Hästköps Frågor!
Nu har jag äntlingen ekonomin som krävs för att äga en häst.
Men innan jag bestämmer mig för att bli en hästägare
har jag dock endel frågor som jag hoppas på att någon eller
flera kanske kan svara på.
Skulle det nu vara så att jag köper häst, har jag redan
en jag är mycket intresserad av. En häst som jag känt sedan
dens födelse. Ett varmblods sto, född 2006. Känner dessutom
ägaren mycket väl, och kan lita på honom till 110%!
Hur går försäkringen till?
Har inte kollat upp om den redan är försäkrad,
men om den inte vore det, vill jag gärna veta lite hur det
går till? Dvs betalar man någon summa i månaden eller betalar
man direkt den summa den ska vara försäkrad på?
Kommer den att behöva gå igenom någon avmaskning, vaccination m.m? Kom gärna med fler tips jag bör tänka på när jag köper hästen.
försäkring: du bestämmer med ditt försäkringsbolag vad du skall ha för försäkring, dvs om du ska ha livförsäkring och/eller skadeförsäkring osv. och även för vilka belopp och självisker m.m, många val och alla påverkar priset försäkringen kommer kosta. du kan testa dig fram på agria.se, klicka på försäkringar, då kan man testa sig fram utan att teckna en. annars kan du ju ringa runt och kolla med olika bolag om vad som passar bäst. det finns många val som påverlkar hur olika ärenden kommer handlas. ta gärna hem broshyrer och läs igenom noga. ang betalningen så kan man välja mellna att beta en gång i månaden, en gång per halvår eller en gång per år. jag valde varje månad för att det inte ska bli så chockat i kassan!
kolla med ägaren om den är vaccinerad. detta gör man en gång per år. de flesta vaccinerar sina hästar, men det är ju såklart ett val du får göra. måna travhästar väljer att inte göra det då det påverkar ibland resultatet på tävlingar. men om du ska tävla tex hopp/dressyr så är det ett krav.
man brukar avmaska hästen innan man flyttar in i ett nytt stall, men det är ju åxå olika… kolla med stallet du ska stå på vilka krav dom har.
kom ihåg att göra ett ordentligt köpkontrakt, och besikta hästen innan!
jag kan maila ett kontrakt åt dig om du vill?

Du har redan fått jätte bra svar utav ems.
fin häst! hör med ägaren hur de har gjort innan. du kan ta över hästens gamla försäkring ev. ändra den efter eget tycke om den har det. annars är det inte svårt att fixa. det är bara ringa ett försäkringsbolag och höra med dom vad som passar. man betalar hur man vill också, månadsvis / kvartal / år som man tycker passar bäst.
vaccinationen frågar du också hur ägaren har gjort . då vet du när hästen ska vaccineras igen. avmaskning är att rekommendera innan den flyttar in i nya stallet, men det beror ju också på när hästen blivit avmaskad senast.
mitt tips är att se till att få med allting i kontraktet , veterinärbesikta ordentligt INNAN köp.
lycka till!

får jag fråga varför du ska köpa ett föl?