foder - vad är allt bra för?
Nu kommer några av mina *host host* skitsmarta frågor.
Vad är typ korn, havre, betfor, olika vitaminer och mineraler bra för? Varför ger man hästen det? Vad har dom för effekt/inverkan på hästen?
Skriv gärna ner mer foder som jag inte tagit upp.
Sen undrar jag varför man använder repgrimma? och vad sidepull och pelhambett har för inverkan?
tacksam för svar =)
Jag tycker att det är svårt att få med allt så jag rekommenderar att beställa hem material här, det är väldigt bra böcker och helt gratis! :)
Repgrimma är ett arbetsredskap jag använder vid tex ledarskapsövningar då jag vill kunna använda så små hjälper som möjligt.
Sidepulls inverkan kan jag inte så mycket om men det blir väl tryck på nosryggen? Pelham är ett stångbett med hävstång, trycket blir på underkäken och i nacken (rätta mig om jag har fel).

#1 krafft hade en jättebra hemsida, har redan beställt materialet =) för att vara lite källkritisk undrar jag om deras foder är så bra som dom påstår, dom skulle ju aldrig skriva någonting negativt om deras eget foder.
Energi
7.5 - 8 MJ
Smältbart råprotein
30 - 60 g
Kalcium
2 - 3 g
Fosfor
1 - 2 g
Magnesium
1 - 2 g
dehär är ett normal hö, men vad står allting för och i vilket foder finns vad (om man behöver komplettera)?
#2 Det är riktvärden för hur svenskt hö ska se ut ;) Allt det där är ca värden på ett och samma hö..

#2 jo de förstod jag ju, men jag har förstått att de är sällan vi har så bra hö.
#4 Det beror på vart man bor ;) Förra året hade vi ett hö som låg där men i år ligger det ganska lågt i energi… Vet flera andra som i bästa (eller värsta) fall har ännu högre…

har beställt en sidepull frön hööks nu, han lyssnar så bra på hackamore, så jag tror att dehär kan funka.

Skillnaden mellan sidepull och hackamore är att du kan ta ledande tygeltag med sidepull.
*** Kärleken övervinner allt ***