Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4456 ggr
SHV-Pysen
0

Rädd för att åka transport

Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Min lilla Pys vill inte gå in i transporten, men om jag lasttränar honom så kan jag gå in och ut med honom, stänga luckan & bommen utan några problem. Jag kan få honom att gå från blåvägra med alla fötter i marken till att knalla rätt in transporten på en timme, men så fort vi bara åkt ett par meter med transporten och sedan backat ut honom (vilket han gör galant. han kan stå kvar i transporten ett bra tag efter det han vi öppnat luckan osv) så kommer det nästa gång att inte funka alls, och blir det för tätt inpå (bara några dar senare vilket händer när vi åker på kurs) då går det inte alls. Då kan det ta timmar att få honom att gå in frivilligt.

Han går alltså att lasta, han kan stå i transporten efter det att vi åkt och fällt ner luckan, men nästa gång vi ska lasta så börjar allt om från början, och är det för tätt inpå så går det inte alls. Vad ska man göra då? Han får mat å godis inne i transporten och om han har en hästkompis eller inte spelar ingen roll. Vad ska jag göra åt det?

halludu
0

Har tyvärr ingen anning, man får väl träna träna och träna är väl ända sättet. Alla hästar föds ju med klaustrofobi. Så det är ju där problemet sitter. Men jag har faktist inte en anning mer än att bara träna. Men ville bara putta lite åt dig^^ Lycka till<3

chik
0

Lär dig leva med det..O planera där efter..Det är ju en levande varelse, som inte kan säga vad som gör honnom rädd för att åka transport..Lycka till.

PDT_Love_06

Lena.P är jag i verkliga livet.

tezzie
0

träna, träna och åter träna….

Lycka till =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

Fast träning funkar inte alltid. Peppe blev värre ju mer vi tränade. när vi bara la ner all träning så gick han rakt på sen….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bell
0

Jag har fått tipset om att vänta med maten till hästen. Vet ju inte hur du gör men lasta honom klart (stäng osv) sedan mat. Min NH tränare ville att jag skulle låta bli att mata helt i transporten… Men för mig fungerade det bäst med hönät på plats och en morot precis innan avfärd.

Lycka till.

jn84
0

Fattar jag det rätt om problemet är att åka med honom i transporten?

För i sånt fall låter det som att han kanske är dålig på att hålla balansen och därför tycker det är obehagligt? När vi körde Sorro i söndags så hade han också helt kass balans trots att jag kröp fram. Vi hade kamera i transporten så vi kunde hålla koll på honom hela tiden och han svajade som ett träd i vinden. Men sen efter att tag verkade han fatta att han behövde ställa benen lite mer isär för då blev det mycket bättre och han stod stadigt utan att vingla omkring.

Vet faktiskt inte hur man tränar det… Men en kamera i transporten är en fantastisk uppfinning! Med hjälp av en sån kanske du kan se vad problemet är? Han kanske också vinglar? Eller att det är nånting annat som är fel. För jag tycker inte det låtar som att han tycker transporten i sig är läskig, utan själva åkandet?

Annette
0

Det är väl en liten shettis? Ta ur allt ur transporten och kör honom lös. Lägg hö vid baklämmen så han åker baklänges. Då parerar de bättre än om de åker framåt.

tezzie
0

Får man verkligen åka med hästen lös och baklänges i transporten?

ophelia
0

Något som inte ofta tänker på är om hjulen på transporten är rätt balanserade.Var någon som påpekade det för oss när vi hade häst som efter några gånger inte ville åka mera.Blir tydligen rysligt obehagligt för hästen när man kör om det är felbalanserade hjul.Kan ju vara värt att kolla.Skrattande

lisette
0

#9 vilken grej! ja det tänker man ju aldrig på. man vet ju själv om man kör en obalanserad bil! det är ju jättejobbigt.

Annette
0

#8. Jag kör alltid mina shettisar lösa. Det är många som gör det med dessa små.

tezzie
0

#11 Att folk gör det vet jag, men är det lagligt??

Silenos
0

#12 För ett tag sedan skrevs det mycket om en nyutvecklad produkt, en sorts säkerhetsbälte för hästar. I samband med det stod det att hästar inte behöver stå bundna enligt lag. Nu försökte jag uppdatera mig och letade runt på Vägverkets sida, men hittade inget om detta. Det enda jag hittade var att föraren är ansvarig för att lasten inte utgör någon fara.

#0 Jag har haft flera hästar som inte velat gå in. Jag tycker att det bästa är att ha en lina att lägga bakom rumpan hästen. När de känner att de inte kommer nånvart åt sidan eller bakåt brukar de gå framåt. Så får man ta det steg för steg och korta linan vartefter. De får belöning ( godis eller bara muntligt beröm ) när de går framåt och när de kommit in.

Hannybee
0

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men det finns några saker ni kan tänka på. Föraren, kör han/hon tillräckligt försiktigt? Hästen kanske tycker det är obehagligt om föraren kör för snabbt eller inte tar ut svängarna tillräckligt. Och sedan när hästen väl är inne, stanna hos den ett tag, prata och så, så att den inte känner sig "övergiven". Och ha tålamod, förhoppningsvis kommar den att lära sig. ;) Lycka till!

Peppe
0

Jag åkte med i transporten i förrgår, och hej vad det går! Det skramlade som tusan och vinglade och var typ 40 grader varmt (trots att det inte var så fint väder). tro jag det att hästar inte vill åka transport!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#15# Ja, det är ju eg otroligt att en häst som åkt EN gång verkligen går in igen. Har ni stått i en transport och åkt någon gång? Herregud vad det låter och rör på sig i vagnen.

Tusen
0

Att låta hästen åka baklänges är inte förbjudet. Det är så att många hästbussar har hästarna lastade så. Många som annars blir åksuka trivs bättre med att åka baklänges.
Mitt tips är att dels låta hästen åka baklänges i transporten och dels att du dövar den med bomull och huva eller något liknande. Eftersom det egentligen inte är lastningen som är problemet utan själva transporten. Du kan ju åka med i transporten en liten bit tillsammans med din häst och observera hur den reagerar under transporten. Kanske behöver den mer plats eller kanske mindre. Det är så olika.

Skriv gärna och beräta hur det går för dig. LYCKA TILL!Glad

NinaToy
0

#6# Håller med dig!

Jag hade inte låtit hästen åkt löst..
Min förra ponny hade också JÄTTESVÅRT med balansen.
La sig nästan ner i svängarna…
Vi hade en kamera och kunde se honom, vi fick smyga runt varje sväng. Han vill ha det så trångt som möjligt så han
kan ta stöd av väggarna.
Går han ut på sidorna eller bara står han som fastvuxen i marken? Om han går på sidorna hade jag provat linvarianten,
att två står o håller linor utmed sidorna. Om han står o tvärvägrar skulle jag provat med att lyfta ett ben i taget..
Som om man skulle kratsa hovarna fast man sätter fram det då.
Inte ge godis förrens dem är helt inne!!!
Ger man dem godis för varje steg kan det lätt bli utnyttjat…

NinaToy
0

#16# Jo fy tusan! En gång åkte jag från Kristianstad till Malmö (jag vet om att det inte var så bra). Det lät och studdsade och svängde hit o dit. :P

gejsa
0

#19# Va, så långt, varför då?

ElinLilja
0

Du har ingen kompis som kan åka med på era utflykter? En av mina tvärvägrar att åka själv trots att hon uppnått hög ålder, men är en kompis med trallar hon in som bara den. Tycker nog det är lite läskigt att åka i denna bullrande maskin helt själv.

SHV-Pysen
0

Nu ska jag svara på lite inlägg här, men jag orkar inte kolla vem som skrev vad så ni får läsa alltihop ;) Tack för alla svaren också!

Linor bakom rumpan funkar inte. Han hoppar bara över! stegrar osv. Vi har haft två personer som funkat som en lina, men han blir inte bättre av det. Vi har ju lockat in honom med mat också, så in kommer han alltid, bara det att jag vill lära hononm att gå in på en gång, så det slipper ta sådan tid!

Kompis eller inte spelar ingen roll. Jga har åkt med i transporten. Han håller balansen bra men är orolig. står och tittar, spärrar upp ögonen/näsborrarna osv, men han står stilla. E n kompis sa till mig att han kanske är lugn när man åker och blir orolig när man stannar då hennes förra ghäst var sådan, men så är det inte! Det är inget fel med förarna. De tar hänsyn osv. Huva m.m hjälper inte. Han får alltid godis, beröm och jag stannar med´honom i transporten när han kommit in.

Tusen
0

#22 Stackare. Har du prövat att åka baklänges också?

SHV-Pysen
0

Nej, det har jag inte, men jag vet inte hur jag ska lägga fram det förslaget. Min pappa (kan inget om hästar i stort sett, men brukar ju köra oss å hänga med ibland) tyckte inte det var en bra idé, å så vet jag inte med ägaren… Ska man tänka på något, eller vad skall man göra om hästen ska åka som vanligt (med mellanvägg å allt) fast baklänges i transporten? Är det bara att vända på den, eller? Hur är det med säkerthet osv? Jag har ju ingen aning…

MLAfoto
0

jag tycker att man ska ha en transport som är gjord för att hästarna ska åka baklänges i om man ska köra dem baklänges!

tezzie
0

#17 En hästbuss är byggd för det!

Ni som kör hästarna baklänges…. Backar ni in dom då eller går ni in som vanligt och vänder inne i transporten? Alla har ju inte frontlastade släp :)

pippa__
0

#26 Är det inte shettismänniskor som har skrivit att de kör baklänges? Isf är det inte så komplicerat :P

jalla
0

Jag kör mina shettisar lösa i transporten, när man tittar in vid ankomst står de alltid med huvudet mot baklämmen.

Loa-bg
0

Hur är han i transporten då? Orolig, svettig, stirrig?

Ledin
0

jag köpte som vanligt fokus o fick då redan på varför hästar upplever det som läskigt eftersom det blir ekoljud från deras hovar. ett tips var att man kunde låta dom stå där inne o vända dom om, det krävs en större transport skulle jag tro med stor häst :P men iaf dom hör å lär sig hur det låter från hovarna. Golvet är ju trots allt ihåligt o när kärran står still så upplevs det inte som otäckt eftersom dom står stilla mera då men när man åker ja då rör dom sig ju lite. Kanske kan detta hjälpa din häst problem med kärran?