Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2461 ggr
Elma_vip
0

Medryttare i Lidköping sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Söker en dressyr eller hoppintresserad ryttare till mitt sto. Du bör ha god hästvana och vara minst 18 år. Ett stort PLUS om du är van vid unghästar. Du betalar en summa i månaden som vi kommer överrens om och du får rida 1-3 dagar i veckan. Fritt fram att tävla eller träna med hästen. Hon står i Lidköping. Hästen är ett 12 årigt varmblods sto. Reds in när hon var 8 år.

Hon kan skritt, trav och galopp. Hon kan även skänkelviningar och början till öppna och sluta. När hon är igång så kan hon gå i form i skritt & trav men galoppen går det fortfarande väldigt fort i, men hon vet vad som menas med galoppskänkel bara det att hon behöver lugna ner sig. Vid hoppning är hon väldigt stressad men även där går det att få henne lugnare vid mkt träning. Hon är inte helt trafiksäker då hon tycker att traktorer, lastbilar är äckliga, ja större fordon helt enkelt eller fordon som skramlar väldigt mkt. Men bilar går bra. Lastningen går sådär, när jag fick henne tog det 2 timmar att lasta henne, nu tar det oftast max 5-10 min, man kan få tjafsa lite med henne men hon brukar gå in ganska snabbt ändå.Har hon väl kommit in i transporten så står hon där. Hon står även väldigt still när man kör.

Nu till det enda problemet med henne, det är att när hon tycker att något blir för jobbigt så kan hon stegra sig. Hon kan även bocka & sparka bakut en del i galoppen, men detta går i perioder. Men stegra har hon gjort ganska mkt när hon tycker att något blir för jobbigt, men tar man det bara lugnt så brukar det gå bra. Det är oftast innan galopp eller innan hinder hon gör detta, hon blir helt enkelt så uppstressad samtidigt som det blir för jobbigt för henne.

Hon är hoppad 1 m med mig och löshoppad runt 1m också. Hon går bra inne i paddock och i ridhus, går jätte bra ihop med andra hästar och är väldigt snäll i stallet och i boxen. Rider man ut ihop med någon annan så vill hon gärna ligga först, men det har jag försökt träna bort och det går faktiskt väldigt bra, men det behövs träna mer på. Hon är jätte snäll att rida ut själv på.

Hon är ca 154cm i manken, väldigt ädel. Aldrig varit skadad.

Hennes föl som hon fick i April 08 äger jag också, han ska iväg på hingstbete med början till hösten, där kommer han gå fram tills hösten 09, sen kommer han tillbaka kastrerad så då finns dte även möligthet att hjälpa till med honom, han ska köras in och tömköras, han ska även ridas in så småningom men det är tidigast vid tre års ålder. Han är alltså korsning travare/halvblod så han kommer inte att travtränas, men det är alltså mkt markträning med honom som gäller helt enkelt.

Ring eller maila för mer info. Eller så kan ni skriva här i tråden eller skicka ett PM. =)

Elma_vip@hotmail.com

0708435276
//Diana

Elma_vip
0

En till bild, några år gammal

Elma_vip
0

Igen