ridponny förbundet
om man registrerat en ettåring där och den skulle växa över ponnymåttet, vad händer då el vad gör man?

Men man kan väl mäta ner ponnyn om det skulle bli så…eller har jag fel för mej? Men det är väl så att man inte får tävla den som stor häst sen när man väl mätt ner den?

men man kan väl inte mäta ner den om den tex skulle bli 155cm

jo har åter igen för mej att man får mäta ner upp till högst 155
Gå in på Spaf och läs mätreglementet
Man MÄTER INTE NER NÅGOT ALLS!
Inmätkning görs JUST för att dessa övervuxna och alldeles för stora hästar INTE ska tävla bland ponnyer som har hållit sig inom maxmåttet!!
Hästen tillhör fortfarande Ridponnyernas stambok, även om den växer över ponnymåttet. Man gör alltså inget alls än att möjligen sörja över att den blev för stor. Sen behåller man den och rider på själv och tävlar den bland stora hästar, om det är tävla man vill. Eller säljer man till någon annan som vill älska den livet ut, på samma premisser.

#5 som du kanske såg så sa jag att jag hade för mej…bara spekulera..andra får självklart rätta felen..
#6 DÅ var det ju bra att jag upplyste om det, så att du inte uppmanar fler att mäta ner sina ponnyer….
OM det var okej med "nermätning", varför skulle vi då ens behöva ha mätmän? De skulle väl vara överflödiga om ett visst antal centimeter över max skulle vara accepterat….
#6 BRA !!!

#5 jag behöver alltså inte vara orolig att han går över ponnymåttet? det gör inget då om man säger så?
#9 För registreringens skull gör det inget, nej.

#9, Nej inte ett dugg, det är ju tänkt mankhöjd som gäller. Tex en New Forest som växer över behöver ju inte byta pass, registrerar efter vad man tror utifrån föräldrarna.
Att äns nämna "mäta ner" skulle vara förenat med piskstraff, det är ju både fusk och ofta djurplågeri.

Jag köpte ett föl för 6 år sedan som skulle bli D-ponny och vi registrerade henne som Svensk Ridponny. Hon blev inte D-ponny utan växte över, gjorde i och för sig inget för hon skulle ändå inte blivit en tävlingsponny. Hon är än idag registrerad i Svensk Ridponny.