Tips på igångsättning
I slutet av Augusti får jag hem min nya ponny. Valack 13 år, med ett väldigt gott hull. Han har i princip bara stått i 2-3 år, ridits lite till och från.
Så när han kommer hem ska jag börja rida igång honom, men skulle behöva lite tips på hur jag ska gå tillväga. Har tänkt att skritta mycket i början.

Ingen som har något tips?
Låt det framförallt ta tid.
Foxen hade stått/gått med föl i 2 år när jag köpte henne. Det var mycket skritt och basicgrejer i början (nu var iofs hon inte ens svängbar då). Var uppmärksam på stelhet och dyl. Det kommer ta tid att få upp din ponny i kondition och det är lätt hänt att det blir bakslag.

ta och skritta först i ca 2-3 veckor i backar mm ( långa rundor) efter det tar du och ökar till trav i ca 1 min per 20 min, sen ökar du långsamt träningen till kanske 2 min per 20min osv i 2-3 veckor där sen när du känner att hästen är redo och orkar trava på i längre sträckor utan att bli ansträngd så kan man börja galoppera ett bra sätt att stärka musklerna är att ta och galopperna i kort galopp i små uppförsbackar. Hoppas det var till någon hjälp 
Jag tycker det har stor betydelse varför pålle stått i flera år. Är det för skada skulle jag vara väldigt försiktig. skritt 3 veckor är ingen lång period då.
Det är lätt att gå för fort fram, men gör en plan som kmr att ta tid för att få bäst resultat.
Som #4 skriver tkr jag oxå att det har stor betydelse varför hästen har stått såpass länge, innan man kan börja göra igångsättningsplan.

#3 jag tycker nästan d är för fort fram för en häst som stått så länge..
Hästen har inte varit skadad. Utan mest bara stått pga tidigare ägarens tidsbrist. Han har som Beundy skrivit blivit riden ibland.

#6 aa lite längre då det var bara på ett ungefär x)
#7 Okej, det är ju ett plus att det inte finns några skador med i bilden. :)
Jag skulle börja med att skritta i olika tempon i en månad iaf och kanske lägga in lättare slag av klättring för att bygga muskler. Det är väldigt svårt att sätta en tid, man behöver känna sig för om vad som blir bra för hästen.
Såsmåningom kan man börja trava korta sträckor och sedan är det bara att bygga vidare, men ge det tid.