Täcke?
När brukar ni börja täcka era hästar?
Just nu är det 10-15grader ute och blåser en del, även regnat väldigt mycket. Men är det för tidigt att börja täcka nu? Har tänkt ofodrat regntäcke vid under 15 grader.
Eller är det jag som överdriver? Kan ju tillägga att hästen vi talar om har ks i ryggen. Men brukar inte vara så känslig.

Fodrat regntäcke???
Det har jag på vintern ^^

#1 - ofodrat regntäcke har jag skrivit :P

Vi har oxå runt 10-15 grader här och Folly står ännu utan täcke med undantag för ihållande regn.
Jag tycker att det är lite tidigt att börja täcka än…
*** Kärleken övervinner allt ***
Iom att det har regnat så mkt här senaste dygnet har Foxen två täcken á 100 g och Corall ett på 165 g.

Idag har det regnat och blåst jätte mkt här, så vi hade lite fodrat täcke på dom hästarna som är klippta året runt. Dom som va klippta i vintras hade inte täcke.

Vi satte på Gobban regntäcke i dag. Det blåste så mycket nästan storm ju och så regnar det då och då. Han blir då kall på ryggen och får ont. Så sådana dagar har han täcke på sig.

När det är runt 12 grader och blåsigt eller regn brukar vi lägga på Japp och Schrek fleecefodrat regntäcke (har inget ofodrat)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag har haft det nästan hela sommaren på eli när d regnat och blåst kallt för att han inte ska få ont i sin rygg/muskler..

Jag lät henne först stå inne i drygt 1,5h med back on track täcke med fleecetäcke över. Släppte sedan ut henne med ett ofodrat regntäcke.
jag har sett flera som har satt på täcken redan. Otroligt så fort folk fryser så åker täcke på hästarna.
#10 Ibland finns det anledning till det ;)
Vet ni förresten att i djurskyddsbestämmelserna står följande:
"Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter"
Lyrik har sitt fodrade regntäcke på sig nu. Går ute dygnet runt och är klippt. Dessutom gammal och känslig för blötta.

De dagar som det regnat nu har alla mina täcken, alla ofodrade utom Casa som har tunt fodrat. Är det kallt nu på sommaren så har Casa samma täcke som när det regnar och just nu har han fleecetäcke på nätterna inne, vårt stall har samma temp. som ute så.
Casa är ganska känslig, har alltid varit… Annars kommer alla hästar täckas någon gång i september. Antagligen kommer West och Storm klippas någon gång i den vevan också.
Ett ofodrat regntäcke räcker väl? När vädret plötsligt blir så illa efter en värmebölja är det ju lite chock för hästarna också. Med tanke på ryggproblem skulle jag täcka, Casa har också en del ryggproblem.

Finns det risk för regnskurar så har Blacky ett ofodrat regntäcke på sig. (okej, kanske inte om det är 30 grader varmt mellan skurarna..)
är det en riktig regndag så hela himlen är igenmulen och det inte ser ut att sluta så får han ett fleecefodrat eftersom det blir väldigt kallt med ett ofodrat då. han kommer ha fleecefodrat på heltid så fort det ligger stadigt under 15 grader. sen ökar täckena efterhand som det blir kallare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kalita har fodrat regntäcke på sig om de regnar rejält och inte är över 16 grader. Sen till vintern så klipper vi henne då har hon täcke på sig dyngnet runt dubbla täcken ute och stalltäcke inne.
Holly har täcke på sig under nätterna nu. Det är verkligen kallt och hon är rätt gammal också.
Det är ett fleecefodrat regntäcke.

Va skönt att jag inte är den enda som börjar täcka. Vi är två hästar i stallet som har täcke vid sämre väder, min tös på 14 år och gammel gubben på 31 år.
Chessa har jag haft ofodrat regntäcke på när det har behövts.
Vintertäcke blir det inte förrän längre framåt vintern. Jag brukar vilja täcka så lite som möjligt, men ändå det som måstes. Razz har i stort sett aldrig täcke.
Min går utan täcke i ur o skur ;) bara under vinter halvåret som hon är täckad!

Samma som #19 =)

fleecefodrat regntäcke på vid regn o kalla nätter :)

Jag lägger sällan på täcken såhär års, bara om hästen i fråga står och fryser och ser olycklig ut i hällregn och blåst. (För ett par dagar sen fick fullblodet ett regntäcke på sig över natten för att hon frös och var sjöblöt i regnet. Hon har lite dåligt hull och är allmänt frusen av sig.)
På vintern får bara fullblodet täcke på sig om det är kallare än 2-3 plusgrader. Hon har svårt att hålla hullet annars när hon motioneras samtidigt. (Enormt energibehov.) Skulle det regna massor och sedan bli frostgrader, så att hästarnas blöta pälsar fryser till is, så får även ponnyerna täcken på sig tills de torkar. Men inte annars, om de inte är klippta och motioneras mycket förstås.
Det finns ingen som helst anledning att lägga på ett täcke, om än ofodrat, på en frisk häst när det är 10-15 grader varmt ute. Har den fått ha pälsen ifred, lagom mycket mat och inte tränas väldigt hårt (t.ex. löphäst, tävlingshäst på hög nivå, etc.) så ska den klara sånt väder helt utan hjälp. Verkar den frusen så ge mer grovfoder istället.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#22 jag sätter bara på dom när det e ihållande regn då ofodrat regntäcke men änsålänge ser jag att dom tycker att det e rätt skönt med regn då insekter inte finns, men när det e kyligare ute tar jag på täcken i passande för vädret. Har 4 olika till dom då ofodratregntäcke,fodratregn,vinter o stalltäcken ska köpa ett mera regntäcke som är lite mera hals på. Sen har jag bara mina små till fritidskörning o rid.

Får jag bara fråga en helt vanlig fråga, d.v.s. vill inte ha några aggressiva svar tillbaka…
Ni som har täcke på era hästar mitt i sommaren när det regnar, vad är det för raser, har dom några problem?
Om det regnar mycket och har hållit på länge kan jag tycka att man kan sätta på regntäcke. Bara så att det inte ska bli så "obehaglit" för dem, x) vissa tar ju in sina hästar vid regn men då tycker jag täcke är en bättre lösning. Men täcket ska inte vara för varmfodrat.
Undere vintern brukar jag köra med regn, övergångstäcke eller vinter täcke om det är minusgrader eller välldigt blött och slaskgit eller nedebörd. Vid plussgrader och uppehåll kan de få vara utan =)
men jag det är lite olika från häst till häst , vissa är mer känsliga än andra. =)(alltså att vissa har tunnare hud än andra, vilket gör att de fryser lättare då)

#26 Men fryser dom eller människor tycker dom fryser? För ett ofodrat regntäcke lägger sej bara och trycker ner håren (pälsen) så det borde bli ännu kallare för hästen som den får ett ofodrat regntäcke på sej än att hästen får använda sitt naturliga skydd (pälsen) som ställer sej upp för att "värma" skydda mot kyla….bara en tanke =)

Jag har regntecka på min när det regnar annars är han utan :) jag tycker det är för tidigt ^^

#24 Casanova har ryggproblem och har alltid varit känslig mot kyla. Storm är van vid att ha täcke under vår och höst då han är klippt och står inne på nätterna även på sommaren. När det blir sånt pissväder som det varit de senaste dagarna blir det en chock för honom att möta det eftersom han är van vid skydd. Det är lite skillnad för de hästar som behandlas som mina, man kan inte slänga ut dom i vilket väder som helst bara för att "hästen i den ursprungliga formen" skulle klarat det :) Det handlar helt enkelt också om hur hästarna behandlas resten av året, och vad de är vana vid.
#27 Men om vatten tränger igenom så blir dom ju blöta in på skinnet ändå, så då måste ju ett täcke vara bättre även ifall det trycker ner pälsen. En häst klarar lätt av kyla och blåst, men när det regnar så kan ju känsliga hästar frysa. Jag fattar vad du menar :) fast jag tror, även ifall ofodrat täcke kan kyla en hel del, att ett ofodrat täcke är bättre än ingenting.

#24 Jag hade täcke på min ponny för hon rids hårt och sen får hon vinter päls på en sekund och de vill jag helst slippa.

Jo kan förstå lite me hästar som klipps nu sommartid, men förövrigt, så nej, då borde pälsen ha återhämtat sej

#24 Blacky vet vi ju inte vad han är för ras men jag han har alla möjliga problem. är den känsligaste häst jag nånsin sett i ALLT förutom foder tack o lov. (och då menar jag verkligen allt: skav överallt, tom av tyglarna, hovar, höga röster, fryser lätt, tål ej insekter osv.)
Förra sommaren stod han och frös som en gris en kväll när det var 20 grader varmt och hade kommit en liten sommarskur….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vid blåst och ihållande regn och under 12 grader sätts alltid täcke på min gobban. Dom övriga är inte så frusna av sig som han. Står han i blåst och regn så får han ont i ryggen bara man drar med ett finger så sjunker han ihop. Så han är frusen men inte dom andra.
#24 Lyrik är 27 år gammal, blir lätt stel. Har sina problem med sina kotor, även muskelskada i höger höft. Är frusen av sig, fast han är kbltravare. Klipps året runt eftersom han sätter så mkt päls. Har täcke på sig både ute och inne sedan när de står inne om nätterna. För det mesta samma ute och inne. Har nu i sommar haft flugtäcke på sig när det inte har regnat, är känslig även för insekterna.
Igår stod Lyriks flickvän och frös. Arabsto, 13 år, överviktig. Hon skakade av köld när jag tog in dem på eftermiddagen. Hade då duggregnat hela dagen. Så hon fick ha sin regnrock på sig när jag släppte ut dem igen.
Jag har börjat täcka Wambezi. Tyvärr hann han stå en dag när det regnade som värst utan och blev kall och fick då ont i ryggen! FASEN att jag missade det!
men nu har han ett fleecefodrat regntäcke på sig
#24 Foxen är ju ngn slags korsning och hon är ju inte spec gammal (13 år) men hon har sina krämpor och ett otroligt dåligt immunförsvar. Corall har även han dåligt immunförsvar, antagligen för att han tidigare i sitt liv fått gå med täcke året runt…

Ahaaa, ofodrat…! haha ^^
Jag har täcke året runt beroende på väder (fast Mandel går inte på bete). Vid fint väder/inget regn går han utan täcke, men nu när det regnar går han med ofodrat regntäcke eller regntäcke á 100 g.