HJÄÄÄLP!
Asså jag har lite problem med min häst under nh träning även lite ridning men jag hoppas det går bra. Skulle vara JÄTTE tacksam om ni som vet svaren ville skriva dom till mig, det skulle betyda jätte mycket för mig. :)
Jag köpte min häst för ca 2 veckor sen, Han är 4 år & Vääldigt snäll.
Problem 1: Idag longerade jag honom och när man går mot, eller tittar/fokuserar på bakdelen ska ju hästen öka farten elr gå framåt, och när man går framför hästen ska den ju sakta av eller stanna. Om jag inte är helt ute och cyklar. Men iaf jag fick honom i skritt, trav och galopp. Men när jag gick framför honom och hade pisken framför så ökade han bara eller så drog han utåt så jag var tvungen att korta linan annars började han bara trava. Vad ska jag göra för att få honom stanna utan att bahöva gå fram till honom ?
Problem 2: Jag har läst en bok om häst kommunikation där det står att om man vill få hästen att stå still när men står en bit bort ska man sträcka repet mellan händerna, om de inte funkar ta ett steg mot hästen och flaxa med armarna eller repet. Men detta funkade in han kom bara fram mot mig. Hur gör jag för att han ska stå stilla när jag är framför ? Samma sak när jag väl fick honom stilla så skakade jag i repet för att få honom att backa men han gick bara fram. Så jag gick fram till honom och tryckte mot bringan samtidigt som jag skakade repet för att få honom fatta att han ska backa. Men de gick aldrig. Vad ska jag göra ?
Problem 3: Han vill heller inte backa när jag står brevid. Jag kan springa med honom i trav och plötsligt stanna då stannar han med men när jag går bakåt så följer han inte med.
Problem 4: När jag rider ut på honom så blir han jätte spänd och då blir han ju självklart rädd för minsta lilla, Så jag vågar knappt trava honom eller galoppera ute för han är så fruktansvärt spänd. Visst de kan ju vara för att han inte känner mig elr stället så mycket och sen har han ju aldrig varit på dom stigarna förut. Men vad tror ni? vet ni några övningar man kan göra för att han ska bli mer avslappnad ?
Problem 5: Han är jätte rädd för vatten när man ska svampa av honom, men allra värst när man ska tvätta honom när vattnet rinner och så då backar han och blir jätte nervös. Finns de nåt sätt jag kan vänja honom vid de ?
Tack så jätte mycket på förhand och kom ihåg att varje litet svar är jätte stort för mig :D Kram /Lisa
Först, alla dessa övelser är nåt hästen måste lära steg för steg. Sen har du haft honom 2 veckor och han har inte lärt du är ledaren. För att träna NH måste man ju börja från början och lära hästen du är chef, han är underlägsen, och sen måste du lära honom vad signalen betyder. Han har helt klart inte lärt sig vad han är förväntat att göra när han får dessa signaler av dig så du måste lära honom dom från början.
För att lära honom backa för vevande rep måste han veta att det är just det rörelsen med repet betyder. Säkerligen har han lärt sig vika för tryck, så steg ett är att stå så nära att du kan trycka lätt på bringan så han viker från din hand medan du rör repet.
Steg ett på att stå still när du går från hästen är ju att först lära hästen det kommandoord du vill den skal lyda, exempelvis "stå" eller "stanna" eller vad du nu vill, och du måste ju då veta att hästen vet at det ordet betyder att stå still. Sen flyttar man sig steg för steg undan medan man säger till hästen "stå" eller vad man nu valt för kommandoord. Hästen lyssnar inte på ordet utan ljudet du gjör med rösten så det kvittar om du lär den fillebomsansan som ordet för att stå still eller om du välger mer logiska ordet "stå"
Och så vidare och så vidare. Du måste helt änkelt börja helt från grunden :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Var massa jag glömde svara på. Vatten kan va att han är kitlig kanske? När vattnet rinner så kanske kittlast det?
Att han inte backar när du går baköver är igjen ledarskapet, jobba med grunderna i ledarskap så kommer även det av sig själv. Resan till ledarskap tar lite mer enn 2 veckor i bland.. :)
Att han är spänd beror nog på att han framst inte är så gammal och för det andra att han är på en främmande plats med en främmande person. Det varierar från häst till häst hur snabbt dom blir förtroliga med folk, är han lika spänd när ni rider ut med en annan häst? Om så är, rid ut med en äldre mer erfaren och lugn häst några gonger så han känner han inte är ensam, en äldre lugn häst "passar på" honom, kom i håg han är fortfarande ung :) När ledarskapet är på plats och han litar på dig vill det nog bli mycket bättre. Och traven kommer nog, varken du eller han har bråttom eller hur? Forsök även promenera med honom i grimskaft och träns på dom platser ni rider så han kanske känner sig lugnare, du går då före så som ledaren gör och han fölger ?
#2 tack för svaren
Självklart poppade det upp lite nya frågor. :)
Vart ska jag börja ? Vilka är grunderna i ledarskapet ? :D
#3 nu vill jag bara peka på att någon expert är jag så långt därifrån :D
Men grunderna i ledarskap är att visa hästen vem som skal va ledaren och väm som skal fölga. Man måste lära krypa förens man kan lära gå , och det är för både dig och hästen.
jag själv började med övelserna Join Up och Follow up med min Nikita.
ôvelserna skal visa hästen ledarskapet från människan. Du behöver en roundpen (eller dela av ridbana så det inte är så stort) och du KAN göra en roundpen av eltråd om du gör den rikgit stor. Nu minns jag inte dom ideella måtten, men jag har för mig, om du tar et longeringsrep, fäster ien pinne på marken, drar en sircel och lägger till 2-3 meter till från yttersta kanten av repet så tror jag du får en lagom stor Roundpen.
låt hästen springa fritt, med eller utan grimma och det är du som bestämmer att hästen skall springa. Den får inte sakta av om du har bestämt dig för att den skal galloppera.
Jag drev Nikita runt till hon frågade om att få komma till mig. Jag så det på henne vid att hon slutate kika på allt utanför utan fokuserade på mig med öre och ögon, att hon sänkte huvudet och vände sig försiktig inn mot mig.
Hon visade "jag vill heller komma till dig"
Om jag då stannade att driva på henne brukade hon sakna farten och komma strakt inn till mig.
Detta heter Join Up - hästen slår sig i lag med dig. Massor av ros fick min nikita då, jag gav aldrig godis från hand under dessa övelser, men jag kunne lägga från mig på marken. Jag anser att ge från hand är att låta hästen ta från mig, men var och en gör som man vill på detta. :) Var sin smak på sådana regler. Jag valde lägga på marken om jag ville ge nåt.
Nu, efter man har gosat och kliat på hästen, började jag gå min väg.
Om Nikita fulgte efter så gjorde hon Folow Up.
Jag kunne gå i alla möliga riktningar med henne. Målet är att nå så långt att man byter riktning MOT hästen och hästen viker för att du skal släppa dunsa i den, att hästen stannar när man stannar, går när man går, backar när man backar och börjar trava eller galopera för att hålla fölge med dig när du rör dig.
Det kan komma genast, eller det kan ta låååååång tid att nå till den punkt att hästen fölger vart man änn går, det kan även ta några ¨träningspass innan hästen ens kommer inn til en. Så få inte tåror i ögonen om hästen inte kommer inn till dig första gongen eller ens andra eller tredje gong. Vissa kanske behöver uppmuntran, att man även med röst lockar hästen inn. Det är olika hur snabbt man kommer till resultater. Det tar den tiden hästen behöver helt änkelt, på sådana saker kan man inte skunda på :)
Jag skulle iaf börjat här :) Innan du kan lära hästen andra signaler för att backa, stå still eller annat måste du sätta dig i rollen av ledare.
Det finns nog många andra sätt att starta på med som kan fungera jättebra
Du kan använda joinup och followup som uppvärming till det du tänker visa hästen med. Tex viftande rep på benen, att lent låta rep dunsa inntill hästen och om hästen går undan repet så får hästen springa runt i stället, visa hästen "det är okej att du inte vill ha rep mot benet men då får du inte va här inne heller". NIkita hatade rep mot benet. Men det tog en dag senare var det inga problem för hon ville heller ha rep mot benet och va med mig enn att få släppa repet men inte få va med mig.
Det finns så många saker man kan göra , men ledarskapet ligger tll grunden för allt!

Jag tror problemet är att du inte har haft honom så länge :) NH bygger på att man bit för bit bygger upp en relation mellan sig och häste :) det måste få ta sin tid.
#2 okej tack det lät jätte bra :))
Sen finns det ju massor av böcker som kan lära dig hur mycket som helst, instruktörer man kan få hem som lär dig hur du skal lära hästen dina signaler och som lär dig förstå hästens signaler. Men viktigaste är att ta ett steg i taget! :) ni har et långt liv tilsammans framföre er, och rom blev inte byggat på en dag. :)
Lycka till!

Som andra redan har sagt tar det tid att bygga upp ledarskapet, och kom ihåg att allt som står i böckerna inte alltid funkar det är beror ju på hästen också. MItt råd är att ta hjälp av en kunnig nh tränare.
#5 okej :) frågar dig samma sak, Vad är grunden för DIG i ett ledarskap ? :D

Gör enkla saker. Ge dig inte in på sådant du inte riktigt lärt dig än. Kör ledövningar, att hästen ska gå bredvid dig, öka farten när du ökar, sänka när du sänker, stanna när du stannar, backa när du backar etc. Där börjar du bygga upp ledarskapet t.ex. Sen är det ju massor av saker i den vardagliga hanteringen bara, man kan kalla det uppfostran.
Det kan du göra i samband med att visa honom sin nya hemplats ju, leda ut i skogen och så.
För att få honom att backa, börja med tryck och eftergift. Tryck grimskaftet bakåt, när han backar eller du ser att han är på väg släper du direkt, det är hans beröm. Gör så, det går segt i början och kanske fattar han inte ett dugg men efterhand kommer han förstå.
Ta det lugnt i ridningen, skritta bara och gör sådant du vet att ni klarar av. Hästen är säkert osäker på dig nu i början så ge det tid.
Lycka till ;)

#9 Att man har kul tsm, jag lärde mig själv NH igenom att kolla på hur hästar beter sig mot varandra i hagen :) hur te.x flockledaren beter sig om det kmr in en ny häst i hagen :) man lär sig super mkt på det :D Jag tycker att ett ledarskap bygger på att man har respekt för varandra och har kul tsm, det finns inget härligare än att kunna galoppera på sin bästa kompis utan sadel och träns. det är lycka det :D så mitt tipps är: kolla på hästarna i din hästs hage, hur beter de sig mot varandra mm, ha alltid roligt och var possitiv :) beröm rätten skit i felen, då kmr hästen välja den lättaste vägen (den vägen när där den får beröm). tänk på det hela tiden vill din häst och du två olika saker låt den välja men gör så att det du vill blir lätt och roligt och det den vill blir svårt och jobbigt :) hoppas att du förstår hur jag menar :)
Säger som Loa, börja smått och med det du känner dig säker på. Många av de problem som du tagit upp är ju lite av finlir, det kommer med tiden när hästen litar på dig!
Gör roliga saker med din häst. Knalla rakt ut i skogen utanför stigarna. Spring över bommar. Gör inget som du tycker är läskigt nu i börja, hästen känner direkt att nåt är fel.
Problem1: Longera är inte lätt. Glöm inte använda rösten när du ger kommandon. Och öva,öva, öva!! =)
2:Att hästen vill komma fram till dig hela tiden är ju faktiskt bra. Nu i början tycker inte jag att du ska trilskas med att den ska hålla avståndet från dig. Du vill ju att ni ska bli vänner!
3: När jag backar en häst trycker jag fram på bogen, så fort hästen börjar backa släpper jag trycket och berömmer.
4:När du rider är det bra om ni i början är på samma stigar/vägar, så de blir trygga. Sen utforskar ni större områden.
5:Många hästar tycker vatten är läskigt. Ta lite vatten på svampen och var envis!
Lycka till!
jag skulle gissa att han helt enkel testar dig, du har endast haft honom i två veckor och han är unghäst. Han kollar helt enkelt om det är du eller han som bossar. Du måste vara jätte bestäd med honom , ex. ge honom aldrig mat från din hand, då det på "hästspråk" betyder at du är mindre värd honom. Bara de småakerna gör myket då ni inte ennu känner varand så väl. Ge aldrig upp om han skulle börja stjafsa, ta bara om allt, "backa till baka någr setg" om det skulle behövas, ta om saker tills han ger med sig och respekterar dig! =) LYCKA TILL :D