Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2258 ggr
LinneaG
0

Vad händer med samhället?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att man har läst om att olika hästar har blivit skadade och skurna osv, så har jag hela tiden tänkt att det har varit så långt ifrån oss så att vi inte behöver oroa oss så mycket. Självklart har man tyckt att det har varit hemskt! Inte så att man inte har brytt sig.

Men fick precis ett samtal från stallet, vi vet dock inte om det är någon som vill driva med oss eller om det är sant. Men en äldre kille, 30-40 år, kom upp till stallet och sa att han hade sett en kille i våran hage imorse vid 7 tiden. Killen var i 15 års åldern och hade 'satt på' våran lilla shettis! Vi ska ringa vittnet och prata mer för att få fram om det är sant eller inte, vi hoppas verkligen på att det inte är sant. Men det finns ju sånt folk som håller på! Självklart blir det polisanmälan om det är sant.

Samtidigt som detta fick jag reda på att i närheten, samma kommun, så har en häst fått senor i bakbenen avskurna och hästen fick avlivas på plats. Även två andra hästar som blivit skurna, en i sin hage och en som stod inlåst i ett stall!! Detta hände dock inte idag utan tidigare i år.

Vad händer med samhället egentligen, vart kommer allt sluta??

Maja
0

Men herregud! :O

Vad är det för fel på folk? Vad får man ut av sådant egentligen? :S Helt galet och sjukt!

Men var det inte eran shettis som knappt var ett år? :O

LinneaG
0

#1 - Man kan ju börja undra. Den här killen måste behöva hjälp!
Shettisen är drygt 13 mån nu.

Yessica
0

Men guuh, det är ju helt sjukt ju!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

wewwa
0

uhh, helt sjukt att det finns människor som ens kommer på något sånt. :(

gejsa
0

Menar du sexuellt satt på eller suttit på hästen?

LinneaG
0

#5 - sexuellt.

Lindbygarden
0

det låter ju inte som en sak som man bara skulle hitta på.. tyvärr:o(

Det prånglas ut perversiteter på internet som säkerligen kan trigga en och annan snubbe att göra sådana här sjuka grejer..

Synd att inte den vuxne mannen tog killen när han var där och ringde till polisen om inte annat hade grabben fått skämmas ögonen ur sig.

cattigirl
0

jag är glad att jag inte har blivit vittne till nått sånt….. skulle nog göra något som kunde få tråkiga följder…. för både mig och den påkommne….

tezzie
0

Är det sant så är det en mycket mycket sjuk människa, men tidelag är väl inte olagligt i sverige eller är det de? Fruktansvärt!!!

Rent rättsligt… Kan man straffas för en sådan sak?

*** Kärleken övervinner allt ***

Anna
0

Tidelag är inte olagligt i Sverige =(

Läste om en som hade brutit sig in i ett stall och försökt ha sex med ett föl men blivit påkommen av ägarna - polisen kom dit och hämtade mannen men kunde inte göra mer för det är inte olagligt..

Helt sjukt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Molla
0

Nä, det är inte olagligt. För tidelag och homosexuelitet stod under samma lag förut, och när homosexualitet blev lagligt blev också tidelag det…

LinneaG
0

Men när det är vårat djur/ägedom som påverkas? Måste ju gå att göra något?

bubbelbubbel
0

tidelag är ju inte olagligt, men djurplågeri är ju, och sätter man på ett djur måste det väl räknas som djurplågeri eller ?

Anna
0

Då måste man ha bevis för att hästen lidit psykiskt eller fysiskt - kan ju vara svårt att få fram sådant ur ett djur =(

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LinneaG
0

Jag hoppas att det händer något iaf om man polisanmäler!

bubbelbubbel
0

#14, jo det har du ju iof väldigt rätt i.
men hur kan man egentligen se att ett djur har blivit utsatt för djurplågeri då? om man bortser från djur som varit utsatta för svält? och annat tydligt synligt..

Zabbio
0

I vilket fall kan det väl inte vara lagligt att utnyttja någon annans djur sexuellt? Egenmäktigt förfarande eller nåt? O_o

Jag får ju köra bil, men inte kan jag gå in och köra grannens bil utan lov?

Lite sjukt att dom bara tog bort hela la´gen istället för att ändra om den.. som om homosexualitet och tidelag var samma sak..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

gejsa
0

Det gäller väl bara om det är egna djur. Dom får ju inte gå in på vår privata mark eller stall och bara sätta på våra djur.

IdaS-A
0

Finns det ngn skada på hästen? Det är väl en hingst eller valack? Borde synas något på den isf om den blivit penetrerad.

Lindbygarden
0

Men att ponnyn inte sparkar?

LinneaG
0

#20 - Det vet vi inte om han gjorde, han har aldrig gjort något sådant mot oss iaf. Det skulle nästan bara va bra om han hade gjort det.

Lindbygarden
0

#21 jo jag menar om en person försöker penetrera dem så borde de ju sparka? Det är ju inget som hör till det normala..

Hoppas kan man ju göra på att han har kickat rejält..

Canonball
0

Vad fan tänker dom? Så **** omoget! Hade jag bevittnad en sådan sak, jag hade banne mig slått ihjäl personen!

Vart är vi påväg?

elin
0

FyF'N så otroligt vidrigt!

Stackars häst! Har ni pratat med vittnet eller?

/Elin

exitingsvillemo
0

finner inga ord… vidrigt !!!! Men den äldre mannen som hade sett alltihop, vad är det för ett fån som inte agerar????

LinneaG
0

#25 - Han agerade! Gjorde så killen kom ut ur hagen och pratade med honom.

Idag så var ägaren till hästen hos polisen och fick en väldigt lång rapport. Med en förkortning säger de:
"- Ett hästbarn som blivit våldtagen."
Detta räknas som djurmisshandel.
Ikväll ska ägaren prata med vittnet och imorgon kommer polisen att kontakta vittnet och fortsätta utredningen.

IdaS-A
0

Hoppas verkligen att de får fast den där idioten!!!

Denna kommentar har tagits bort.
LinneaG
0

Polisen håller på att utreda fallet nu. Vi är dock rätt irriterade då vi inte får se kortet på killen. Hur ska de då kunna hitta honom? Mannen som såg allt har bild på killen och på hans moppe.

gejsa
0

#29# Åkte han moppe görningsmannen? Är inte så gammal kanske heller då?

LinneaG
0

#30 - Han är 15 år!