som också är våran häst :P Min man har vuxit upp med hästar och hans pappa har egen bondgård, dom har haft häst i över 10 år. Han är faktiskt ganska bra med hästar :) Dock ingen expert!
Jojo* Det är precis så vi gör :) Och tack ;*
Lorita Tack för dina tips *löööve* :X
Tack till alla er andra också :)

Hur har det gått för dig Marina?

Jag lullar på med Shellstone tar det lungt borstar pysslar gosar mm .. Men problemet är att han lixom alltid ska komma på egna villkor .. Sen skaffade vi en till häst så då jag tar ut Shellstone så spränger inte Jupiter (Shellstones bästavän) staketet utan kan stå kvar vilket gör att Shellstone blir lugnare i sig ;D

Åh vad härligt att det går framåt :-)

Jupps :D Känns bra snart kanske man kan hoppa upp :D