Hostaa
Under ungefär 1 vecka har nisse hostat 5 gånger som jag hört, igår när jag skulle ta ut henne till hagen så brukar vi springa lite, hon o jag tycker de e så roligt efter 2-3 meter hostade hon, jag slutade springa o hon med då, då frusta hon en gång sen vare över, okej tänkte jag vi provar igen så vi sprang igen, efter typ 5-6 meter hostade hon till igen men jag fortsatte en bit o så vare över me den hostningen..
Dom andra gångerna har hon hostat till för att hon ätit hö, de e årets hö o jäte fint men kanske hon äter för snabbt?
Jag blir alltid orolig när hon e lite hostig, just ja för några dagar sen hade hon vitt snor i näsan.. kan hon va förskyld?
Hon e pigg o glad som vanligt, red i förrgår och hon gick så otroligt bra!
Vill höra eran åsikt , tack!
Kraam / Älin
/Elin

Det kan ju vara så att hon är lite överkänslig mot damm, står hon inne på nätterna eller? Det behöver inte vara en dålig stallmiljö eller dåligt hö, utan just att hon är väldigt känslig…

Av vad jag har förstått så är det många hästar som är lite småförkylda med snor och hosta. Blir det värre så skulle jag ringa veterinären för råd.
Vi har tre hästar istallet som får medicin nu pga av att de hostar och snorar.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
antingen testar du att vattna höt och övrig mat lite, för att se om det är damm-hosta. men efterom att hon snorar åxå så borde det ju vara förkylning. testa ge vitlökspulver, det har jag alltid gett tova när hon hostat. brukar gå över på någon dag!
tack för svar!
Ni e kanon!
/Elin

Jag tror inte att det är dammhosta just nu, det är flera hästar i vårt stall som hostar och snorar lite, även min, tror mer på att det är övergången från jättevarm sommar till jätteregnig höst så snabbt.
ja just ja, ni har ju regn ja ;) här är det fortfarande jääääätte varmt!
nina: har du regntäcke på din häst?
/Elin

Min gubbe hostade också ett par ggr i går kväll i ridningen. Ibland kan dom ju hosta utan anledning.
hmm, vi har också hört hosta hos några hästar. och våra går ute än 
tror som NinaToy att det har med vädret att göra.

jag håller med vädret påverkar, nordisen har hostat lite av o till. Tror inte att det är nån större fara…

Men å ena sidan fuktigare luft torde dom väl bli bättre av. 
Jag menar om man jämför med den torra som var i juli och dammigt var det ju också då. Min häst är ju dammallergisk.

Bus blir sämre med hostan vid fuktig luft.

calippo hostade till häromdan när jag red. det var en hostning, sen var det bra med det. har hört oskar hosta till i hagen häromdan med.
låter som en vanlig förkylning elin. med tanke på snoret o så.. kan mkt väl vara för vädret just nu.

#7# Ja, när det inte regnar så har han ett jättetunt utetäcke och när det regnar så har han ett fodrat regntäcke, fast det beror lite på hur varmt det är också. Han spänner sig gärna i musklerna och blir jättestel så han mår bra av att vara lite "för" varm. :P