Dödslistan inom Galoppen
I England har folk börjat protestera mot alla de dödsfall som sker inom galoppsporten.
Här kan man då se vilka hästar som dött, på vilken bana och av vilken anledning de dött.
Jag tycekr detta är en väldigt bra sak att ta upp, speciellt emd tanke på att så många hästar blir förstörda, döde osv pga människans hunger efter rikedom.
I alla sporter utom i hästsporten så är atleten ensam, atleten är den som själv når sina uppsatta mål, bryter sina egna rekord och gör det bra, bättre och vinner. Men inom hästsporten anvädner vi oss av en annan varelse, som vi försöker tvinga in i någon sorts mall för att VI ska vinna.
Om en ryttare går in på banan, rider sitt livs runda kommer han ut och säger till intervjuaren "Det var tränarens förtjänst! utan honom hade vi aldrig klarat detta! han gjorde absolut allt!" så går det en liten stund "men hästen kändes fin och var i bra form, något vi har *insert name here* att tacka för."
Medan om samma ryttare coh samma häst går in på banan, o gör en tokdålig runda med flera rivna hinder och sedan möter på intervjuaren sägs det "Jag gjorde mitt absolut bästa, hästen är ur form…"
Ryttaren skyller på¨hästen, utnyttjar hästen för att nå sina egna mål. Samma sak är det på galoppen, går det bra är det tränarens, ryttarens elelr någon annans förtjänst, men går hästen illa då är allt hästens fel….
Galopp och travsporten är ett maskineri som föder upp, tränar och slaktar hästar i hundratusentals runtom i världen. De hästar som springer in något blir hållna som avelsdjur om de har tur, har de otur så ådrar de sig en skada som gör dem värdelösa som ridhästar, och det enda som de kan göra nytta som (om de itne har för ont) är sällskapshäst elelr hundmat….
Är detta verkligen något vi bör uppmuntra genom att spela på trav och galoppronder?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jättebra tråd Lina, tycker helt i din linje…! Ska kika på länken du har lagt upp..
^^

då bör man väl även se till de andra hästsporterna?
då ska vi inte uppmuntra hopptävlingar heller eftersom hästarna inte hoppar naturligt.
eller för att inte tala om distans.
nej, vi får helt enkelt sluta använda våra hästar och bara låta dem gå fritt i landet.
*suckar djupt*

Håller nog med lisette faktiskt.
#3: Det ena behöver väl inte utesluta det andra…?!
Man måste ju kunna uppmärksamma en kategori av något, och diskutera detta - utan att någon säger att man då likaväl kan dra en och samma kam över alla och bara lägga ned allt vad "hästsport" heter..?!
Förekommer det statistiskt lika mycket skador och dödsfall i hoppning och distans? Vore intressant att veta..
Sedan är ju detta med spel på hästar (och hundar) en sak i sig, och själv anser jag att det inte för något gott med sig överhuvudtaget… tvärtom! Vill man spela och vinna pengar, kan man köpa sig en lott eller spela på fotboll…!

Håller med Trådskaparen. Ska man bojkotta/lägga ner en sportgren så ska det gälla alla. OS så råkade ju en häst ut för något mitt under hopptävlingen.
Hästar är ju igentligen inte byggda att hoppa,springa så hårt och så ofta som tävlings hästarna gör idag.

Precis som i fälttävlan kan man väl försökra säkra det hela mer och försöka få ur pengarna i spelet. Men annars tror jag det omöjligt att få rätt på det hela…
Den lista och hemsida du refererar till är nummer ett inte direkt någon ny sida och nummer två har den ungefär lika stor trovärdighet i sin rapportering om olyckor inom galoppsporten som Se & Hör då de rapporterar om veckans event i Idol.
Det är tragiskt att hästar dör i galopplöp men hästar dör även i stallet, hagen, på väg till hagen, på ridlektioner etc av en eller annan orsak. Om man sedan som hästsportutövare pekar ut en specifik gren som något onaturligt och farligt för hästen kan man lika gärna packa ihop sin egen verksamhet av slag det nu vara må för i grund och botten var hästen ett flockdjur som levde på stäppen med sin artfränder och inte ett djur i människans tjänst.
Organisationen bakom Deadwatch-sidan säger sig vara Englands största djurrättsorganisation och uppmuntrar bland annat till komplett veganism vilket inte är ett naturligt tillstånd för människan som art. Däremot brukar veganism och militanta djurrättsaktivister vara två saker som går hand i hand…… Med andra ord ni som kan tänka själva, gå inte på Deadwatch-sidans budskap då den enbart är till för att skapa sensation. Det finns många bättre sätt att engagera sig djurskyddsmässigt i världen än att uppmuntra avarterna inom djurrättsaktivismen.

#3 jag blir bara så TRÖTT på att det alltid är galoppen o traven som det uppmärksammas så här.
men absolut att man får diskutera det hela.
man kan väl även spela på hoppning?
oj…

#9# Det kanske beror på att det är så stor sport just trav och galopp och dom flesta olyckorna är ju just där. I hoppningen är det inte lika stort skadeantal om jag förstår det rätt. Men klart att hoppning är farlig med. Men jag tror att i hoppningen är det oftast då kanske ryttaren som skadar sig mer.
Ska vi gå tillbaka ett par tusen år och förbjuda rovdjuren att jaga hästar också…? Linda in dom i silkespapper, snida fina troner att binda fast dom till.
Jag vet, vi skapar en religion! Hästen är våran gud, den får aldrig skadas och det ska finnas speciella präster som kan kommunicera med hästarna så alla vet exakt vad dom vill hela tiden!!
Suck, jag hoppas inte ironin i mitt inlägg gick någon förbi…

Mohahaha jonas! :)
#8 och #12: Vad dillar ni om, varför måste allt överdrivas när man kommer till ämnen som tycks vara lite känsliga, därför att det ifrågasätter ens moral och djuretik..?!
#8: …"vilket inte är ett naturligt tillstånd för människan som art. Däremot brukar veganism och militanta djurrättsaktivister vara två saker som går hand i hand……"
Fördomsfullt och inskränkt till tusen. Snacka om att vara insnöad och se det man vill se, och blunda för resten. Sicket liv att leva.. fast antagligen betydligt bättre än att vara galoppör eller travare. Alltid något. Själv är jag ju vegan och så anti-militant man bara kan vara. Fast det klart, det står väl stämplat "militant vegan" i pannan på mig, så det är väl dags att börja leva upp till detta…!
#9: men uppmärksamma annat då, om du känner till det.. En anledning till att detta kommer upp med jämna mellanrum ÄR väl att det ÄR galet mot hästarna som utsätts för detta. Jag är glad att folks reaktioner inte upphör, - den dagen man slutar reagera eller bry sig, vad har man då kvar..?!
Hoppning är inget som allmänheten spelar på, så det finns antagligen inte samma problematik i det hela.
Hästar som dör i hagen dör oftast av naturligare anlednignar än att de tvingas springa ett gatlopp med livet som insats. Det kan vara ålder, av en klockren olycka där de bryter nacken osv osv. Men om hästen dör på väg till elelr fårn hagen av att dne blir påkörd av en bil så blir den itne det för att tjäna pengar på ett löp.
Lisette, missförstå mig rätt, men traven o galoppen (framförallt i utlandet) har höga dödssiffror varje år, sådana dödssiffror kommer varken hoppnignen eller distansen eller dressyren upp i.
I hoppningen och dressyren rider man itne sönder hästen runda efter runda, även om dessa hästarna också går sönder.
I galoppen (vilken jag har mest emot) börjar 1-åringar att ridas! för att kunna kvala och vinna när det år de fyller 2! DET ÄR VIDRIGT!
All ridsport som syftar till att vinna prissummor, och spotta ut ena atlethästen efter andra är avskyvärd… För varje framgångsrik galoppör går idag (minst) en 200 hästar i graven på grund av att de itne springer tillräckligt fort, för att de sliter sönder senor eller går sönder på annat vis. Samma sak är det i traven, hur mågna travhästföl föds det itne per år som ses som nästa Zoogin eller Gidde Palema? so mses som löften om storpengar tills att ägaren eller tränaren inser att den här hästen kommer aldrig kvala eller kunna komma förbi grannens shettis på tränignsbanan?
Håll iaf med mig om att idag finns det ett "maskineri" som spottar ut nya stjärnor varav bara ett ytterst fåtal når toppen, resten blir kasserade….
Vi ser tyvärr oftare looser-travarna och looser-galloppörerna på annons än vi ser vinnarna. Många halvblod säljs för bra pengar men har dolda skador. osv osv…..
Jag fortsätter min orering efter middagen….
tessa, jag har inga moraliska förpliktelser över huvud taget när det gäller att spela toto, det är mycket roligare än lotter eftersom man faktiskt har en chans att vinna på grund av att man är duktig, och inte bara via slumpen.
Överdriva, är inte sånna där sidor att överdriva om något? Hur många trav- och galopplöp går det varje vecka utan några som helst incidenter? Jag tror inte dom som håller på och propagerar mot sånna här saker har insett hur stort det är, när man väl gjort det så kan man konstatera att dödsrisken i % är förbannat liten! På sidan står det 95 dödsfall på 234 dagar i England. Bara V75 i 234 dagar blir cirka 70 löp och en snabb titt på hemsidan fick jag det till i genomsnitt 10 löp om dagen (kollade visserligen bara denna veckan, någon som är mer insatt som vet om det alltid är så mycket?), då är vi uppe i 2410 löp… Bara trav… Bara på elitnivå… Med min simpla mattematik får jag det till att ungefär 964 hästar på elitnivå har gått till slakt i Sverige dom senaste 234 dagarna, enbart för akuta skador på banan. Och då har jag ändå räknat väldigt lågt.
Kommentera inte det här än, jag kom på att jag missade en sak!
Tillägg: Jag räknade inte på antal hästar, jag räknade för det första bara på antal löp och för det andra tänkte jag inte på att samma hästar kan vara med fler gånger, även om det inte är intressant just nu.
Säg att det är 7 hästar i varje löp, det innebär att på dom 234 dagarna har det gått 16870 starter och då borde, statistiskt sett, 6748 st av dom som startat, inte kommit i mål utan dött på banan…
Om någon har bättre mattekunskaper, var så god och rätta mig! Detta är var jag fått ut av hemsidan trådskaparen länkade till, www.atg.se, två knappt godkända mattekurser på gymnasiet och en miniräknare :)
#16. SLo, jag tycker väldigt bra om dig som person.
Men hädanefter tänker jag itne disktuera den här saken vidare…. Med tanke på min diagnos med Dyskalkuli så är detta kört för mig, jag ser en hög med massor av siffror som jag inte förstår.
Men jag håller kvar vid att mågna hästar idag ses som objekt, de köps in, tränas o tävlas för prestige och vinster.
Ska någon häst behöva sätta livet till på någon bana? oavsett vad statistiken säger, om en häst dör om året på en trav/löp/hopp/dressyrbana så är det ändå en häst förmycket!
Jag slogs av en tanke (tack SLo) Ska vi gå tillbaka ett par tusen år och förbjuda rovdjuren att jaga hästar också…? Linda in dom i silkespapper, snida fina troner att binda fast dom till.
Eller så kanske vi ska börja legalisera tuppfäktning, hingsthetsning och hundfighter igen? För då är det ju visserligen ingen människa som sitter på hästen och att hetsa två hingstar mot varandra o ha brunstiga ston i närheten är väl inget att bekymra sig över? det är ju bara hästar? dör den ena, jaja, spela roll, då köper jag bara en ny avdankad tävlingshäst i hyfsad kondition som jag kan hetsa igen nästa vecka….
På ett visst plan är det lika barbariskt, att utnyttja ett djur för sin egen vinnings skull och att hetsa två djur mot varandra tills den ena perten är så pass skadad att fighten slutar eller djuret dör.
Men samtidigt, så ser jag, småtjejer som rider sina ponnys på lokaltävlingar, som älskar sina hästar och bryr sig om hästen o tävlar enkom för att göra något roligt. om de vägrar ut sig, so what? de hade skoj sålänge det varade. Men när det där roliga med at ttävla byts ut mot strävan att vinna oavsett vad, där spö och sporrar tar vid…. där går det snett…..
Sekunden där man slutar se hästen som en individ, och börjar se den som en sak, ett redskap att själv nå framgång, då är man ute på tunn is.

Hm, jag tycker inte om att yttra mig angående travets varande eftersom det typ e det enda jag gör å tänker på, mina ev uttalanden blir lätt lite färgade och upprörda. Men eftersom slo påbörjade någon sorts statistik vill jag bara sticka emellan med en egen reflektion:
De sista 8 - 10 åren uppskattar jag att jag sett ca 12000 travlopp live (räknar då naturligtvis inte alla de lopp jag sett på TV) och på den tiden har jag sett en dödsstörtning.
Slo, jag vill inte skapa en diskussion (som LinaN säger) men : " Jag vet, vi skapar en religion! Hästen är våran gud, den får aldrig skadas och det ska finnas speciella präster som kan kommunicera med hästarna så alla vet exakt vad dom vill hela tiden!! "
Det är väl självklart att hästen aldrig ska skadas? Vaddå skulle du döda din häst och käka upp den för du var hungrig när det fanns blåbär ute i skogen? ._. (Bara ett litet exempel) ;)
Man borde även tänka på dom hästarna som köps och säljs av hästförsäljare varje år och sedan skickas ner till Italien och slaktas (www.horsekillers.com , länkar längre ner på sidan) eller, kanske t.o.m Sverige? Slakta hästar för köttet är så omoraliskt fel, när man får hästen får man inte bara hästen, man får ett ansvar på köpet. Det är ju IBLAND samma sak med galoppen + lite travsporten, deras "földom" tas bort ifrån dom, dom lyckas 3 dgar ute på banan och sen duger dom inte (för att dom har tagit den för hårt) och den slaktas eller dör ute på banan(galoppsporten), vi kan ju göra en liten DIAGNOS över hur många som slaktas också. Det skulle vara lite roligt.

De flesta vet var jag står angående detta. Jag ser gäran to.m. att de mesta hästsporter läggs ner. Det är inte mera lämpat för våra hästar när man bara strävar efter att bli bättre och bättre och framförallt, vinna. Till slut håller det inte och det är där vi är nu, varför finns de annors så många utslitna och oönskade hästar?
Till slo: Hästen vill inte iaf inte bli skadad, utsliten och dö. De fleta hästar gillar inte travet eller galoppen, håll med för du kan ju inte tro att de faktiskt gillar att bli piskade (kall fakta) för att springa snabbare och snabbare när de redan ger allt? Jag kan iaf se vad en häst vill och inte vill, vad den tycker om och inte tycker om. Min häst kommer gåendes eller springandes mot mig i hagen, hon gillar sitt liv och då är jag också glad :)
Och nej, vi behöver inte linda in dem silkespapper osv men vi behöver ju inte utsätta dem för dessa faror och risker mm endast för att vi kan och vill. När vi en gång ha fångat in detta stolta men fogliga djur kan vi väl vårda om dem ist och ge dem en så naturlig miljö som möjligt? Jag har många gånger tänkt på hur snälla hästarna är som låter oss människor hålla på med allt skit som vi utsätter dem för….
Nu får sig traven och galoppen sig igen av mig, ni får sucka vidare, men det finns ju faktiskt en anledning till att de är under kritik. Jag är dock även emot många andra sporter där hästen är med.
#17 Tack, en av få som kan skilja på att ogilla en person och att ogilla en åsikt eller ståndpunkt en person har :)
#19 Till och med när man skriver att det är ironi uppfattas det inte… Eftersom jag aldrig varit i en situation där jag kan välja att leva eller tvingas att dö så vet jag faktiskt inte om jag skulle äta upp en häst, men antagligen. Men jag har väldigt svårt att diskutera med en vegetarian (för jag antar att du är det, om du anser att livsmedelsproducerande djurhållning är moraliskt fel) eftersom jag inte är vegetarian.
#20 Du förmänskligar ett djur. Jag kan på samma grunder som du hävda att det finns hästar som har tävlingsinstinkt och tycker om att springa fortare än sina artfränder.
Älskar hästar, men tyvärr #19 Det är en religion vid sidan av dom som vill hätarna bra.
När schengen avtalet blev godkänd så gäller lovet i religionen i EU
"Alt skall löna sig" - alt skall gi avkastning.
I gallopp sporten är inte känslan för hästen utrert, men slaveriet av pengar. Man investerer i en häst och man skall göra pengar på den. Mycket pengar. När mycket pengar är motivet så flytter man gränserna och gör nästan vad som hälst.
I veckan såg jag i tidningen om kusken som slo travaren så mycket att han blev diskad - men vad kommer efter ?
Tyvärr!!!!
Återknyter till det jag sa om hingsthetsning:
För då är det ju visserligen ingen människa som sitter på hästen och att hetsa två hingstar mot varandra o ha brunstiga ston i närheten är väl inget att bekymra sig över? det är ju bara hästar? dör den ena, jaja, spela roll, då köper jag bara en ny avdankad tävlingshäst i hyfsad kondition som jag kan hetsa igen nästa vecka….
slo sade även:
#20 Du förmänskligar ett djur. Jag kan på samma grunder som du hävda att det finns hästar som har tävlingsinstinkt och tycker om att springa fortare än sina artfränder.
Men då borde ju hingsthetsning vara legalt, eftersom det är ju ett naturligt beteende hos hästen att slåss om stonas gunst och på så vis föra sina gener vidare?
Jag har sett en häst med tävlingsinstinkt, han "dödade" allt som kom i hans väg om han itne fick vara snabbast. En fullblodshingst, han sprnga ikapp med bilarna som körde förbi hans hage o eftersom ha naldrig hann före så attackerade han (om hanfick lov) bilar som körde sakta eller var parkerade (fanns en anlednign till att han aldrig leddes nära bilar)
Men rent generellt är hästarna precis som vi människor, vi lider av LM-syndromet (LatMask-syndrom) o gör itne gärna något som tär på energin i onödan. Visst så sticker vi människor ut o leker, vi cyklar o liknande för at tdet kan vara skoj ,elelr tränar någon annan sport. Hästarna springer, bockar och busar. Vi går och förflyttar oss för att äta, sova och skita precis som hästarna.
Däremellan slipper vi människor ha någon som vill rida på våra axlar i någon timme, få oss att göra små trick när vi egentlgien hellre vill stå stilla o mumsa på chokladpraliner….. Okie, nu generealiserar jag mycket… o drar det till ytterlgieheter.
Slo, vad jag menade emd att inte diskutera det vidare var att dra in siffror i diskussionen… säger du att 6x479 är tvåhundratrettioåttamiljoner så tror jag på det….. ^^
Jag älskar min häst, och mågna här älskar sina hästar cokså.
Jag säger itne att en travhästägare älskar sin häst mer, men det verkar som om kärleken til lhästen, inte till hästar, är mindre hos professionella tränare som håller många hästar (bnu syftar jag itne enbart på traven utan generellt)
Jag älskar alla hästar, men jag ÄLSKAR några få individer.
Hurmånga av trav/galopphästarna är verkligen ÄLSKADE i sina boxar på jägersro, täby osv?

Är inte fälttävlan ganska högt på "dödslistan", eller är jag helt ute och cyklar? (Kanske är de mänskliga dödsfallen jag tänker på.)
#23 Det är inte tränaren eller för den delen ägaren som sköter hästarna inom ett professionellt trav/galoppstall. Utan hästskötaren. Sedan om man jobbar som hästskötare och inte gillar hästar är sorgligt, men jag tror faktiskt de flesta som just jobbar som hästskötare gillar hästar och det är just därför de har valt jobbet, jag tror inte det är pengarna som styr i den frågan faktiskt… Så bara för att hästskötaren inte äger hästen själv, så blir hästen mindre älskad?
#24, nej verkligen inte! om hästne har EN hästskötare, typ som personlig, och att skötaren inte har 15 andra hästar hon ska serva varje dag…. för då blir det väldigt litet kärlek till varje häst….
fälttävlan har ju många skador o dödsfall genom åren, det var ngn bana i england där det var närmare 20 hästar ett år som stupade på samma hinder. året därpå var den hindertypen borttagen på grund av dödsrisken……
men sen ahr vi ju ett oerhört mörkertal inom ALL hästsport, hur många hästar blir itne allvarligt skadade vid träning?

Håller med #11. Att jämföra trav och galopp med hoppning är ganska dumt tycker. Skillnaderna på riskerna är ju enorma! Plus att träning och annat är upplagt på ett helt annat sätt. SEN kasseras ofta, låter grymt (meen…), trav-och galopphästar lättare än andra just för pengarna. Numera ligger det mkt pengar i hoppningen och dressyren också, vinstpengar och avel, och för att hålla hästarna i topp används knäppa metoder, bla spruta i tuppkam ed i lederna.
Så att säga att riskerna är lika stora i alla sporter, är så dumt! Men att lägga ner en sport för det? Nej, det tycker jag inte!
Jag är emot både trav och galopp, tycker det är omänskligt att avla djur att gilla något som dom mår psykiskt och fysiskt dåligt av och skulle aldrig i mitt liv satsa på hästar. Hoppas att även trav och galopp, liksom greyhound racing förbuds här i Sverige.
Helena

#27 Men inom det området innefattar ju både hoppning, dressyr, western osv, osv. Du avlar ju fram hästar till det du vill ha dom till. Sen är det ju lite svårt, ska du fråga vad hästen vill? Tror du den kan svara? Om hästen är bra på vad den gör, vilket oftast betyder att den tycker det är helt ok (OFTAST) så fortsätter den sin karriär inom den sporten annars tas den ju ur.
Hur vet du att just trav-och galopphästarna inte trivs? Tror du att alla hästar som hoppar vill hoppa?
#14 suck… Människan som art är i grund och botten en omnivor men har fritt att välja om de vill äta kött eller inte. Om du är 25 år och inte förstått den grundläggande grunden för mänskligheten är du verkligen ute och cyklar.
Trådskaparen du borde läsa på lite mer om hästar och hästsport innan du dömer ut trav och galoppsporten. Jag kan på ena handen snabbt räkna upp egna och andras hästar som förolyckats i hagen då de i frihet i stor och fin hage lattjat omkring och trampat snett och fått både splitterfrakturer, benbrott och krossade bäcken. Är olyckan framme så är den, svårare än så är det inte.
#29 Jag har inte dömt ut en sport, jag ogillar det sätt som man använder och brukar hästen av idag. Det är det jag rasar emot. och att det sedan sysn tydligare i en del hästsporter än andra, där det finns drivor av hästar som antingen skadas eller just kasseras pga för dåliga tider på banan.
och avel tänker jag itne ens gå in på. I många olika djurarter han mäånniskan laborerat och fört vissa djur så långt ifrån ursprunget att ma nmåste skära ut ungarna ur modern för att det rä höftfel framövlat pga att höftfelet är snyygt o numera rasstandard. Har människan inget som helst ansvar för sina djur längre?
Jag har vart med om hästar som "strypt sig själva" genom att trasslat in sig i grimskaftet i spiltan, en häst gick omkull i hagen och bröt nacken så olyckor händer överallt, hemma såväl som på tävlingsbanan. En annan som blev påkörd av tåget (en klasskamrats farbrors travare blev ihjälkörd…) så nog händer olyckor alltid.
Politikerna talar om nollvisionen i trafiken, stoppa gatuvåldet, nollvisonen är allt, förhindra skador o våld så långt det går…. för människor ja… men hästarna får gärna användas till att racas sönder p åett eller anant vis…..
Hur ofta skadar sig en dressyrhäst under träning/tävling? Då tex bruten nacke, krossat bäcken eller ett brutet ben, avsliten sena? Jämfört med galoppen?
Hur ofta slaktar man en trailhäst inom western bara för att ha nitne gör tillräckligt bra tider? jag tror, utan at tha särskilt mycket statistik (dvs ingen) framför mig att trav och galopp samt fälttävlan är de hästsporter där flest hästar (och människor) blir skadade i per år.
Jämför då med ridskoleridning, privat ridning, dressyr o hopptävlan.
Skador räknar jag då till stukningar, brott, senslitningar och inte blåmärken o skrubbsår…..
jag ska nog läsa på mer om hästsporten, hästarna är jag väl påläst om, med många års egen erfarenhet, andras erfarenhet och berättelser, och med många hyllmeter kalla fakta i trycksvärta. Vet jagmer så vet ajg exakt var jag kan angripa och kunna ge än mer sakliga svar på olika argument.
Det är inte en kotte som brytt sig om mina kommerntarer om hingsthetsning, är det för att dne sporten är så pass kontroversiell att man inte vil ltala om det. Eller är det så att dne redan är förbjuden enligt lag så det är ingen idé att ta up pdne diskussionen alls?
Så fort man ställer en fråga eller säger ett påstående som akn ifrågasätta någons moral och etik så blir det lätt massa munhugg att så ahr vi minsann alltid gjort o statistiken säger att ditten o datten är itne så farligt…. tycker det är ett väldigt textbook-ämne inom psykologin, man börjar urskulda ett beteende som man egentligne inser att det är felaktigt i grund och botten….
Hingsthetsning är mkt mkt mkt hemskt. Någon som vill se en film på det?
#30 Du skrev Det är inte en kotte som brytt sig om mina kommerntarer om hingsthetsning, är det för att dne sporten är så pass kontroversiell att man inte vil ltala om det. Eller är det så att dne redan är förbjuden enligt lag så det är ingen idé att ta up pdne diskussionen alls?
Nja, egentligen är det ingen idé att ta upp det alls, för det är, som du skriver, olagligt. Ändå utövas det än, och vart vill du komma med att förbjuda trav och galopp? Folk som inte insett att förbud är fel väg att gå har mycket kvar att lära, det gäller även majoriteten av sveriges politiker för den delen. Varför inte uppmuntra andra saker att spela på? Som det är nu är gemene man förbrytare dagligen ändå, så hur många kan med handen på hjärtat säga att dom har levt en vecka utan att göra det minsta lagövertramp? Tänk på att fortkörning, ladda ner musik och gå mot röd gubbe också är olagligt…
Dit jag vill komma är, snart finns det så många lagar att bryta mot så det är nog ingen konst att bryta mot en lag, för att följa en annan.
Nej, LinaN och ni som är emot ATG, ta kontakt med dom och föreslå ett djurvänligare sätt för dom att tjäna så grymt mycket pengar som det faktiskt omsätter, så tror jag faktiskt ärligt talat att ni har goda chanser att lyckas. Sitta och spy galla över någonting på ett öppet forum på internet leder ingen vart…
Men slo, har någon dött utav att ladda hem musik? ;)
Och lixxom, hästarna är ju inte direkt "med" på att bli ihjälbitna / sparkade och så.

#32# Nu måste jag bara hugga in här. Har inte så mycket synpunkter annars på detta.
slo skrev: Sitta och spy galla över någonting på ett öppet forum på internet leder ingen vart…
Nej, säkert inte. Men det är ju trots allt ett disskussionsforum detta. Så man måste väl får skriva vad man tycker och tänker. Förstår eg inte varför du tar åt dig så mycket slo. För det tycker jag att du gör.
Sanningar är obekväma….. och är något obekvämt reagerar man ofta genom att slå ifårn sig, försöka hitta andra saker att skylla på och bortförklara varför detär si eller så….

#35# Min gubbe är sådan. När jag är ledsen för att jag sett något otäckt tex slakt på youtoube tex så säger han alltid att jag inte ska titta på det.
Varför ska man blunda för allt som är otäckt? Tänk om alla skulle göra det!!!
#36 om man gör det så fortsätter det att hända ändå utan att folk blir uppmärksamma på vad som sker…..
När folk blir uppmärksamma på något, och sedan börjar enas om att det är illa/hemskt/avskyvärt osv, så börjar andra okcså inse vad som är konstigt/vidrigt med jsut den saken…..
Jag tycker det är otäckt att hästar exploiteras som de gör. och om man jämför med hur mycket av varje del av exploiteringen sker i tv?
trav och galopp sker nästan dagligen på TV4 med flera kanaler. Men hur ofta ser vi hoppningoch dressyr? Eller fälttävlan och distans? max en 30 gånger om året….. jag brukar hinna se litet av falsterbotävlingarna, globen och göteborg horseshow, eller om jag ahr tur ngt från VM-hoppningen osv……
Men dagligen visar de trav och galoppen….. Så procentuellt så ser vi mer av ATG's exploitering av hästarna än anky von grusvens rollkur och vinnande koncept p ådressyren på 1an eller 2an…… så klart fler är upprörda över travet o galoppen eftersom det ser vi ju oftare!
Men införa nya regler inom traven o galoppen. tex att hästarna måste vara över 3 för att få starta….. så att inte unga friska individer slits ut i förväg. utan sker skador o förslitningar så hade de aldrig hållt som ridhästar heller…..
Hade man begränsat startåldern så hade det inte blivit en sådan maskin av att avla fram många individer där man kan välja ut den bästa av dessa… utan då skulle man börja välja ston o hingstar med större försiktighet, man skulle värna om hästarna på ett hlet anant sätt om man måste ha de i minst 3 år före första starten….
Då skulle vi börja komma ifrån den här slit och släng-mentaliteten som finns i MÅNGA hästsporter.
#28: Om en häst inte vill hoppa vägrar den ju, samma sak med travhästar som börjar galoppera: dom trivs inte. Tycker att hästar ska gå i stora hagar, få lunka i skogen, och bara bli ompysslade ibland. Trav och galopphästar blir ju utslitna på bara ett par år, en ridskolehäst kan bli över 30 år, vad är genomsnittet i trav och galoppsporten? Många hästar är "dåliga", och då slktas dom eller blir sålda för en noerhört billig summa.
Helena

Hej jag vill först ge en eloge till Lin N som tar upp ett väldigt intressant ämne och desutom duskuterar med respekt! ^^
Nn har jag läst igenom det hela och och lämnar min komentar; Alla är vi nog överens om att olyckan kan vara frame när som hällst. Hästen kan ramla och bryta nacken även om den används till hoppning eller galopp. Men det dom flesta verkar vara oense om är. Om hästarna tar mer skada i trav/galopp en i hopp/dressyr, eller hur?
När jag säjer att jag tycker att dom tar mer skada(i trav/galopp) menar jag inte att det är mer dödsfall. jag tycker det hänger på tränarna ägarna hur dom sköter sina hästar. Många travtränare tränar sina hästar enbart för att vinna pengar och låter hästen bara springa springa, utan att bry sig om hur hästen mår och om den har tillräkligt med kondition och muskler att springa ett lopp till och det är fruktansvärt!
Men sedan finns det en grupp tränare som borde uppmerksamas mycket mer. Dom som utanför tävlingarna även sitter upp på sina hästar och rider dom eller tömkör dom i lungn och ro och låter dom ha ett vanligt hästliv. för dom tränarna är hästens hälsa viktigare en pengarna och det är så det ska vara. Om alla tränare/ägare skötter sina hästar så så tycker jag att även galopp och trav är godkända sporter OM man tar bort pengar satsningen så att bara rytaren/kusken vinner ett pris som i dom andra hästsporterna.
Jag ser ingen skillnad på hästsporterna, man tvingar sina hästar lika mycket i alla. Men det som är felet i trav och galopp är det enorma pengarflödet (där inte äns ägarna rider/kör sina hästar!) När man inte Tävlar för att vissa upp sig och hästen och ha roligt med den utan för att tjäna pengar på den.
*Pengar och Djur hör inte ihop*
#33 Du missade poängen.
#34 Visst, du har rätt på ett sätt… Fast det var inte riktigt så jag menade, varför inte lägga energi på att göra något konstruktivt åt det istället ;)
Hej! Länge sen sist. nu har jag läst igenom tråden och det är intressant att se att vi alla har lätt att hamna i försvars ställning. ATG ska vi ridsportare vara tacksamma över att dom finns, jag vet inte exakt hur mycket pengar ATG sponsrar ridsporten med men det är mycket. Trav- och galoppsporten har även hjälpt till med pengar till forskning inom hästsjukdomar och skador, alltså indirekt påverkat vetrinär vården till vad den är idag.
Sen kommer vi aldrig att komma ifrån dödsfall i någon av våra hästsportsgrenar. Naturligtvis så ska vi jobba för en nollvision men precis som i trafiken så kommer vi aldrig att lyckas. Jag tycker vi inte ska tävla om vilken sport som är farligast och var mest hästar blir utdömda innan dom nått 5år (detta är en ålder tagen i luften den som fastnar på den har inte förstått inlägget) tyvärr är det svårare att hitta statestik på ridhästar än på trav- och galopp hästar, orsaken är att trav och galopp sporten har har en hårdare koll på sina hästar.
Det finns många hästar som har ett helvete i Sverige och oftast beror det på okunskap hos människan.

#25 Oftast har hästskötarna mellan 7-10 hästar, kan såklart variera, kan ha mindre, kan ha fler. Men dem jobbar ju med det, hästskötarna umgås med sina 8 passhästar en sådär 11 h om dagen. Det blir såklart inte samma uppvaktning som om man skulle ha en egen häst, men då har man samtidigt ett jobb/skola vid sidan om, man är inte 11 h om dagen ute i stallet med sin häst.
Känner en veterinär mycket väl, då vi i familjen både har trav och ridhäst, har jag frågat vilken hästsport som är mest "skadedrabbad". (Kan tillägga att hon kommer i kontakt med många travhästar) Galoppsporten är tuffast, där förekommer allvarliga skador mest, som benbrott som är ovanligt i andra hästsporter. Sedan är det ganska jämt på skadefronten mellan travhästarna och ridhästarna, enda skillnaden är väl kanske att travhästarna kollas upp oftare hos veterinär då det är prioritet nummer 1 att hästen är frisk och fräsch så man kan tävla med den och vinna en massa pengar.

Inte så, men galoppsporten är väl det naturligaste vi har inom hästsport?! Flykten är ju det första hästen tar till…
Och faktiskt, så många dödsfalld et har varit inom fälttävlan på sistone, så kan vi ju lika gärna förbjuda all ridning. ;)

#38 Det innefattar ju även dressyr -och hopphästar, de är inga hästar som bara lunkar på. Det är stor påfrestning på hästens ben när den landar efter ett hinder.
Men, som sagt, galopp och trav sliter. Peppe har ju osteoporos, men man anser att det inte är farligt att hoppa med, men en galopphäst skulle tas ur direkt då risken för ett benbrott är alldeles för stort.
Frågan är ju om hästarna vantrivs med vad dom gör, det behöver inte vara så, dom känner inte till nåt annat och när hästen kommer ut på banan vill den sprina. Vill den inte presterar den inte bra och tas ut i vilket fall.

Läste i en artikel häromdan om ett par travhästar. Veterinären som skulle undersöka 2 travhästar hade benbrott i svans"benet" Den hade brutits av på 3 ställen. Och det visade sig att när hästen inte springer på travet tillräckligt snabbt så tar dom tag i svansen och bryter den åt sidan så att det gör förskräckligt ont, och då flyr hästen från smärtan, och på så vis springer fortare, Tänkt då den stackars travaren som hade 3 benbrott i svansen! Det är ju vidrigt hur människor beter sig!
Det är ju människan som gör alla vidriga och äckliga saker mot hästarna. Plågar dem och utsätter dom för onaturliga saker. Människan bara utnyttjar dem för att de skall få lite kul, eller pengar eller vad som står på "spel" Hästen har väl inte bett om att springa så fort så att den stupar, och så många pisk rapp för att den ska springa fortare. Bli pinad för att den ska prestera bättre!! Det är ju vidrigt så de håller på! Om de kunde vara snälla och omtänksama mot sina hästar, ge dom ovårdnad och kärlek. Se efter dem och inte göra nått ont mot dem, DÅ skulle de kankse pestera bättre,men de skulle må så MYCKET bättre!!. Egentligen ratar jag alla hästsporter,: Galopp,trav,hoppning,dressyr,western osv. Men jag håller ändå så på med min häst och utövar hoppning dressyr,trav och western, men det finns en gräns för mig hur långt man kan gå. Jag vill inte hoppa allt för högt och jag vill inte dra ihop han i dressyren som som jag ser många gör. (inte alla) Utan han ska gå vid lodplanet, och i western så tar vi det lugnt, nån slidestop då och då. Det är samma med traven, jag selar på han iblan och tar en liten motions tripp i trav nångång i bland, för att han ska få variation. Och inte en ENDASTE gång har jag någonsin slått han med spöet för att han inte försår eller tryckt in sporrarna så långt i sidorna på han att han får ont. Jag använder inte ens sporrar eller spö. Det är inte naturligt. Kan man inte istället "utbilda" hästen på ett sådant sätt att du inte behöver varken sporrar eller spö. För det 'är ju inte hästens fel att den har blivit som den blivit, utan det är ju vi,ryttaren,. Eftersom ni måste använda sporrar och spö. Om ni använder det som en slags förstäkning, vad kommer sen då?? El chockar i spöet?!
NÄ det är ju bara vidrigt alltihop. Och det är ju människan som ligger bakom det alltihop! Det är ju rent av äckligt!

Jag blir så J*VLA less på detta tjatet om att travsporten är så hemsk, vi är så elaka mot djuren och sen när dom har sprungit klart så blir dom korv!
Visst det finns kuskar/tränare som slår sina hästar! men det är bara en väldigt liten del av dom som utövar det! dom hopptävlingar jag har varit på har inte sett så trevliga ut direkt då man ser folk med skarpa bett rycka och slita i hästarna för att dom är för pigga men sammtidigt Slår och sparkar dom med sporrar och spön för att dom vägrar hoppa över ett hinder! Jag tycker att DET är vidrigt! vi ber en sak av våra hästar och det är att springa framåt!
Sedan så är det väldigt sällan du ser en travhäst som är halt eller har ont någonstarns för ifall dom hade haft det hade dom inte på något vis kunnat springa i dom farter dom gör! när man deäremot ser var och varannan ridhäst praktiskt taget hoppar på tre ben och ni dänger och slår för att hästen är tjurig? detta skulle ALDRIG förekomma på en travbana!
Och JA det är många travhästar som slaktas eftersom vi "räddar" dom från att komma till en liten tjej som har ridigt ett år på ridskola och precis lärt sig trava och hennes föräldrar tycker att hon är den duktigaste ungen i världen och självklart ska hon få en häst att rida på bara den inte kostar för mycket! Det är sådana hästar det är synd om tycker jag! dom hamnar hos en unge som rider varje dag full galopp i ett år sedan blir hon less och börjar med pojkar istället! hästen står i kanske ensam i ett stall där ingen bryr sig om den, den är halt och har ont överallt men ungen vill ha kvar den för att kunna skryta till sina vänner att hon har en häst! Är det inte bättre då att låta hästen somna in! du vet att den inte kommer någonstarns där dom är elaka mot den och den har inte ont!
Det är för övrigt många som försöker sälja sina travhästar som ridhästar men då intresset är så lågt vad ska man göra? ställa in hästen som är van att tränas och motionera nästan varje dag i en hage och låta den stå där då du kanske inte har tid attt göra något vettigt med den? Jag tycker att det mest ansvarfulla att göra är att ta bort den!
Det finns hästar som dör på travbanorna runt om i landet men det är oftast för att hästen har något medfött fel i hjärta/lungor som vi inte vet om! Hur ska vi kunna veta att en häst har ett fel i hjärtat som gör att när den sträckte på sig och vann det där sista loppet gick blodpulsådern av? att den hade en försvagad del i benet som gjorde att det gick av mitt i loppet? Vi plågar inte våra hästar tills dom dör!
Så granska er själva innan ni ger er på andra tycker jag! Vi är inte perfekta och det är inte ni heller!
notera hästen på bilden!
Den har ett vanligt huvudlag med tvådelat bet.
Den har även en raymondkäk(Den där långa hemska järngrejen fram på huvudet): Den är till för att hjälpa hästen att hålla upp huvudet, det löper under hakan med en läderrem som sitter fast i järnbygeln som ligger mot nosryggen med ett vadderat ludd! den löper sedan från järnbygeln upp mellan öronen där den går igenom två öglor på huvudlaget och fast i selen! den går att ställa under loppet efter hur mycket hjälp hästen behöver när den blir trött! en Raymondcheck andvänds också ofta på hästar som tenderar att kväva sig(se länge ner) då den skjuter fram huvudet på hästen och frigör luftvägarna!
Sen har vi en platta som ligger på undersidan av hästens hals och den är till för att skydda hästen från att kväva sig, alltså att den viker in huvudet mot halsen när man tar den i munnen och blockerar luftvägarna.
Den har bomull i öronen så den inte ska höra så mycket och därigenom inte bli lika pigg!
Den har även mycket skydd på benen så den inte ska göra illa sig på benen ifall den kommer åt med en hov.
Det mesta vi gör är för att göra det så säkert för människa och häst att tävla tillsamans som ett lag!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Du skrev: Och JA det är många travhästar som slaktas eftersom vi "räddar" dom från att komma till en liten tjej som har ridigt ett år på ridskola och precis lärt sig trava och hennes föräldrar tycker att hon är den duktigaste ungen i världen och självklart ska hon få en häst att rida på bara den inte kostar för mycket! Det är sådana hästar det är synd om tycker jag! dom hamnar hos en unge som rider varje dag full galopp i ett år sedan blir hon less och börjar med pojkar istället! hästen står i kanske ensam i ett stall där ingen bryr sig om den, den är halt och har ont överallt men ungen vill ha kvar den för att kunna skryta till sina vänner att hon har en häst! Är det inte bättre då att låta hästen somna in! du vet att den inte kommer någonstarns där dom är elaka mot den och den har inte ont!
Detta är otroligt sant, håller verkligen med dig. :(

#46: Mycket bra skrivet, tycker jag :).
Men så, min kompis har en travare, 5 år, och när hon kom till oss så var hon livrädd att gå in i en spolspilta. Och det var bara för att det var 4-5 pers som piskade in henne i en spolspilta och slog henne när hon inte stod still när de sprutade vatten på henne. Detta var på en travbana nåstans i sverige. Och Det har tagigt en jäkla lång tid att få bara få in henne i en spolspilta, f.ö är det en väldigt stor spolspilta. Och så var hon aggro när man skule gå in i boxen till henne, hon knödde oin en i ett hörn och bara måtta efter en med hovarna, det kändes ju inte alls fullt så bra :S
Men idag e hon en gör trevligt häst, går att tvätta och allt möjligt.
Och det #47 hade kopierat, det är nåt otroligt sant. Det är synd om sådana hästar…
#46 Mycket vettigt skrivet, jag känner allt för många som bara låter sina hästar stå i en hage i flera månader utan ridning, dom har bara kvar dom för att kunna ut och rida när dom blir lite ridsugna en gång om halvåret!
Känner/känt 6 st totalt.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Det #46 skrev reagerade jag på "Är det inte bättre då att låta hästen somna in! du vet att den inte kommer någonstarns där dom är elaka mot den och den har inte ont!" - Jag ville bara säga mitt om det där då jag fått vara med om liknande, eller ja, samma ord. Jag tog emot en f.d. travare tillsammans med en myndig tjej som köpt honom från travet (OBSERVERA hon var mkt äldre än mig, ändå så mkt sämre..), hon stod på papprena och jag betalade det mesta (eftersom jag inte är myndig så fick inte jag stå utefall något skulle hända) och hon lovade att om hästen blev sjuk skulle hon betala det, så länge jag tog hand om hennes häst tills hon fick mer tid. Well, jag hade honom (Han hette Danneman Aré) i ca 6 månader, då hon insåg att hon inte ville ha någon häst kvar (även om det var JAG som tog hand om honom och åkte till stallet varje dag, hon besökte honom en gång..) så hon bad mig att antingen skaffa jobb (Jag var 15?! Hur skulle det gå till?) eller så slakta hästen. Jag förstår inte hur en människa kan vara så känslokall. Jag hade då fått en fin relation med min häst, jag hade även lärt honom galoppera måttligt bra, han kunde det mesta och när jag fick honom kunde han ingenting, han var elak och bet folk och tyckte in om barn, efter jag haft honom i 2 månader så var han lika lugn som en filbunke, det var sån skillnad, och att bara få två alternativ fick ångesten och paniken att krypa upp i mig. Nästa dag ringde hon och sa att travet inte tog emot honom och mig (med min arbetskraft som betalning) eftersom jag inte fått tag på något jobb så skulle hon skicka slakttransport dagen efter, jag fick en dag att säga hej då till min häst, jag hade inget att säga till om.. Det hon sa som skulle "trösta" mig var just dom orden jag understrykit fast mer i den här stilen "hellre det här än att han säljs och kommer till någon elak person där vi inte vet vad som händer med honom" aldrig hört talas om att man kan hälsa på hästen med jämna mellanrum? Jag blev så j*vla besviken och hela händelsen förändrade mitt liv när jag fick se hur dom tog min allra bästa väns liv, det vill säga, min häst. Så enligt mig så finns det mycket ansvarslöst travfolk också, och även många flickor som kan ta bra hand om deras f.d. travare. Men det är så klart som ni säger, det finns även mycket bra travfolk och en hel del sämre flickor.
Det jag vill få fram är att det finns undantag överallt och jag tycker personligen att om man är insatt i travet med hästar och har en som inte längre kan springa åt en, ge den en chans och försök hitta ett hem om det går, kanske en flicka som jag, det går ju att ge/sälja hästen under en s.k. prövotid, så kan man hålla koll på vad som händer med hästen, man märker ju direkt om hästen har det bra.
Det kanske blev lite luddigt och virrigt, men inget ni behöver lyssna på, jag är trots allt "bara" 16 år och det här är ett öppet forum..
Rätta mig gärna om jag har fel, det här är varje fall så som jag ser det nu, men det är kanske för att jag fick vara med om något som rubbade hela mitt liv och har förändrat det för alltid.

Jag är också en utav dom där djurplågarna som håller på med trav. Jagh ar två gotlandsruss. Och har hållt på att träna och tävla ponnier i 4 år nu. Innan höll jag på med ridning. Jag har mina ponnier inhyrda hos en amatör tränare som har varmblod. När jag höll på med ridning var jag på en ridskola. Jag kan ju säga att:
1. Jag har aldrig haft en halt häst inom travet dom åren jag hållt på. Då har mina hästar startat varje till varannan vecka i en 6 månaders säsong. när dom inta startar går dom "snabbjobb" inne på banan. (d.v.s. gått ¨hårdare än vad dom gör i många lopp)
2 när jag stod på ridskolan var hästar sjuka och halta var och varannan vecka. Men ingen brydde sig " vi väntar ut det, den kan ju ända vara med på några lugna lektioner". Varför trav hästar är hoc vetrinären så ofta är för att så fort dom skadas så kollas dom upp och behandlas efter som att dom ska kunna prestera bra. Det är väldigt viktigt att dom är fräsha.
3. Travhästar som säljs som ridhästar kan väldigt lätt bli "vandringspokaler" eller sällskaps hästar. En jag vet hade gett bort sin f.d stjärna som rid häst till en tjej. Tjejen tröttna och sålde hästen till sällskap. Hästen hamnade i en lerig hage och blev aldrig motionerad. När trav tränaren fick reda på att hästen stod i den hagen åkte dom och hämtade hästen sen bultade dom den. Den fötjänade så mycket mer än att stå i en lerig lösdrift utan att få motion. Tävlingshästar kan inte ställas av så där. Dom behöver få ett liv med fortsatt motion.
4. Tränaren där jag har min häst sålde en travhäst som ridhäst (han var världens finaste som ridhäst och kunde verkligen bli en toppenfin ridhäst om någon la ner tid på honom.) Hästen såldes till en tant som skulle ha hand om hästen och rida honom. Istället "pensionerade" hästen som då var 12 år och aldrig vart skadad eller behandlad. "han behövde ju vila eftersom det var så synd om honom eftersom han gått på travet. Nu är den hästen en sällskaps häst och det är riktigt synd. för han är en pigg och jättefin häst. Som behöver stiomulans och motion.
Sen akn jag jku tillägga att jag tycker att alla som tycker det är synd om travhästar kan bege sig till närmast travstall och be att få vara där några dagar. Dom flesta travhästar sköts oklanderligt. Sen finns det ju självklart rötägg och djurplågare inom alla dicipliner. Men det är ju alltid dom inom travet folk kommer ihåg. Alla hästhandlare och ridkole ansvariga sköter ju inte sina hästar enligt konstens alla regler. Det blir så när man har 20-25 hästar att ta hand om. Dessutom vad tror ni händer med ridskolehästar som inte kan gå på ridkola, dom bultas. Jag kan helt ärligt inte påstå att jag tycker mer synd om en travhäst än en uthyrningshäst eller en ridkole häst.

#46 Otroligt smart och bra skrivet!
På ALLA ridtävlingar jag sett har det altid varit någon som skadat sig eller varit halt, en sak jag aldrig glömmer är i en hopptävling i våras, det var en större ponny, jättesöt å skötte sig exemplariskt i hoppningen fram tills sista hindret där den vart skraj och rev det, ryttaren (en ganska liten tjej) vart jättearg på ponnyn, hon hade sporrar och det bara small av kickarna som ponnyn fick! hon manade på ponnyn samtidigt som hon saxade i munnen på den. när ponnyn gick ut från hoppbanan så stog jag brevid öppningen, den var blodig i munnen (lovar, det RANN) och sen hade den hemska märken på båda sidora bakom sadelgjorden! Herregud va arg jag vart. en tjej på säkert 10år! Föräldern tog imot hästen ungefär där jag stog, hon sa inget förutom "du får inte göra så inne på banan, folk kan faktist se hur du brukar bete dig." vadå 'Brukar'!? skulle kunna göra vad som helst för att bara få ta den ponnyn ifrån dom!
Vi har travare förresten. Vi lever på våra travare, och vist, vi tränar ju men Gåendes, i skritt alltså, hästarna ser vi till att de Altid är fräsha innan start, och de får vila lite då och då. De får bra skötsel, blir alltid masserade såfort de blivit körda och även om de sprungit med sadel lite (vi har en montéhäst också). Jättemånga har en fodervärd som är uträknad till just den hästen, får rätt mängd kraftfoder samt X antal kg hö/likn. varje dag. Hästen tränar på det vis som passar den (iaf i mindre stall oftast). Det är en veterinär ja pratade med förut som sa att 8 av 10 hästar hon kollar på är travare som tävlas, de kommer regelbundet till henne eftersom de vill at hästarna ska vara i ett bra tävlingsmässigt skick. De ridhästar hon får är inte ofta bara för att de ska vara fräsha som travarna, utan ofta för mer allvarliga saker. Hon sa till mig att en gång kom det en person med två halvblod, hon ville att tänderna skulle raspas eftersom de var dumma och inte ville gå så hon trodde de var munnen. Saken är den att båda hästarna var stuphalta, och denena hästen hade hovbölder i alla fyra hovarna. HUR, jaa HUR kan man bara inte märka!?

#50# Men snälla du, hade du inga föräldrar som kunde köpt hästen då i stället för att dom avlivade den?
#51# Låter osannolikt att en som sålt sin häst åker och bultar hästen pga att den stod i en lerig hage. Det tror jag inte dom vågade göra. NÄr dom inte ens ägde hästen.
#53. Mina föräldrar skulle aldrig ha råd med en häst med alla kostnader omgående, så det gick inte vägen.
håller med #46 ! helt rätt!

Oj! jag trodde jag skulle få jättemycket kritik efter min kommentar men kul att många håller med mig!
#50, visst det skulle var väldigt roligt att fler travare kommer till andvändning efter livet på travbanan men hur många är villiga att ta risken?
Det är inte speciellt lätt att få tillbaka en häst när du väl sålt den och det där med prövotid fungerar oftast inte för dom som lever på sporten då dom snabbt måste in med nya hästar för att verksamheten ska gå runt, då blir det ofta lite svårt med utrymme mm om man helt plötsligt får tillbaka hästen.
Jag tror att dom aldra flesta som sysslar med trav skulle sälja sina hästara som ridhästar bara dom visste att det var säkert!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

MEN KÄRA NÅN!!! Varför ens uttrycka sig om saker man inte vet ett skvatt om?
Jag har jobbat både inom trav och galopp de senaste 15 åren, är utbildad amatörtränare i galopp (dock utan häst i träning) och jag har ALDRIG hört en kusk eller jockey skylla på hästen efter ett dåligt löp! Och aldrig att de säger att tränaren är den som ska ha ros efter en bra löpning, de brukar faktiskt vara väldigt snabba med att berömma hästens insats.
Så sluta propagera emot saker som ni inte vet nåt om, ta reda på fakta och sluta dra alla över en kam!
Under alla år jag sysslat med trav och galopp så har ingen häst i stallen där jag jobbat dött under ett löp eller på grund av träningen, däremot händer OLYCKOR ibland i t.ex. boxen, hagen eller i skrittmaskinen, som får tråkiga skador som följd. Hur man ska förebygga det är en helt annan diskussion, men faktum är att i Skandinavien har vi väldigt säkra banor och startfält - i England däremot kan det ofta vara uppemot 40 hästar per löp och då är det inte ett dugg konstigt att olyckor händer. Att de har det så får stå för dem, det är deras kultur och tradition, men på övriga håll i världen jobbar man aktivt för att undvika onödiga tillbud, bland annat med mindre startfält.
Om man är det minsta insatt i hästanatomi och galoppsport så vet man att den fysiska påfrestningen i löp och snabbjobb är högre än i någon annan hästsport. Dålig avel kan resultera i att individer som inte är tillräckligt starka går sönder, men olyckor händer som sagt även den bäste. En tråkig företeelse är att hästar som bryter sig eller får senskador sätts i avelsboxen, när de genom att gå sönder träningen har bevisat att de inte är värda att avlas på. (Men man får såklart se till vad som har orsakat skadan, återigen ska vi inte dra alla över en kam.) Det är min uppfattning att även om senskador och benbrott inte är ärftliga så är svaga senor och svagt skelett ärftligt i allra högsta grad. Så varför chansa?
Utbilda er, läs på, ta reda på fakta - sluta dra förhastade slutsatser baserade på hörsägen och hysteri!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Måste fortsätta…
En häst som inte trivs på banan springer inte bra. Då tas den ur träning, hamnar på annons (oftast) och beroende på hur efterfrågan ser ut och hästen ålder och utbildning så varierar priset. (Precis som vid alla andra hästförsäljningar.) Att man ser de "dåliga" löphästarna på annons oftare än de "bra" beror ju helt och hållet på att ägarna till de "dåliga" vill ju inte fortsätta gå back (det kostar mellan 7000 och 10 000 i månaden att ha en häst i proffsträning) så de vill sälja hästen till någon som kan utbilda den i någon annan gren, där hästen är bättre lämpad som individ. Är det fel nu helt plötsligt? De "bra" hästarna fortsätter gå löp eller så sätts de i avelsboxen. Det kan väl ändå inte vara varken fel eller konstigt? Man vill ju (förhoppningsvis) avla på de hästar som presterat något bra, kontra de som inte presterat något alls.
Sen kan vi ju låta bli att diskutera travaveln, där det betäcks förvånansvärt mycket men avlas väldigt lite. Det resulterar i en massa föl utan framtid på travet, eftersom de inte har de genetiska förutsättningarna för att lyckas. Men det tar oftast en säsong eller två innan ägare och tränare är överrens om att hästen bör lämna banan för gott. Innan det samförståndet har nåtts har hästen troligen redan gått över 5-6 olika distanser, eftersom man har experimenterat för att försöka hitta vad just den hästen passar som. Som sagt, en helt annan diskussion som inte har med den här tråden att göra, tycker jag.
Det låter som att många i den här tråden har glömt alla hopp- och dressyrhästar (exempel) som skadar sig hemmavid, som sätts i långa vilor på grund av inflammerade leder, som får lösa benbitar, som får ont i rygg, knän och kotor, som åker fram och tillbaka till equiterapeuter och massörer för att "den där rörelsestörningen" aldrig blir bra. Är inte det lidande, så säg? Att år ut och år in tränas och tävlas trots smärta i kroppen och felliggande sadel, skarpa bett och inspänning, spön och sporrar… Nej, jag tycker inte att man ska lägga ner alla hästgrenar, men att se till individens välbefinnande, oavsett vad man tävlar i, är alltid A och O. Något som de allra flesta inom hästvärlden faktiskt också tycker, men det är ju alltid de som avviker som belyses i media. Det är när en häst blir extra mycket piskad över upploppet som folk skriker rätt ut, medan deras egna ungar piskar sina hästar runt hoppbanan tre helger i månaden. Dubbelmoral?
Nej, fullblod rids inte in när de är nyss fyllda 1 år - de rids in när de är 1½ eller däröver, och fullblod har oftast inga som helst problem med det eftersom de utvecklas fortare än de flesta andra raser. Det är ingen myt, det är sanning. Men givetvis rids de inte i snabbjobb första tiden, knappt ens första året efter inridningen.
Nej, fullblod startas inte när de är nyss fyllda 2 år - de startas oftast första gången mellan maj och november det året de fyllt 2, vilket i realiteten betyder att de nästan är 3. (Nästan alla fullblod avlade för löp föds mellan december och april.) Inom travet startas de också tidigt, men det är inte lika allvarligt förstås? Att ha en jockeylärling på ryggen, med en vikt på 42-44 kilo, är förstås grymt i jämförelse med att ha en vuxen karl på 90-110 kilo i en sulky efter sig? (Ja, det är lättare för en häst att dra vagn än att bära ryttare, men vikten spelar ändå roll.)
Ytterligare en aspekt som många inte känner till med kapplöpningssporten är att hästägarna kan gå till extrema åtgärder för att få sin häst först över mållinjen. Om tränaren säger att hästen inte är redo så kan ägaren flytta hästen till en tränare med en helt annan filosofi (eller brist därav), och därmed få hästen startad trots att den kanske inte är helt redo. Då är tränaren med hästvett helt maktlös, eftersom ägaren utan hästvett är den som bestämmer.
Inom alla sporter förkommer idioter som inte har där att göra, som drar skam över sin sport och sina medutövare. Att oinsatt folk tror att dessa praktpuckon och deras agerande är synonymt med hela sporten är ju skrattretande! Snacka om att idioterna har lyckats - de har inte bara skämt ut sig själva, de har också lyckats dra med sig en helt sport i sitt eget fall. Och vad beror det på? Jo, att folk skriker rätt ut innan de ens vet varför! Som sagt, utbilda er, för er egen skull. Det är inte hälsosamt att gå runt och vara arg och upprörd, så varför vara det i onödan?
www.stuteriprecious.se

#58 Det låter som att många i den här tråden har glömt alla hopp- och dressyrhästar (exempel) som skadar sig hemmavid, som sätts i långa vilor på grund av inflammerade leder, som får lösa benbitar, som får ont i rygg, knän och kotor, som åker fram och tillbaka till equiterapeuter och massörer för att "den där rörelsestörningen" aldrig blir bra.
de hästarna syns ju aldrig och det är ju därför som man inte reagerar på samma sätt. =/ det är bara så lätt att klaga, men inte veta något. jag tycker travsporten är en bra sport. som du skriver, en häst som inte vill springa springer inte….
kan inte mer än hålla med dig!!!!

o angående hingsthetsnng, hundkamp och tuppfäktning.
bara löjligt att ta upp det som en jämförelse. det där är ren djurplågeri. där är alltid ett djur som dör i slutänden.
så är det inte inom trav/galoppvärlden. det händer, men inte speciellt ofta med tanke på antalet starter varje vecka runt om i sverige.

#59 Precis, det skrivs inte om det i media och det syns inte i statistiken - samt att det inte är lika dramatiskt och hemskt som när en häst bryter benet och dör på banan. Vi människor har ju en sorts hatkärlek till allt som är hemskt, så vi dras till det och lägger det på minnet. Som Ellen DeGeneres sa en gång: "När vi kör förbi en olycka på vägen så tittar vi fast vi inte vill se att det sitter någon med avhugget huvud i den kraschade bilen." Det ligger nåt i det, och av precis den anledningen så är jag inte förvånad över att folk tycker att kapplöpning är hemskt för att "det händer så mycket olyckor". När det i själva verket händer väldigt få olyckor med tanke på vilken extrem sport det är. Våra hästar, med allt vad de gör, är fenomenalt starka och tåliga! 
www.stuteriprecious.se
Jag är mest imponerad över att någon orkat gräva upp det här gamla liket till inlägg ;)

#62# Även om tråden är gammal så är den väl lika aktuell fortfarande?