Busig
Hej alla häst älskare är ny här inne,för en stund sen skulle jag gå ut till mina höns och ge dem lite torra smörgåsar,men döm av min förvåning ,i trädgårdslandet står min två-åring och mumsar i sig morrotsblasten och såg helnöjd ut.Jag frågade honom lite snällt
- vad gör du här ?.Jag tror att han blev lika förvånad men han kom fram till mig,-hej matte vad roligt och se dig ,du har vist mumsiga äpplen bakom dig,dem vill jag ha.och så paserade han mig och mumsade i sig lite falfrukt.Han hade ingen grimma på sig så jag lät han stå kvar,jag gick ut till stallet och hemtade hans grimma,som det föresten står "BUSIG" på ,det var ju passande.Jag tog en liten promenad med honom längs vägen för att ta mig en titt på vart han kan ha gåt ut men jag kunde inte hitta nåt,men vi passerade en flock med kvigor och dem var ju lite roliga, skrämande men roliga.Jag började fundera på varför hästar tycker att det är så läskigt med kor ? men jag kom inte på nåt men hästar kanske har bättre luktsine än vad vi har ? nån som vet ?för jag kunde då inte känna nån lukt från dem,eller är det för att dem är fläckiga ? men det kan det ju inte vara för min unghästs mamma är skäck,då sprack den teorin.Det är nog för att dem ser lite roliga ut vad vet jag.Nu går han i allafall i hagen med dem andra,hoppas jag hihi.
Alla hästar är inte rädda för kossor, det är en träningssak ;) Men visst är det kul när dom har personlighet, dom små liven :D
Hur ska jag träna honom att inte springa med kvigorna, som i mitt fall ?räker det att jag går förbi dem regelbundet eller kan man göra nåt mer ?Vill ju att han inte ska tycka att dem är läskiga då han ska bli körhäst så småningom. =)

Haha! Han verkar ju trivas i din trädgård =)

hihihi 
#2 beror väl på vem som äger kossorna, men fråga om du inte kan få testa valla dom lite lätt, så fort hästarna märker att kossorna går undan för hästen så fattar dom oftast snabbt att det till och med är rätt kul ;) Ta hjälp av någon som tävlar eller tränar i kogrenar annars.
Hur då ska jag gå med hästen i hagen ?Han är en shetis och bara två år så jag kan inte rida på han. =)
Jag tror det är ögonen, annars brukar kor och hästar bli bra kompisar när dom lär känna varandra. Fråga bonden om din häst kan få beta några veckor med korna sen brukar det inte vara några problem. Kor beter sig ofta bra mot hästar och det är hästen som naturligt är ranghögst.
#6 aha, där var ett problem… :P Jag tror på kiaras variant annars :)
Tack för era svar och ha en bra dag.