Träning..?
Jag ska få hem min foderhäst imorgon, men jag vet inte riktigt hur jag ska rida honom. Jag är rädd för att jag ska rida honom för hårt, men samtidigt vill jag komma ut och tävla senare. Han är en ridtravare på 16 år, vallack. Jag vet inte hur mycket han är riden eller på vilken nivå han ligger, men jag vet att han är westernriden men inte mycket dressyr eller hopptränad. Tror ni att det är för sent att börja träna honom i drassyr och hoppning och att det skulle slita på honom?

Kan du inte ta reda på nivå och hurvida hans kondition är? Fråga ägaren! Annars sliter dressyr självklart inte.. det stärker! (det är det som är meningen iaf…) Om han håller för hoppning skulle jag också fråga ägaren om, han borde ju veta om den är känslig i benen osv. Men även hoppning borde vara okej =) Och det är absolut inte för sent, var bara noggrann med att starta från botten för att själv känna efter hur mycket han kan och hur mycket han är van vid att jobba.. Skynda långsamt och är du en mindre erfaren ryttare skulle jag läsa lite böcker. det ger dig bra inspiration till nya övningar och en förklaring på vad just den övningen är bra för. Brukar finnas massvis på biblioteket! Lycka till med din nya vän!
#1 Tack för informationen! :)