Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 7074 ggr
Loa-bg
0

Headshaking syndrome och socker

Jag och min mamma har försökt läsa på lite om headshaking syndrome. Mest för nyfikenhet, men också för att unghästen jag hade och red in alltid gick och skakade på huvudet och vi vill veta varför.

På Bukefalos skrev någon att det berodde på socker. Vad vet ni om headshaking syndrome? Och hur farligt är socker för hästarna egentligen?

Tack på föhand! /Loa

Lyrik
0

Känner en häst i ett stall (Surmulen) som fick headshaking syndrome. Var runt 16 år när han fick det, hbl (Kalle).

Ägaren provade en hel del behandlingar, både alternativa och veterinär. Tog bort honom sedan pga headshakingen eftersom han blev dålig av det. Hon skulle ha tagit bort honom tidigare, men det tog ett tag innan försäkringsbolaget godkände avlivningen…

Loa-bg
0

#1 Usch… : / Jo, jag har förstått att flertalet hästar blivit avlivade för det.

Lyrik
0

#2 Det är vad jag förstår svårt att diagnostera hss på hästar. Kalles ägare fick skicka en film på när Kalle shakade, dessutom titta på när han reds mm.

Kalle shakade mkt. Både i hage, stall och ridning. Mest när det var soligt.

Tror att man kan ta bort socker till headshakare, så kan de bli bättre.

Finns en hel del trådar om det på Buke.

Loa-bg
0

#3 Jo, det var på Buke jag läste om det. West här hemma skakar mycket på huvudet, nu är ju sommaren snart slut, men jag funderar på att skaffa en flughuva som går ner över mulen och ta bort betforen… så det inte bli problem i framtiden :/

Lyrik
0

#4 Sådan huva har Lyrik, fast han inte skakar. En sådan med öron och lång noslapp?

Fast nu har han bara regntäcke och boots fram eftersom det regnar varje dag här.

Kalle shakade även på vinter när det var soligt.

Loa-bg
0

#5 På vintern också? *ryser i kroppen* Det är därför jag vill få honom att sluta skaka på huvudet så snabbt som möjligt.

Ja, precis en sådan huva! Var köpte du din?

Struten
0

En liten fråga bara, vad är headshaking symndrome? har aldrig hört om det tidigare.

fridak
0

#6 jag har köpt en sådan flughuva på haglunds, kanske där lyrik hittade sin med?

Loa-bg
0

#7 Hästar som skakar på huvudet utan att man riktigt vet varför. Det kan vara på sommaren för flugor och annat. Men det kan bli så allvarligt att de skakar på huvudet hela tiden utan att det finns några flugor, de kanske slår i marken och försöker bli av med något. En del tror det beror på för mycket socker, men ingen vet exakt. Det är det tydligen många hästar som inte blivit friska och t.om. dömts ut.

#8 Hmmm, tack! Ska kolla upp det ;)

Lyrik
0

#6 Haglunds. Tror den kostade runt 190 kr?

Jo, soliga dagar shakade Kalle, även på vintern. Han fick sista sommaren, gå ute länge på betet vid stallet med en kompis, stödfodrades där. Just för att minska shakandet. Kommer inte ihåg exakt hur det var, är några år sedan. Tror Kalle finns med i Surmulens fotoalbum. Titta på fd. Surmulare och Minnessidan över de hästar som gått över till Trapalanda. Kalle var en stor skimmel, hblval.

#7 Som Loa-bg säger. Att det är en nerv som triggas är det senaste orsaken. Mest på sommaren, men även andra årstider. Soliga dagar, med eller utan insekter.

En del blir bättre/bra med huva och andra nosskydd. En del blir bättre/bra med utan socker i maten. En del blir bättre av medicin som veterinären skriver ut. En del blir bättre av alternativa metoder som örter mm. Men de flesta döms ut och avlivas, precis som Kalle.

LinaN
0

Headshaking, har hört om något liknande och då vart det en nerv som triggades i munnen på hästen, och då genom felaktig hantering av tyglar och bett. Då går shakningen upp-ner-upp-ner och inte från sida-sida som hästarna gör när de har flugor i ansiktet.

HAr sett den här typen av shaking på ridskolor, hos privathästar och nån enstaka gång på tv från stora tävlingar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

absoluutsofia
0

ponny jag rider gjorde så förra hösten vintern, skakade huvet upp-ner-upp någa gånger sen slutade hon, sen efter en stund igen, men det var bara när man red. Men hon har inte gjort så på ett bra tag nu iaf :)

Lyrik
0

#11 Inte i munnen, utan på huvudet.

LinaN
0

#13 då är det två olika nerver som vi pratar om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.