Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1171 ggr
Peppe
0

Butta & Peppe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Besiktade Blacky igår men han trampade inte under sig lika mycket med höger bak som vänster i longeringen så han fick med sig lite butta hem. Vilket visade sig vara extremt svårt att få i honom så imon blir det tvångsmatning med spruta. Han totalvägrade äta trots att jag blandade med 2 dl betfor, massa hästgodis och 1,5 liter müsli… Så jag får behålla honom iaf ett litet tag till =D

Sen en annan kul grej är att vi ska hälsa på Peppe imon kväll =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mari
0

Vad är Butta? :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandysan
0

#1 Butta = Fenylbutazon som är smärtstillande.

Kul att åka och hälsa på peppe :)

Lyrik
0

Blanda buttan med vatten i en spruta utan nål. Spruta sedan i munnen. Lättaste sättet att få i butta.

Kan även funka att blanda i äppelmos och betfor.

Peppe
0

#3 vi ska göra det idag, ge i spruta

Lyrik
0

#4 Det funkade när Lyrik fick butta, för länge sedan. Även att blanda i äppelmos.

Nu har han inte ätit någon medicin för lederna på 2½ år tror jag. Förrutom då hostmedicinen i april.

Han har även ätit Pronaxen-tabletter för hältan förrut. Kan oxå funka, men det beror oxå varför hästen ska äta smärtstillande.

Loa-bg
0

Jag har lagt butazonen i en macka med massa godsaker till mina hästar.

#0 Hälsa Peppe från oss :D

Peppe
0

att försöka få i det matvägen har jag lagt ner, det är lönlöst…

#6 japp =D

Lyrik
0

#7 Även i äppelmos. Funkade på min kräsna herre. Men spruta i munnen är nog det bästa. Då vet man säkert att all butta hamnar på rätt ställe, hästens mage. Är ju även en bra metod om man har tävlingshästar i samma stall. Då slipper man ju riskerna med att andra hästar blir dopade…

Peppe
0

Nu åker vi till Peppe om ett par minuter!

#8 har nu gett i spruta och är övertygad om att jag aldrig på nåt vis i världen hade fått i honom det frivilligt! Han grimaserade riktigt illa efteråt och var allmänt skitsur, han ville inte ens ha en godisbit! (Louise du som känner Blacky vet att om han inte vill ha en godisbit så är det riktigt illa! Flört)

Lyrik
0

#9 Konstigt. Veterinärerna brukar rek. spruta om man inte får i dem butta genom maten.

Är han likadan när du avmaskar honom? Samma procedur då?

Peppe
0

#10 vi har bara avmaskat honom en gång och det är ju bara en spruta och då hinner han inte fatta nåt…

Vi har aldrig gett honom medicin förut, lite svårt att veta om han äter det i maten då eller inte

Lyrik
0

#11 En spruta? När jag avmaskad Lyrik sist (nov-06) fick jag ge honom 1½ spruta. Men så väger han 620 kg…

Peppe
0

#12 det är en ponny jag har.. ;)

Lyrik
0

#13 Ok. Jag har ett fullblod i kallblodsformat…Skrattande 158 hög, väger nu runt 620 kg, normalhull.

Medan kompisen har kallblod i fullblodsformat…Skrattande Dunder - 168 hög, rent fbl.