Inte något att rekommendera
Att ligga i ett dike under en 500 kg häst är inget att rekommendera. Det har jag testat idag och det var inte vidare trevligt.
Astra och jag travade på höger sida på grusvägen när hon blir rädd för något och går över till vänster sida. Någon meter senare blir hon ännu räddare och ska stanna (tror jag) men halkar istället och skrapar höger framknä och mulen på vägen och vi rullar ner i diket bredvid.
Jag hamnar under henne och kan inte flytta på mig förrän hon flyttar på sig. Astra försöker komma upp och en stund typ sitter hon på rumpan och då passar jag på att kravla bakåt för att ge både henne och mig lite plats. Men då ramlar hon tillbaka över mina ben och kämpar för att ta sig upp och trampar på min vänsterfot på stortån.
Efter några försök kommer hon i alla fall upp till slut utan att ha trampat något mer på mig, tack gode gud! Det var det enda jag tänkte på - "Snälla trampa inte på mig!! Akta mig! Sätt ner dina hovar var som helst men inte på mig!". Och dukiga hästen aktade mig. Trodde ett tag att hon skulle ramla ner över mig igen men då kravlade hon sig upp ur diket. När hon var uppe kunde jag börja ta mig upp.
Först står Astra stilla men som den häst hon är så börjar hon såklart gå iväg när jag väl har kommit upp på benen. Hon fastnar några gånger i tyglarna som går sönder och fortsätter skritta iväg. Stannar igen. Jag tror hon ska vänta på mig och låta mig fånga henne, men nej då börjar hon såklart skritta igen. Jag kunde inte gå särskilt snabbt utan kom haltandes bakom henne.
Som tur är kommer en man med en stor grävskopa ut från sin tomt vilket stänger vägen hem. Han stannar och stänger av motorn. Astra har stannat och undrar vad det är för stor ful maskin och går sen upp tll vänster på en annan tomt där det är massor med äppelträd. Där ställer hon sig och äter på ett nedfallet äpple så att jag kan fånga henne. Efter att ha fixat tränset så att det satt rätt igen började vi i sakta mak gå hem.
Jag är jätteglad att det bara var tyglarna som gick sönder och inte tränset. För jag hade tagit det rosafodrade fina tränset :P
Nu är jag hemma med en ond stortå och ett vänsterknä som värker och som är både svullen och snart blå. Men annars mår jag bra.
Astra hade bara lite skrapsår på mulen och framknäet men verkade annars oskadd.
läskigt:S… bra att det gick så bra iaf:) det kunde ju gå mycket mer illa:S hoppas att både du och hästen läker:)
Usch, läskigt! Tur att ni inte skadade er mer! Krya på dig!
Gud vilken tur ni hade! Det var en häst som hade gått ner sig i ett dike på Vikbolandet igår. Som tur var klarade sig både häst och ryttare utan skador. Läs mer om det här om ni vill.

Burr vad otäckt det lät. Tur att det var mjukt i diket annars kanske du skadat dig mer. Är hästen fri från hältan nu förresten?

Usch ja, låter läskigt. Tur i oturen ;D Läste i gårdagens Metro om en häst som gått ner sig i diket med en ung ryttarinna ;D Kunde ju lika gärna varit ni ju :P
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Vilken tur du hade!
En av mina förra chefer ramlade ner i ett dike med en häst över sig en gång för många år sen, landade naturligtvis med ryggen mot en sten och fick riktigt otäcka skador på ryggraden. Är frisk nu, men det hade kunnat gå fruktansvärt illa.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ja, jag kom lindrigt undan. Det var nära att jag också hamnade på en sten men som tur var gjorde jag inte det.
Är lite öm här och där idag men haltar inte lika mycket längre även om det är lite jobbigt att gå om jag har suttit stilla.
Jag hoppas att hästen mår bra idag. Ska kolla henne ordentligt när jag åker till stallet. Igår såg hon som sagt ut att må bra, men hon har kanske också blivit stel under nattens gång.
#4 Vi var på kliniken för ca 3-4 veckor sedan och då var hon ohalt i skritt och trav på rakt spår men hade mellan ½-1 grad på vänster fram och höger bak vid longering. Eftersom jag inte rider/ser henne på volt så vet jag inte om hon är halt. Det enda jag kan se att hon inte är helt bra är ryggen. Hon är långt ifrån lika öm som hon har varit, men det sitter fortfarande kvar lite.
Ska snart tillbaka på en sista check.

#7# Aj då, kan ju ha försämrats pga dikesramlingen också nu. :(
Men hjälp vilken tur att du inte skadades allvarligt!
jösses amalia, det var en himla tur du hade! hoppas allt är bra med astra med nu då när du åker dit!
Jag kollade och kände på Astra igår utan att se eller känna något. Förhoppningsvis tog hon ingen skada av det, men det kan ju vara något som jag inte ser. Hon verkar inte ha ont i alla fall.
Fy så otäckt!
Tur att ni klarade er ur det där någolunda bra.
/Elin