Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2684 ggr
lisette
0

djurpark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har haft besök i helgen och idag var vi på skånes djurpark. jag älskar att gå o kika på alla djur…

ett av mina favoritdjur, tyvärr bakom galler..

lisette
0

björnen sover, bevisligen..

emsems
0

haha så söt björn!!

lisette
0

kolla in tassarna

lisette
0

prewelskihästen, alla hästars stamfader/moder…

lisette
0

gejsa, jag tänkte faktiskt på dig när vi kom hit…

lisette
0

imorrn kommer lite filmer på denna underbara kattunge, var född i maj i år…

Sehvrin
0

Var var ni? Det är härligt att se djur, speciellt om de har stora inhägnader och får vara vilda (som tex på Nordens Ark)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lisette
0

hästens hovar fick mig att undra om de aldrig verkar hovarna? där fanns ett äldre sto som hade hemska hovar, platta och uppfläkta, men de kanske ska vara så…

Morrhoppa
0

#4 Przewalskihästen är inte alla hästars stamfader/moder. Det är mer tarpanen som har haft inflytande på våra dagars hästar.

Jag var också i skånes djurpark i sommras, jag filmade przewalskihästarna till mitt projektarbete. Det är mysigt där, men har inte en del djur väldigt små inhägnader (läs björn, räv, iller m.m.) ?

Sehvrin
0

Ah, såg nu att ni var på skånes djurpark ^^'

gejsa
0

#5# Hi,hi vad snällt att du tänkte på mig när du såg en gris. Undrar varför. Räcka ut tungan

gejsa
0

Du ser så man blir efter att ha haft häst i något år. Då kollar man in allt på hästen man möter. Du såg t o m på hovarna. *ler*

gejsa
0

Vad kul att få se en prewalskihäst så nära. Är faktist otroligt lik en fjording.

Anki113
0

# 1 Lisette Såna har jag runt om kring åkrarna. Har sett dom ibland , även spillningen efter dom. Skulle väl kunna säga att jag inte tycker dom är häftiga då jag sett hur en älgko sett ut som´dom jagat fast.

Vill att hästarna ska få vara ifred.

Fundersam

lisette
0

#9 jasså, det är vad jag fått lära mig +vad som lärs ut på djurparken… :S

jo, de flesta djuren har små inhängnader, tyvärr. allra helst björnarna. rödräven hade lagom tyckte jag. den låg bara och nannade… :D

gejsa: jag tänkte direkt när jag såg grisen "den vill jag inte krocka med, och carola vill inte träffa den ute på gobban…" det enda jag tyckte skiljde prewelskin o fjordingen var att prewelskin har rakare rygg, typ som en zebra… undrar om man kan rida på en prewelski…

#14 jag förstår att det kanske inte är så trevligt att se, men hur många vargar finns det i sverige? drygt 20 ungefär… tycker det är vansinnigt att folk vill se de döda.

Sussi
0

Älskar bilden med björnen!

Var själv till djurpark här i sommar och börjar mer och mer hata djur i bur systemet. Speciellt när inhängnadena är så små att de inte kan röra sig naturligt. Speciellt sälen där tyckte jag synd om, den hade kanske bara 50m2 stort område att simma i.

De hade ocskå prewelskihästen där, stod samma sak som lisette sa om den.

lisette
0

#16 äkta livsnjutare va?? :D

har inte fått med mig filmerna idag, tyvärr. annars hade ni fått se den underbara lodjursungen..

det är samma sak med sälarna på skånes djurpark, de har inte så mkt att röra sig på. undrar om djurskyddet är o kollar till de djuren eg…

lisette
0
Sussi
0

#17 Det var exakt vad jag tänkte när jag såg bilden, sen tänkte jag på Harry som också är en livsnjutare :)

Djurskyddet springer nog säkert dit hela tiden, men hovarna såg lite märkliga ut. Undrar om det är meningen att de ska vara såFundersam Om de är mycket vilda så kan det ju också vara ett problem att verka, fast de såg ju ganska tama ut iofs.

lisette
0

#19 hehe de var verkligen tama, stod och ville bli klappade hela tiden… synd att jag inte fick fotat stoets fötter, de var inte vackra…

Surviver
0

#15. Det finns drygt 140 vilda vargar i Sverige. Jag tycker att de är fina att titta på men otäcka när de ger sig på husdjur och tamboskap.

__iE
0

fina bilder (:
björn bilden va helt klart bäst :D

lisette
0

#21 finns det verkligen så många? trodde inte det var så stort antal.

Surviver
0

#23, Min systerdotter gjorde ett arbete i skolan om vargar precis före sommarlovet och hon fick den siffran av en vargforskare som hon intervjuade då.

Morrhoppa
0

#15 Prswalskihästen har olika många kromosomer än våra tamhästar (har tyvärr inte siffrorna i huvudet), de är så gott som otämjbara, precis som zebror.
   Våra dagars hästar härstammar från Tarpanen och den sk Skogshästen. Det arabiska fullblodet härstammar nästan bara från tarpanen och de europeiska kallbloden härstammar från skogshästen.

Inte meningen att ha en föreläsning, men jag gör en film i ämnet så jag har kollat lite ;)

Sehvrin
0

#23 140 är inte särskilt många, risken för inavel är stor, dessutom måste ju vargarna kunna hitta varandra Flört Visst tycker jag att man ska få skydda sina djur (inte när de anfallit, utan om de beter sig hotfullt) men jag hoppas verkligen inte att jakt blir tillåtet på ett bra tag….

Vargar är väldigt fina djur, jag har tom klappat varg =) (på Kolmården)

lisette
0

#26 140 vargar är fler än 20 som jag trodde. :D men de vargarna finns väl inte bara i sverige? de rör sig väl i norge med?

#25 är zebror otämjbara? på vilket sätt menar du tämjbar?

Morrhoppa
0

#27 Det vet jag visserligen inte säkert men jag har hört att zebror är elaka, om man nu skulle kunnat tämja dem varför gör man det inte? Människan har ju tämjt både åsnor och hästar.

Tämjbar i det sättet att man kan hantera och lita på att det lyder dig.

lisette
0

hmm jag har sett zebror på ciruks…

Morrhoppa
0

#29 Vad tufft vad gjorde dem där?

lisette
0

sprang runt i en cirkel typ. det var längesen så jag kommer inte ihåg det, det var på en stor cirkusshow på tv..

Morrhoppa
0

Ah, okey, men den behövde ju inte vara fruktansvärt tam för att springa i en cirkel heller ^^