Igångsättning?
Hej!
Har nu äntligen fått köpa grannens varmblod.
Behöver nu hjälp med övningar för att sätta igång henne då hon stått i 2år.
Vi har ingen paddock utan bara ängar att hålla till på.

Har hon stått helt och hållet i två år, eller ridits ibland?
Jag skulle definitivt ta det fruktansvärt lugnt om hon stått helt.
*** Kärleken övervinner allt ***
Hon har stått helt.
Har bara tagit med henne på promenader då min dotter ridit.

Då skulle jag börja med att skritta igång henne lite lätt för att sedan utöka sakta med trav. Galopp skulle jag vänta med längre tills hästen har fått tillbaka lite ryggmuskler och orkar bära upp sig :)
Grattis till hästen förresten :-)
Bilder??
Ska gå upp och fota henne när det slutat regna.

Man brukar säga att så länge dem vilat, så lång tid tar det att få igång dem..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#5 Jasså, stämmer det?

Ja, en häst som stått i två år tar det nog lång tid att få till muskulatur på… Sen att det kanske skulle ta 2 år är väl till att ta i ;)
Hur är hon i hullet? Jag skulle ge henne extra proteiner som hjälp på traven… proteiner är ju ändå musklernas byggstenar!
Fick vi några bilder? ;)
Jag skrittade lord ca 15min idag.. Han har vilat ca 1½vecka, tappat alla muskler, rygg, lår, vid rumpan! Han tappade dem innan, men han fick vila 1½ i sträck nu,

Ja, det tar så grymt lång tid att bygga upp dom och det går så fort att tappa :-(
Folly har jag kämpat med i två år nu, och det är först nu jag kan säga att hon är riktigt snygg i kroppen!
Om jag skrittar henne ca.15-20min om dagen, ev. en promenad bredvid istället hur många veckor/månader ska jag göra det?
Igår tog vi en promenad på 20min och hjälp vad hon tyckte det var kul, skuttade omkring som om hon var en rodeohäst. Jag är glad för att jag tog henne i longerlinan istället för bara tyglarna.
När man tittade på henne sen när hon lugnat ner sig såg hon så levande ut som om hon fått en ny livsgnista.
Synd att hon stått så länge bara, hon är ju frisk och hel.
Men men nu får jag göra det bästa av situationen och göra henne till ridhäst igen.

foderhästen jag tog hem hösten 06 hade mest stått i hage och hade varken kondis eller muskler då. jag red i 10-15 minuter och efter någon vecka eller två blev det nog 15-20min. jag tänkte inte så mycket på tiden utan försökte lyssna på pålle när han var trött i både huvud och kropp.
skrittade mest men försökte även trava första veckan men det blev bara något töltliknande.
man märkte stor skillnad snabbt på honom. kondisen framförallt, i början så nästan rann det svett på honom efter 10-15 min skritt och ett drygt halvår senare så kunde vi fara runt i skogen i ca 2 timmar innan han började svettas.
skrittade en kvart i förrgår, och igår blev det en promenad. Han blev inte svettig någon utav gångerna! =)