Biotin?
Har gett min gubbe biotin ända sedan jag köpte honom för snart 10 år sedan pga hans dåliga hovar.
Har nu sedan nyår oxå gett Kiselgur. Han har fått bättre fötter sedan dess.
Funderar att sluta med biotin och bara ge kiselgur, blir lite billigare för mig då. Samtidigt vet jag ej om det är kombination biotin-kiselgur som gett honom bättre fötter, eller om det är kiselguren.
Hur skulle ni göra? Vill ej att fötterna ska bli dåliga igen, samtidigt vill jag spara lite pengar om det går.
Ska höra med min hovis när han kommer och skor honom vecka 38 vad han tycker.

Biotin vet jag fungerar men jag vet inget om Kiselgur så personligen så skulle jag fortsätta med det jag vet fungerar :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#1 Ok. Ska höra med hovisen först oxå.
Har 1½ burk biotin kvar, han får äta upp det först innan jag bestämmer mig.
En del säger att biotin enbart funkar på de hästar som har brist av det, en del säger att de funkar på alla, en del säger att det är bara slänga pengar i sjön.
jag har ingen erfarenhet av dåliga hovar tyvärr… men fråga hovis och testa dig fram!
#3 Han har ju blivit mkt bättre sedan jag lagt till kiselguren. Så jag får nog fortsätta med både kiselgur OCH biotin.
Hände inte så mkt när han enbart åt biotinet. Växte inget, knappt något på sommaren. Nu växer fötterna, iaf fram =)

När ja köpte min häst för några år sedan var hans fötter "mindre" bra, men jag gav honom majsolja och kalk. Sen efter de är dom hur bra som helst.

jag har använt biotin av o till under åren utan större nämnbar effekt. Kanske är det som du skriver att det är kombinationen biotin och kiselgur som gör skillnaden.
#Japp. Du får prova du oxå. Kiselgur är billig, kostar 128 kr för 1½ kg på GG, man ger 1 mått om dagen.