Svullen på ganaschen
Hej!
Foxen är redigt förkyld igen, väldigt "mammig", lite snorig och hon hoppar kraftigt i temp (igår hade hon bara 36.5 och idag hade hon 37.9, normal är 37.2-37.4). Stundvis har hon problem med andningen (flåsar ansträngt).
Iaf, idag märkte jag även att hon har blivit svullen runt körtlarna under ganaschen samt vid luftstrupen, detta i sig är inget ovanligt när hon får sina bronkit attacker men nu har hon även blivit kraftigt svullen på ganaschen. Det är som en stor bulle, ca 2 cm hög och 10 cm diameter. På andra sidan är hon bara lite småsvullen.
Hon reagerar inte så mycket när man trycker där på och det verkar inte vara ett insektsbett eller en spark.
Men vad kan detta bero på? Varken jag, syrran stallägaren och en till inackordenerad hade någonsin sett något liknande. Är det läge att stalla in henne nu? Det är ju bättre för henne att vara ute med tanke på bronkiten men vette sjutton vad det här kan vara..
Ett ungsto (ettårig travare) har även hon hög feber, är hängig och hostar. Vetrinären har varit ute och tittat på henne för ett tag sedan, då konstaterades lunginflammation. Hon har fått pencillin, muskelavslappande och ngt annat och var sedan frisk i några dagar. Nu är alltså hon sjuk igen.
Vad tror ni? Virus (kvarka)?
/Amanda
Kvarka var det första jag tänkte på, men jag är inte spec. kunnig.
Hoppas allt löser sig!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag har för mig att det är en allergisk reaktion av något hästen ätit i hagen. Finns kanske inte så mycket bra gräs för din häst att äta. Då äter dom annat som dom normalt ratar.

Nu ser jag att flera var sjuka. Då kan det nog inte vara det som jag skrev.
#2 Har du förslag på ngn sådan växt? Har inte sett till några smörblommor eller liljekonvaljer på ett bra tag, mne det kanske finns fler? För våra hästar har knappt ngt gräs alls…

Kvarka
När tävlingsäsongen är igång så kan lätt smittsamma sjukdomar överföras, därför är det viktigt att man försöker att förebygga smittspridningen. Kvarka är en smittsam luftvägsinfektion som orsakas av en bakterie
Symptomen vid klassisk kvarka är feber, nedsatt allmäntillstånd, hosta, näsflöde och att lymfknutorna mellan ganascherna blir svullna och ömma. Ibland spricker lymfknutorna upp och gult var kommer ut. Kvarka kan också ge betydligt lindrigare symptom och likna en vanlig förkylning, med feber, hosta och näsflöde.
Vilka är symptomen?
- Feber
- Nedsatt allmäntillstånd
- Näsflöde, ofta tjockt, varigt.
- Hosta
- Förstorade, ömmande lymfknutor mellan ganascherna
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Varför ringer du inte till en vetrinär istället?

#4# Det behöver inte vara just dom växterna heller. Minns att Gejsas avkomma fick så där när hon flyttade härifrån. Det var höst då men ändå betessäsong än. Men jag kommer inte ihåg vad nya ägaren sa då att Lina hade. Hon hade iaf inte fått svullna ganascher på dom 5 åren hon växte upp här. Men så fort hon flyttade så kom dom.
Fast nu verkar det ju vara annat eftersom din häst har feber med.

Nu vet jag inte vart du bor men kvarka sprider sig som en löpeld runt sverige för tillfället!
Men det kan ju vara nästan vad som hellst! ingen som har funderat på ifall det är A2?
Ifall hon inte blir bättre snart skulle jag ha kontaktat en veterinär som får skicka in nå prover så ni kan utesluta dom jättesmittsamma sjukdommarna!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#6 För att få tag på vetrinär här är ett helvete sålänge inte hästen förblöder kommer de inte ut förren på måndag iaf, tidigast..
Om det skulle vara kvarka är frågan vart sjuttsingen den kommer från, ingen ny häst har kommit hit (om man inte räknar fölen som har föds ;)) på 2-3 månader.
#8 Men kan de få A2 om de är vaccinerade mot det?
Misstänker man kvarka så kan jag lova att det inte är bekymmer att få ut en veterinär. Det är ens skyldighet tycker jag som hästhållare att förhindra denna hemska smitta
Nu har svullnaden gått ner, tempen är normal och hon var som vanligt idag :) Lustig häst jag har.. Även unghästen är betydligt bättre.
#10 Här är det ett helvete att få tag på en vetrinär, oavsett åkomma…

#9 Ja dom kan få A2 även fast dom är vaccinerade, enda skillnaden är att dom blir inte lika sjuka som en som inte är vaccinerad. Men har ni fler hästar i stallet som kanske inte är vaccinerade blir smittotrycket så stort att dom blir redigt sjuka ändå.
Är det fler hästar som är sjuka?
A2 smittar fort och har ca 10 dagars inkubationstid om jag inte är helt ute och cyklar… så ifall inte resten av stallet blir sjuk/eller får feber så är det nog inte A2, men då ska man ju tempa alla hästarna varje dag för att vara säker.

#11. Det där stämmer inte. Distriktarna i Tibro kommer så fort du ringer till dem. Min ena ponny behövde sys för ett tag sedan. Veterinären stod på gården inom en timme.
Har inte du dina hästar på ett stuteri nu? Om man föder upp hästar brukar man visa dem på utställning mm och det känns ju lite oroväckande om ni misstänker kvarka.
#13 Inte enligt min erfarenhet. Det tog 2 timmar för dem att komma när en häst på ridskolan hade fått knäet söndersparkat och det bara forsade ut blod…=( Sen upplever jag dem ofta som amatörmässiga, då ringer jag hellre min vetrinär…
Hästarna står på ett stuteri, ja. Pratade med stallägaren om ev kvarka/A2 idag men hon tyckte inte att det stämde in på hästarna, Foxen har ju inte feber direkt och unghästen tror vi har fått lunginflammation igen, stackarn. Men för säkerhets skull hålls stuterihästarna utskiljda från övriga tills de blir friska.
#12 Nope, bara min och unghästen =) Om man inte räknar att tre andra hästar har fått foderstrupsförstoppning efter att ha ätit höet =/
Har fått morgonrapport om att även idag ser min pålla pigg och fräsch ut =D
En pålle som får för mkt protein kan svullna i sina körtlar också

#14. Varför ringer du inte till din veterinär nu då?
#16 Hästarna mår bättre nu och vetrinären jobbar inte på helgen. Stallägaren tyckte inte heller att vi behövde ta ut vetrinär utan att vi skulle avvakta och se om hon blev sämre, vilket hon inte har blivit.
Svullnaden är helt borta nu och temperaturen normal.

oj va rädd jag blir när jag läser detta. OM man har hästar som har nedsatt allmäntillstånd o svullnad, feber o hosta, snor, tycker jag man har skyldighet att ringa veterinär.
vi fick kvarka i vintras, o det hade vil lätt kunnat missa att det var om inte veterinär varit snabb att ta prover. det är faktiskt extremt smittsamt o åker ni med era hästar o "omedvetet" smittar andra kan det får stora följder..
det är en hemsk sjukdom för både hästar o stallägare mfl. inget jag önskar någon, så ta ert ansvar o kolla upp det innan det är för sent.
#18 tyvärr så är det inte så viktigt för många… Jag har själv tagit prover på mina flera gånger och för min del varit lyckligt lottad. Enligt min veterinär har hästägaren TYVÄRR ingen skyldighet att ha hästar isolerade pga kvarka. Riktigt sjukt. Kanske du vet mer om varför?
#18 Jag har varit med om kvarka tre gånger så jag VET vilket helvete det är!
Ingen har kommit till gården eller åkt den närmsta tiden och det finns inget sådant planerat heller.
Som sagt, det var antagligen en insekt i kombination med bronkit. En annan häst hade likadan svullnad fast på låret idag.

#20 fast det smittar ju på annat vis med o inte bara genom hästar som kommer o går.
har ni varit i ett smittat stall o sen gått till era hästar så kan det smitta.

#20. Du tar själv upp kvarka i ditt första inlägg.
Kommer det inte gästston till hingsten de har på gården?
Det finns massor med smittkällor till kvarka.

Smittar inte kvarka genom skor och kläder och är luftburet också?

det är ej luftburet, men kan smitta via kläder o skor, elelr människans hår.. tex.
#20 har ni hingst station på er gård ?? då skulle jag verkligen kolla upp det., det behöver faktiskt inte komma med ngn häst som kommit så snart inpå, vissa hästar kan ha haft kvarka o bär det fortfarande i kroppen o kan utveckla kastad kvarka utan att du har sett det, så smittar det !! eller som sagt ngn annan har träffat en häst som varit smittad o sen kommit till erat stall…
#22 Det var bara en idé jag fick med kvarka då det är så himla vanligt fast jag själv trodde inte ens på det då ;). Nej, det kom inga gästston till hingsten, han betäckte bara ägarens egna (är numera valack).
Vi har varit i kontakt med en vetrinär (som hade semester eg.) och även han trodde inte på kvarka utan på bronkit samt att unghästen har fått lunginflammation igen. Enligt han är gården så pass isolerad så risken för kvarka är minimal.