Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1606 ggr
Peppe
0

Foder nu

Tycker vi kan behöva en ny tråd nu =)

Hur mycket käk får era hästar just nu och vid vilka tider? Går dom i gräshage? Inne/ute på nätterna/dagarna?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mandysan
0

Foxen & Corall går i en kraftigt nerbetad gräshage. Ute dygnet runt.

Just nu får de bara en skvätt mineraler var (Krafft miner blå) och de klarar sig på det, men sen rider vi inte spec mkt nu (pga vädret).

När jag börjar rida mer ska Foxen fodras upp rejält med lusern och betfor. Corall ska bara få lite betfor, han är nog stallets mest lättfödda häst. Hösilaget kommer inte än på en månad så fram till dess får de klara sig.

Lyrik
0

Lyrik får nu en gång per dag: 4 kg hö, 1 liter lusernhack, 5 dl havre, 5 dl kornkross, 2 dl edel müsli häst, 3 dl betfor, 3 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 75 g miner grön, ½ dl nypon, ½ dl timjan, 1 mått biotin, 2 mått flexijoint, 1 mått kiselgur. 1 mått tokosel 1 gg/veckan.

Mera havre och korn efter motion.

Går ute dygnet runt med sin flickvän Blenda på "bete".

Peppe
0

Blacky står inne på nätterna och får 0.3 kg müsli på morgonen.
på kvällen får han 1.5 kg hö och 0.7 kg müsli. går i en ganska nerbetad gräshage på dagen och helt orört bete på kvällen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MissLady
0

Lady går ute dygnet runt och rund och fint i hullet. Så hon får groov 90 och kornkross efter motion.

När hö analysen kommer så blir det en ny foderstat

CBA
0

Mirabil är inne på nätterna och han får betfor och lusern strå just nu.

Han få mat morgon och kväll då de går ut tidigt på morgonen och kommer in till nattningen. PÅ dagarna går han i gräshage men som börjar och är nerbetad vid det här laget.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lovis01
0

Mina går på bete nu och får inget extra utöver gräset, har sån tur att jag har gott om bete kvar så jag räknar inte med att börja fodra innan de stallas in i slutet på september, självklart beroende på vädret om de kan gå ute så länge..

carrrrrooooo
0

min tjej går ute hela dygnen (står i lösdrift) just nu får hon inget extra förutom mineraler och vitaminer.. dom har en väldigt stor hage att beta i.. men när jag merker att betet börjar att ta slut så ska jag stödfodra med pellets och när det blir kallare ute så åker täcket oxå på:) brukar ge henne lite linfröolja varje dag blandat med mineralerna och vitaminerna oxå..

elin
0

Min går in på nätterna..
Får:
Betfor
Kraft
Glucosamin
Vitlöksflingor
Mag & tarm

/Elin

Cilla89a
0

Våra går ute dygnet runt, i gräshage.. Är väl hyffsat nerbetat.. Dem får 1-2 kg hö var på kvällen, och krafft miner grön..

Igentligen skulle dem klara sig utan hö, men vi blev tvugna att öppna en bal i måndags, när det var storm, eftersom vi tog in hästarna, och dem kunde inte stå utan hö i 20 timmar..

Dem kommer nog stå ute dygnet ett tag till (beror på vädret) så länge som möjligt i alla fall.. Kommer öka på hö mängden efterhand som dem betar ner..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jen
0

Mina går ute på bete ännu, de har mineralbalja och fodras med hö när de kommer hem till stallet vilket de har  varit nu när det blev ruskväder

jen
0

Tycker ni  att betessäsongen blev  kort iår? Det tycker jag iallafall. Verkar som att betet håller på att ta slut nästan överallt…

thilda-
0

Luddan och hennes kompisar börjar gå in ikväll….
och dom går ut kl 8 på morgonen och får komma in kl 20 :)

luddan får för dagen 1l Müsli, saltsten, och ett par kilo hö
de andra vet ja inte :)

Lyrik
0

#11 Här är den slut, iaf hos min pålle. Min kompis har mer bete kvar ännu.

Beror nog på den värmen och torkan som var i 3 veckor.

jen
0

ja, det känns trist att den redan skulle vara slut ;(

Fast nu har det ju regnat, så kanske det  blir en växt period till?

Mandysan
0

#11 Nja, vi har gott om bete kvar i andra hagar, det är bara att våra hästar inte behöver mer ;)

Lyrik
0

#14 Jo, det syns nu att gräset börjar ta sig igen. Har ju regnat nästan varje dag i en vecka nu. Har blivit lite grönare i hagen. Men nu behövs det oxå värme…

#15 Har du plats för en till svårfödding? Lyrik skulle behöva mera bete, så slipper jag ge en massa dyr lusernhack…Förvånad

JoJos
0

mitt bete har börjat växa upp igen, har juh en del hagar att varva imellan… :) Foder ges efter ridning, betfor o fibergi..

gejsa
0

Vi har bete kvar. Har ju 3 hagar att variera mellan. Ser att det kommit upp rätt mycket grönt i den som vi startade i 1 juni. Regnet gjorde ju verkligen susen.

Min gobban får 2 skopor korn en skopa nya groov och mineraler, äpplen och ca 2 dl betfor som jag blöter upp massor och blandar i maten. Plus 3-4 kg hö på natten. Sedan går han i hagen resten.

Gejsa får äpplen, mineraler, en hand betfor, och ½-1 kg hö över natten.

Fille är ju inte hemma än. Ska hämta honom på fredag. Då får han nog 1½ kg hö och äpplen som för övrigt är plockade på tomten, mineraler och betfor en hand ungefär. 1 mått kiselgur får både Gobban och Fille också varje dag.

Mandysan
0

#16 Har ju sagt att du får ta och flytta hit ner ;) Finns massor av gräs till en svårfödding! :D Iofs får han gå med unghingstar eller två andra valacker då men det borde han väl överleva ;)

Lyrik
0

#19 Synd bara att det är så långt att åka varje dag till jobbet. Det är Skövde du bor?

Nu går han ju bara med tjockis-Blenda. Kommer 2 valacker snart, en i helgen, nästa i slutet av augusti. Då blir det 1 "flicka", 3 pojkar i hagen.

Lyrik har gått med det mesta i hästväg under alla år. Både blandat, bara valacker eller bara ston och Lyrik. Allt från föl till vuxna hästar.

Har ju även gått på fribetäckning på den tiden han var avelshingst.

Mandysan
0

#20 Jupps, skövde men hästarna står i Falköping :) Dags att byta jobb? ;)

wewwa
0

Våra två hästar går i en nerbetad gräshage och får hö två ggr per dag. Annars blir det lite äpplen och morötter från trädgården oxå.

Lyrik
0

#21 Jobbar i Uppsala. Lyrik och jag bor i Uppsala.Gärna nytt jobb. Glad

Scandi
0

eli får lite av hippos  harmoni musli, kalk, b och e vit, tokosel en gång i veckan, msm, miner och biosynov.

Mandysan
0

#23 Hittar du något lämpligt i närheten så tycker jag att ni kan ta och flytta ned :) Finns som sagt en hel del lediga stallplatser (stallägaren har ännu inte satt ut annons)…

Lyrik
0

#25 Ok. Får bara jobba 50% pga reumatismen, men jobbet får lönebidrag för mig.

Ska flytta neråt, till Nyköping. Syrran bor med sin familj i Tystberga. Mina päron vill komma närmare barnbarnen nu när båda blir pensionärer. Och jag lär nog flytta med, har inga kompisar mm här i U-a. Men det lär nog dröja ett tag, minst 1-2 år till. Finns gott om stallplatser där nere runt Tystberga.

Ska titta på ett stall i kväll eller i morgon kväll, i Uppsala.

Mandysan
0

#26 Okej :). Hoppas att det stallet är vettigt! :D

Thimbla
0

Mitt sto får än så länge bara gräset i hagen.

Medans ponnyn på gården får hö, fångponny. Rynkar på näsan

Dom går ute hela dagarna och nätterna än så länge.

Lyrik
0

#28 Låter vettigt iaf. www.stallkrusenberg.se

tezzie
0

Folly står fortf ute dygnet runt. Har väldigt gott om bete kvar än :)

Men hon stödfodras och får 1 kg krafft groov 125, 1 kg edel lucern, 1 dl foderjäst per dag.

*** Kärleken övervinner allt ***

Lyrik
0

#30 Gillar Folly edel lusern? Lyrik gör det inte. Kan tänka sig äta 2-3 dl utblandat i hans lusernhack, torra. Nu duger enbart K Lusernhack, 1 liter per dag, torra utblandat i havren, kornet och edel müsli häst. Min kompis häst, Dunder, äter edel lusern, men han är inte lika kräsen som min gubbe.

tezzie
0

Folly har blivit en kräsen dam i sommar. Hon ratar det mesta, jag får tex inte i henne betfor och morötter längre. Men jag började med edel lusern nyligen och den äter hon, men inte med en glupskande aptit.

*** Kärleken övervinner allt ***

Lyrik
0

#32 Min gubbe har alltid varit en kräsmagad häst.

Men nu är han heltokig i edel müsli häst, ratar nu lusernhacket. Ska byta ut kornet mot müslin, är inte så förtjust i kornet längre. Så det blir lusernhack, havre, edel müsli häst, betfor och vetekli i höst, OM vi står kvar i detta stall.

Förhoppningsvis får jag analys på nya höet, en av de nya hästägarna ska skicka det på analys. Hon kommer i helgen med sin häst.

Flaxii
0

Mandelman går inte på bete (och har inte gjort på hela sommaren) men går i stor skogshage.
Han är Welshponny, 139 cm, 9 år.

Får per dag:

4,5 kg hö
8 dl svarthavre
4 dl Eggersmann High Energy Müsli
1,5 dl mineraler (kommer inte ihåg märke, heter något med "Balans")
5 dl betfor
50 ml Shy-Feeder B-vitamin
Kiselgur
Salt + saltsten

+ morötter.

Alex
0

Sylgja går ute i gräshage på dagarna och står inne på nätterna, får ca 3 kg hösilage och lite lucernhack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst