Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4485 ggr
[Zkold]
0

Mat till din häst

Vad och hur mycket ger du din häst varje dag?

tezzie
0

fri tillgång på hö, 1½ kg krafft groov 125 och 3 dl betfor (torr mängd) per dag!

*** Kärleken övervinner allt ***

Cilla89a
0

just nu: bara 100 g krafft miner grön ;)

vet inte vad det blir i höst, beror på vad det blir för värden i hö:et, om vi får något överhuvudtaget :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

han får 3 kg hö på kvällen, morgon och em vet jag inte då det håller på att ändras för de lämnar höet och tar gräset som finns i stället. sen får han 4 liter havre och en liter betfor och 3/4dl mineraler per dag.

MLphoto
0

Min stora får 5dl müsli, 2dl havre, 7dl betfor (torr mängd), 5dl groov 125.

Min lille fåt 1dl müsli, 1dl havre, 3dl betfor och 2-3dl groov 125.

Mineraler och vitlök till båda. Fri tillgång på hösilage.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

tezzie
0

Så snart de släpps på bete (imorgon) så kommer min häst endast att få krafft efter ridning!

*** Kärleken övervinner allt ***

elin
0

Nu går ju pållan min på bete så hon får kraft grund och mag o tarm pulvet. Hon är dålig i magen :(

/Elin

[Zkold]
0

Någon som har hippobas? är det bra?

Cilla89a
0

#7 jag har gett hippo bas harmoni (musli), gillar inte att ge pelleterat foder..
men hippo foder är helt klart prisvärda jämfört med krafft :O

elin
0

#8 varför ä kraft dåligt tycker du?

/Elin

Cilla89a
0

#8 menar du företaget krafft eller krafft som pellets? :P

elin
0

jag bara undra rent allmänt :)
Du skrev ju att det var mkt mer prisvärt med hippo foder än kraft. Då undra jag vad du menade med de? :)

/Elin

Cilla89a
0

#11 hippo är billigare, med bättre värden i..
jag vet inte vad krafft kostar nu, men man får en hippo basic säck med 25 kg, liknande värden som i krafft grund för 140 kr..
och Hippo Grow, där är 135 eller 145 g smbr råptotein och en sån säck kostar 165 kr..
därför tycker jag hippo är mer prisvärt än krafft, dessutom tycker jag krafft har förstora pelletsar, det tycker Japp också, som fått foderstrupsförstoppning 3 ggr när han ätit krafft :O

men alla tycker vi olika ;)

_Jag_
0

Mina får hippo pro action och lite krafft groov samt ungefär 2-3 kg hösilage per dag. När dom går på lite bete senare kommer dom bara få mat en gång om dagen. Då ca 1 kg hö och antagligen nästan ingen krafft ( bara det som behövs för att få i dom loppfröna… =))

[Zkold]
0

#12 Har läst mycket om hippo nu och tror jag ska testa det när jag får hem min häst. Verkar vara bra.. annars är det ju bara att byta till något annat…

Zahara
0

jag har använt hippo i 6 år och är kanon nöjd med dem! rekomenderar dem varmt! just nu går mina på bete så de får bara vatten :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[chriistina]
0

Medryttarhästen går på bete nu och får då bara gräs :)
Efter ridpassen kan hon ev få lite havre, men det är mest för belöningen.

Flaxii
0

Mandelman (9-årig Welshvalack 139 cm) får:

Morgon: 1,5 kg hö, 1,5 dl svarthavre, 1 dl müsli, 0,5 dl mineraler

Middag: 1 kg hö, 1,5 dl svarthavre, 1 dl müsli, 0,5 dl mineraler

Kväll: 2 kg hö, 1 dl svarthavre, 1 dl müsli, 0,5 dl mineraler

+ 5 dl betfor med B-vit och kisel efter ridning

Tusen
0

Gräs!!!!!!!!

Så mycket de orkar äta.  SkrattandeCool

[Zkold]
0

#18 de lät vettigt tycker jag ;)

gejsa
0

Samma som #18#

Ledin
0

mina har bara mineraler å gräs + en saltsten :)

J-Parnebo
0

samma som #18 , ;)

wewwa
0

Just nu är det gräs och lite krafft.

Vintertid/innetid blir det minst 10 kg hö, ½ l krafft och ½ l müsli till Chessa och Razz får drygt 3 kg hö och 1 dl krafft.

QuickStep
0

nu är det gräs hela dagarna från 9-22 kanske o sen får dem komma in över natten och vila o då lägger jag in lite hö till dem fortfarande.
men i hagen blir d saltsten, vatten och så mineraler.

Peppe
0

Blacky får 1 kg hö på kvällen (står inne) samt 2 dl müsli på kvällen och  1dl på morgonen, annars blir han jättesur….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

Går på dagbete nu, men det är dålig med bete.

Fri mängd hö inne till natten (8-9 kg), 3 liter lusernhack, 1 liter havre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 2 dl soja, 1 dl bryggerijäst, 75 g miner grön, 2 mått flexijoint, 1 mått kisegur, 1 mått biotin, ½ mått profeed, ½ dl nypon, ½ dl timjan. 1 mått tokosel 1 gg/veckan.

Får sen när de går ute om nätterna (runt midsommar), lusern, kraftfoder och tillskotten. Lyrik är mkt svårfödd och behöver även ha sina "pulver". När betet börjar sina, får de även hö. Ökar på lusern och kraftfoder då till Lyrik.

Den andra hästen i stallet, Blenda, får nu 4 dl kornkross + 4 kg hö per dag. Är redan överviktig, men det är hon jämt…

Manda29
0

Har varit gräs i drygt 14 dar. Betet börjar sina så Manda får ca 1 kg uppblött lucern på kvällen från igår. Har en bit till att inhägna så då blir det gräs ett tag igen.

Kan hända att Manda måste stödutfodras mellan varven pga ålder. Tösen klarar sig på det som är.

Absolutviktoria
0

Efter att min har varit på bete så får han 1-1,5 kg krafft groov 90 0,3 kg betfor, 1 dl krafft salt sen även morötter :)

Jag ger inte betfor varje dag, för "effekten" slutar värka om man ger dom varje dag alltså att dom blir pigg :)

olympiathurfjell
0

min medryttarhäst får hö, hippo grund och müsli

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

thilda-
0

Hö, Müsli och vatten ;)

Lyrik
0

Just nu 4 kg hö, 1 liter lusernhack, 5 dl havre, 5 dl kornkross, 2 dl edel müsli häst, 3 dl betfor, 3 dl vetekli, 2 dl soja, 1 dl bryggerijäst, miner, biotin, kiselgur, flexijoint, nypon, timjan, tokosel.

Sen blir det fri tillgång på hö och lusernhack, 1 liter havre, 1 liter edel müsli, 5 dl betfor, 5 dl vetekli + tillskotten.

Thimbla
0

Hö, kornkross och massa morötter.

Vojlock
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

0# sågspån och vatten vore väl en bra diet .. x) ne, men jag ger Vera ca 2,5kg hö delat i tre gånger per dag och inget som helst kraftfoder, never!

Vojlock
0

0# sågspån och vatten vore väl en bra diet .. x) ne, men jag ger Vera ca 2,5kg hö delat i tre gånger per dag och inget som helst kraftfoder, never!

lovis01
0

Just nu får de nöja sig med gräs och en saltsten :)

Under vintern får de fritt med hö, granngårdens musli och mineraler för att få något gott. Är de högdräktiga trycker jag i dem lusern och ökar på muslin och mineralerna Glad

Kanske ska tilläggas att det är Nordsvensk, Travare och Shettis det handlar om…

Absolutviktoria
0

35# Är granngårdens müsli bra? vad kostar den funderar om jag ska föpa en sån säck också :)

Absolutviktoria
0

34# Ger du bara hon 2,5 kg per dag! :O och inge mineraler eller nått sånt? hur stor är hon? ras?

Flaxii
0

Mandelman, Welshponny, 139 cm. Går ej på bete men i stor skogshage.

Får per dag:

4,5 kg hö.
8 dl svarthavre.
4 dl Eggersmann High Energy Müsli
1,5 dl mineraler (vet ej märke, heter ngt med "Balans")
5 dl betfor
50 ml Shy-Feeder B-vitamin
Kiselgur (vet ej hur mkt, men typ ett "litet mått")
Salt (samma lilla mått som kisel) + saltsten

Alex
0

Sylgja får nu ca 3 kg hösilage/dag och lite lucernhack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst