Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1333 ggr
hjullan
0

getingjävlar

ursäkta språket.. men herregud va de finns överallt! jullan o ottino har fått hur många stick som helst, o det är inte små bulor det blir. nu har jullan precis där sadelgjorden ligger så jag kan inte rida med sadel.. :| hört att det är bra med ättiksprit mot sticken, så ska prova det idag..

har era hästar fått getingstick ? några andra tips o ge mig?

lisette
0

nej inte hästarna vad jag vet. men människor.

de är väl så aggressiva nu för att de snart dör tror jag.

Heda
0

Ja de har varit en riktig geting sommar,iallafall här..

Vi har fått in flera stycken här,man jagar runt dem och så slår man ihjäl dem,man vad hjälper de när de kommer fler*suck*

Har tyvärr inget tips på vad mer man kan smörja in hästen med när dem fått stick/:

Sussi
0

Int en geting har antastat mig eller hästarna i år.

hjullan
0

hahaha de har väl lite dödsångest

Kratern
0

Jag har hört att ni haft mycket getingar neröver. Själv har jag bara sett en enda geting på hela sommaren. Räcka ut tungan

jen
0

#4   hahaha! det har dom nog!

och jag är skadeglad hehe "djävulsmiley"

vi har ett getingbo på framsidan av huset som vi välkomnades av när vi kom hem från semestern..

hjullan
0

jag sprejade flugmedel på getingarna som bor vid jullans box, de blev helt snurriga o flög runt på ett konstigt sätt sen krascha dom i marken.

Peppe
0

förra året fick min häst ett getingstick på buken. han reagerade ganska kraftigt på det, fick en stor "platta" under magen som var ungefär 8x12cm och lite flyttbar. den försvann efter knappt en vecka. han fick inte feber eller nåt liknande men det va ändå äckligt, vi visste ju inte va det va först.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Sug upp getingarna med dammsugaren! Jättepraktiskt! Sen tar man ur påsen och häller bensin på den. Då är det stendöda getingar sen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emsems
0

tror inte jag sett någotn.. kanske typ 4 getingar på hela sommaren…

E_hjo
0

Vi har säkert 7.000 getingbon på våran tomt. så fort vi öppnar dörrn så kommer det in minst 20 st…..

hjullan
0

hahahahhahahaa fan va bra tips alex!!

E_hjo
0

#9 eller så går man med fkugsmällarn i höggsta högg å skriker "DIE HAAAARD" hahaha =D

Sandra
0

Igår hade mina föräldrar en bålgeting inne i köket. De håller på att bygga om o vi öppnade dörren för att vädra. Då flög den in… satte sig ovanpå de nyuppsatta skåpen på väggen… kröp in i ett av rören som ska gå till vattnet…
Det resulterade i en gallskrikande pappa som höll på att riva ner allt han nyss satt upp i hela köket.

Den monsterstora getingen dog senare efter mycket om o men… han blev mos faktiskt.

Alex
0

#13 Jo det funkar väl det med, men det krävs mycket mindre energi med en dammsugare. Dessutom får man med flera. ;) Fast ingen bra idé för de som inte vill bli idiotförklarade i området, grannar kan tycka det ser konstigt ut när man dammsuger i trädgården…;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sandra
0

#15 Vadå… ska man inte damsuga gräsmattan? Då får jag sluta med det… typiskt

Alex
0

#16 Om du saknar det väldigt mycket kan du få komma hit och dammsuga mitt rum vid de tillfällen du annars skulle dammsugit gräsmattan ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sandra
0

#17 Hm, undrar om det inte vore bättre om jag började städa min lägenhet först? Skulle tippa på att den är i skitigaste laget i andras ögon =)

Alex
0

#18 Jag kan rita mönster och skriva meddelanden på de flesta bord/bänkar och liknande i mitt rum..Fundersam

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

blev stucken av en geting igår när jag duschat. mitt på ringfingertån… :( fram med alsolgel, kleta på och nu känns det inget alls…

E_hjo
0

Hahaha! Jag fick ett getingstick när jag åkte moppe i bara linne! Snacka om att jag fick panik, kände helt plötsligt att det stack t åtta helskotta så jag var nära på att åka i diket Skrattande haha

reddie
0

getingar??!! Här har det inte varit en enda geting på hela sommaren. Har inte sett en endaste.

Alex
0

Avundas de som knappt träffat på några getingar.. Här är det överbefolkat, flyttar in i huset försöker de göra också..Fundersam Men stog i tidningen idag att de skulle vara borta om en månad, så vi tror på det. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hjullan
0

"23. kan man ju hoppas! än har de inte dött ut iallafall..

wewwa
0

Har aldrig testat det på hästar, men det funkar JÄTTEbra på människor: Så fort som möjligt efter att du har fått sticket, så ska du ta ca två sockerbitar och doppa i vatten, gnugga in det på getingsticket i ca 5-10 min. Tvätta sedan bort det.

hjullan
0

jahaja. kanske värt att prova om inte hästen hinner käka upp sockret :P

wewwa
0

Ja, testa gärna. Men jag ska nog inte kladda in socker i pälsen på Nel, för han är rädd för vattenslangen. haha.

hjullan
0

då kommer flugorna istället o ännu fler getingar.. gaah!!