vattna hö
ni som vattnar erat hö , hur långt innan gör ni det?
jag har hört att bakterierna, mögelsporer och urdjuren i höet börjar frodas redan efter en timme i blött.

ca en halvtimme, på ett ungefär, väger upp i hönät och dränker sedan hela baletten i en tunna i en halvtimme något längre blir det dock eftersom jag grejar med en massa annat uner tiden.

Sköljer man inte ur mycket av näringsämnena när man vattnar och blötlägger hö? På Lantbruksuniversitetet var de helt emot den här hanteringen.Om man inte vill ha dammigt grovfoder kan man ju köpa hösilage istället.

om det ligger över en timme sa dom på strömsholm till mig.
jag är skeptiskt mot hösilage utan att gå in närmare på varför.
Jag ger endast Marquise av blötlagt hö även om det jag har nu inte är dammigt. Men chansar inte med honom, han är ju fräsch nu och jag vill ju att han så ska förbli…i våras var det ju så illa att jag hade bestämt att ta bort honom om det inte gav vika efter sista behandlingen.
jag vattnar jullans hö precis innan hon får det. (då när hon fick hö) men med tanke på att vissa hästar äter skapligt sakta speciellt om de får en större mängd så kanske det inte är så värt att vattna ändå, eftersom då får de i sig massa annat skräp istället..
eller vad säger ni?

Jag fodrar inte min häst själv så när jag hade hö innan så kunde det stå vattnat i 16 timmar… (över natten osv). Men hösilage behöver man ju inte vattna…

Eftersom jag har en kvickdragshäst har jag läst lite om detta. Det står visserligen lite olika beroende på var man läser men vad jag kommit fram till ska man ha höet och ligga i 30min för att alla mögelsporer avlägsnas. Att bara blöta före man ger det tar inte bort mögelsporer bara det värsta av dammet.
Har man höet en längre tid i blöt avlägsnas också alla näringsämnen i det.
Jag brukade göra så att jag lät det ligga ca 30 min när jag hade möjlighet till det, annars vattnade jag det riktigt före jag gav det.
brukar inte vattna, men om jag gör det så vattnar jag precis när det ges. alltså vattenkannan står isf vid boxen, å när de slänger in höt så häller dom på vatten
Har en häst som är lite av en dammalergiker. Han hostade ett tag av hö från ett speciellt fält. När vi vattnade det försvann det. Vi vattnade när vi la in det i boxen/hagen.