Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 678 ggr
Scandi
0

Uppdatering om Eli och om tillskott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu fått lite hjälp om vad jag ska ha för tillskott till eli. Var igår på ett behandlings/träningscenter i landskrona som heter Rosenhäll för att kolla på stallinredningen/eken som pappa levererat..

Fick då massa tips från en hästfysioterapeut tror jag hon var (Maritta Halllenborg) som att ge kalk (50g), b-vit, e-vit och glucosamin med chondrotin i. Får redan tokosel,msm och biosynoven men den tyckte hon att jag skulle strunta i sen efter denna kuren för d är bättre med glukosamin. Hon sa även att jag skulle ge så ren mat som möjligt utan massa örter och annat (jag funderade ju på sixten plus mixen innan) tyckte jga skulle välja hippos basic eller krafft. Vitaminerna skulle också va så rena från socker och annat.

Jag vet att ni säkert tänker men gud ör det nödvändigt med alla dessa tillskott, och ja det tycker jag att man måste ju prova med nåt.. han har ju aldrig fått mineraler eller kalkt lr ngt sådant innan. Han har känsliga kotor ohc är felbyggd (hjulbent) så han har lite emot sig. Ger d tillskott för att försöka förebygga hans skador..*döm mig inte.. jag vill  bara ha en skadefri häst..*

Funkar inte det så skulle jag prova euqitop gonex och så skulle jag  få komma till dem med eli så vi får rätt på hans problem med behandling och rätt träning. Hon skulle ringa och prata med min vet på huntley.

Har för övrigt börjat att skritta igång honom. Började med att gå med honom och sedan rida 5 min, sedan 10, 15, 20 osv.. ska rida korta stunder och gärna två gånger. men det har jag inte hunnit. Han älskar sin sadel och jag med ;) märker stor skillnad, han slappnar av mkt mer och söker sig neråt. Ville bara skriva av mig lite..

fridak
0

mineraler får alla hästar i stallet, 2006 fick de kalk också pga hövärdena tror jag. b-vitamin får två hästar i stallet året om och "min" får vid fällning. glucosamin får också 2 hästar året om för de börjar bli lite knackiga med åldern, ska ju vara bra för leder och är väl egentligen till för artros?

Lyrik
0

Lyrik får antingen Flexijoint, BioGlucomin eller LitoVet för sina leder. Äter även nyponskal för lederna och hovarna. Timjan för hostan.

Äter Krafft Miner Grönpellets.