Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2313 ggr
LinneaG
0

Tips på bantning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske låter lite taskigt, men det är tyvärr sant.

Nu efter betet, om drygt 2-3 veckor så ska jag försöka få igång Troya ordentligt. Hon har en riktig betesmage + fölmage, alltså väldigt tjock. Dock kommer hon alltid att ha lite mage så hennes mage aldrig gick tillbaka efter hennes första föl.

Men för att inte skriva en massa onödigt så ska jag försöka komma till saken :)

Jag vill få ner henne i vikt och försöka få bort så mycket mage som möjligt. Hon har även inte så bra kondition, hon orkar uteritter på 1,5-2h, men hon blir svettig snabbt och flåsar väldigt länge - det tyder väl på dålig kondition?

Någon som har tips på hur jag kan lägga upp ett bra schema?

*Lägger in en bild från förra veckan, kan tillägga att det är en rätt liten och kort ryttare på bilden*

LinneaG
0

Kan tillägga att jag inte har tillgång till en ordentlig volt eller hinderpark. Blir mest skogsridning/grusvägar/ängar, men ska försöka hitta en volt som man kan hyra/låna.

gejsa
0

Så länge hon går på betet kan du inte banta henne. Min Gejsa är också tjock men vet att när hösten kommer går hon ner lite sedan. Det är ju mycket gräsmage som dom har nu också.

LinneaG
0

#2 - Därför jag ska börja när vi kommer hem från betet, om 2-3 veckor då vi inte har så tjockt gräs hemma vid stallet.

tezzie
0

Kommer hon att stå i box nu efter betet, så att du kan reglera hömängden?

Men försök att rid henne 5-6 gånger i veckan, med variation. Klättra med henne. För att träna kondisen så skritta i ett raskt tempo på kort tygel(det ska nästan ryka ur öronen, haha), variera med trav i ett balanserat tempo på långa sträckor.

Hur kommer hennes foderstat se ut hade du tänkt?

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Vår volt får du hyra om du vill? Då kan du ju låna våra hinder också. Vi har precis köpt sockerbitar som är lätta att släpa och bra att träna med :)

LinneaG
0

#4 - Nej, hon kommer att gå på magert bete, så egentligen är det väl lite tidigt att försöka få ner henne i vikt. Men jag ska försöka så gott jag kan. Efter betet så kommer hon nog bara få havre så hon blir lite piggare. Tror inte hon behöver så mycket annat?

#5 - Skulle va kanon! Vet man när den är ledig? Jag rider ju mest på kvällarna, runt 7-8.

jn84
0

Oj, det är svårt att säga. Men om vi skulle säga att du inför varje gång säger till en dag i förväg så skulle jag kunna skriva på tavlan att du kommer och lånar volten. Då vet folk om det och då finns det plats för dig :)

Ska kolla upp på nästa möte vad vi har sagt för regler för att låna den. Men jag tror det är 25 kr/gång som gäller.

LinneaG
0

#7 - Skulle vara kanon! Andra i stallet är också intresserade, så skulle va bra om man kunde boka hela volten om man blir fler :)

pippa__
0

#7 25 kr???????????!!!!!! Det var billigt!! Nästan så det lönar sej för mej att komma och rida hos er ;)

jn84
0

#8 Det ska nog vara möjligt, bara vi vet om det i god tid :)

#9 Vår ridbana är inte mycket att skryta med. ;) Men hindrena är fina :D Och du är så välkommen. Behöver inte ens tala om att du kommer, bara att dyka upp. Haha!

wewwa
0

Klättring är väldigt bra och en hel del trav i paddocken, jag gör det med Razz ibland för han har förmåga att få en stor mage. :P

Cilla89a
0

motionera mycket, ge bara grovfoder, är det höga värden så ersätt lite grovfoder med halm..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Fluum
0

Motioner mycket och ge grovfoder(hö,hösilage), du kan möjligen ge lite "kraftfoder" för energin. Det finns massor med korn osv som är till för hästar som behöver energi men inte gå upp i vikt. typ light produkter ;) x)

LinneaG
0

#13 - Har inte korn motsatts effekt? Trodde hästarna blev lite slöare av det, tvärtom mot havren.

Fluum
0

13 - hehe jo vanligt korn , men det finns nya "mixer" eller vad man ska säga :P Men det är nogon kross blandning som ger energi men inte hull. kan försöka ta reda på vad den heter =)

AnnaBrandell
0

Rid intervaller! alltså nu menar jag inte att du ska sätta dig upp på din häst som inte gjort något på länge och rida 7 st 500 meters galoppintervaller, utan värm upp i skritt eller det hon klarar och rid några intervaller i den gångart hon klarar, hon kanske bara fixar att jogga sakta 4st intervaller och skritta på tillbakavägen eller liknande men det är nog den absolut bästa bantningsträningen! sen anpassar du naturligtvis distansen och mängden intervaller efter vilka träningsmöjligheter du har…

Långa sakta Skritt/trav turer med mycket trav brukar också fungera bra men kan bli lite ""trögt" för hästen eftersom det lätt blir jobbigare än intervallerna.

Dock är detta träning från "travsidan" men häst som häst right? det gäller bara att anpassa till individen.

Sen så är väl maten A & O men då man inte vet några näringsvärden på hö osv, tycker jag att det är svårt att ge tips vad du ska ge för mat…. :S

Hoppas det går bra!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

mixxxan
0

jag säger bara munkorg:) jättebra!

Peppe
0

För att bli av med gräsmagen så måste du plocka bort det som orsakar den - gräs! hur du löser det får du komma på själv, eller vänta tills hösten =)

Har du ingen bättre bild på henne? Tycker mig ana proteinbrist och en enorm gräsmage bara och då ska hon inte banta, snarare stödfodras med proteinrik mat. men som sagt kan ju bilder förvränga så en uppställd bild från sidan vore bättre =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinneaG
0

Så här såg hon ut innan de gick på betet. Nu i efterhand när jag kollar på bilderna tycker jag nästan att hon ser hemsk ut i kroppen, inga muskler alls. Hon hade också tappat en del muskler uppe vid manken.

LinneaG
0

Här är efter drygt 1 månad på gräs. Ska ta nya bilder idag så ska ni få´se på stora magen.

gejsa
0

19 och 20. Att bygga muskler tar tid. Det går inte på en månad. :)

LinneaG
0

#21 - Det har jag väl inte sagt något om? Jag visar bilderna för att jämföra hur mycket magen har växt. Mer muskler har hon absolut inte fått.

gejsa
0

När man läser ditt inlägg från 10 och 20 så verkar det som du tycker att hon är musklad på en månad. Du pratar ju om magen men så skriver du omusklad på första bilden.  Att hon ser hemsk ut innan betet osv. Är hon lika hemsk nu fast med stor mage nu menar du då? För mage har hon ju jämt även vintertid och det är ju pga att hon har haft föl inte ätit gräs. Förstår faktist inte vad du menade isf.

LinneaG
0

#23 - Syns mer att hon har ont om muskler på första bilden då hon är smalare där. Man kände tom revbenen då. Men det är iaf magen jag pratar om :)

gejsa
0

Har inte ens öppnat alla foton eftersom det tar flera minuter för mig att öppna foton.

LinneaG
0

Kan du se de såhär?
Bild 1

LinneaG
0

Bild 2

LinneaG
0

Bild 3

Zabbio
0

När hästen rids så att den bär sig så jobar magmusklerna och den blir smalare. På ögonblicksbilden ser det inte riktigt ut som om hon bär sig, utan snarare drar in nosen lite och glömmer bakbenen. (sadeln ser ut att sitta lite långt fram också, btw) Men det är ju bara en bild.

Rid upp formen, släpp fram nosen lite och få henne att arbeta med magen.

Klättra i backar är också bra. :) Hon ser ju inte fet ut, bara rund om magen, och då hjälper inte fodret. Såvida det inte handlar om proteinbrist (ger ''magra'' häsar med stor mage) och då behövs protein.

lycka till!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinneaG
0

#29 - Tack för ett bra svar! Jag har fått tips att galoppera mycket på ängar och åkrar. Jag kan tyvärr inte träna henne för mycket då hon har felet i ryggen, men motionsridning är inga problem alls. Klättrar gör vi nästan varje gång vi rider och då märker man att hon blir trött. Hon gör vad som helst för att slippa att jobba och tappar bort sina bakben väldigt mycket.

gejsa
0

Ja, en sådan mage har ju många ston som fått föl om man inte ridit igång dom direkt. Precis som min Gejsa. Och jag lovar, det går inte att få bort. Vi har verkligen försökt en vinter. Vi körde henne hårt i vagn minst 2 ggr i veckan. Red dressyr 3-4 ggr i veckan osv. Men magen var ändå kvar. Vi red även intervaller med både trav och galopp för sånt ska ju vara bra. Men icke sa nicke. Magen sitter där den sitter. Tyvärr!

LinneaG
0

#31 - Egentligen vet jag ju att du har rätt. Men vill inte att du ska ha det :P Ska iaf testa och finns ju lite gräsmage som ska bort iaf =)