Klippa - När?
När är bra tid att klippa/raka hästen?
Jag funderar på att göra det till hösten/vintern då hon svettas otroligt mycket. En i stallet skulle klippa sin idag, men det känns väldigt tidigt.
Vad tror ni?
Det är ju ingen idé innan de satt vinterpälsen i alla fall. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klipp henne när du tycker att hon börjar få de problem du nämner. Jag brukar få behöva klippa mina ganska tidigt, jag får snabbt problem med att de svettas på träningar och tävlingar…

#2 - Hon har svettats hela sommaren. Men det har nog varit mest för vädret. Men sist vi red var det inte så varmt, mulet osv. Men hon blev svettig, nästan lite lödder under schabraket. Fast att vi inte rider speciellt hårt eller länge.

#3 Alla hästar mer eller mindre blir svettiga under sommaren..
Jag brukar vänta till oktober/november med att klippa..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klipp inte i när hon fäller/sätter päls. vänta tills det är klart, annars stör du pälssättningen
Mina var klara i början på oktober förra året och jag klippte då första gången, klippte sen en gång i november för att underhålla. (hade kanske inte behövts egentligen men jag har egen maskin och tycker det är lite roligt att klippa… hehe)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

När vi nu är inne på päls, har era hästar börjat fälla sommarpälsen?
Storm och West har börjat, jag vet inte ifall det kanske har med rasen att göra…

Dite har börjat fälla :S :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Blacky har också börjat, speciellt längst ner på benen ?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Foxen fäller som tusan, om det blir klippning blir det nog i oktober..

Kalitahar börjat lite smått bara , samma hunden.
min har börjat få nallepälsen=)

Min gubbe Lyrik, klipps året runt nu. Täckesklippning a´la kort modell.
Har sedan några veckor tillbaka fällt av sommarpälsen där han är oklippt.
Min faster klipper sin hästar runt november har jag för mig. Då de rids ordentligt och även tävlar blir de riktigt svettiga.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.