Sluta som medryttare?
När jag svarade på annonsen lät allt jättebra. "Söker någon som pysslar i stallet och rider ett par gånger i veckan på westernutbildat vblsto". Nu, tre månader senare, så ställer hon massor krav på mig och klagar på att jag inte är där tillräckligt ofta (är där 4-5 ggr i veckan). Har fått skäll förut, men ignorerade och gav ägaren (Marica) en chans till. Kopierade från min blogg, men det här hände igår.
"Jag gav Marica en chans till idag, och kommer dit och får skäll i 15 minuter.. Bl.a. var hon sur för att jag inte var i stallet tillräckligt ofta, är där 4-5 ggr i veckan :O, för att jag väntade på att jag fick stjuts och inte cyklade (dt är typ 1 mil och jag blir skitdålig med diabetesen om jag cyklar så långt) och då säger hon "Ja men en jag känner har diabetes och han mår inte dåligt" och jag svarar direkt: "Nej, men diabetes är olika från person till person, precis som att du och jag är olika". Sen blev hon arg för att jag inte ringde själv när jag blev sjuk (låg på toan och spydde), utan pappa fick ringa, och massor mer.. Hon tkr inte jag sköter stallet tillräckligt bra, bara för att jag sköljde ur hinken (SOM VAR REN), och inte skrubbade.. Sen sa hon att hon var så nöjd med ridningen och så, men ändå sur för att jag inte var positiv och för att jag inte kommenterat att stallet var fint när dt var precis nymålat (Hallå? Ingen skillnad, bara ett extra lager färg!). Å att Indira behövde mig och jag behövde Indira (jaha?) och ngt om att Mårten (hennes man) är en bättre fotograf än mej? Och sen störde hon sig nått enormt på att jag säger "mm" och skriver dt som svar på sms.. Eh so what? Och sen sa hon "Antingen stjutsar jag hem dit nu och du behöver aldrig mer komma dit, eller så försöker du bättre!" Sen gav hon mej en kram och trodde väl allt var bra lr ngt? :S Ger henne EN, bara EN chans till, sen sticker jag därifrån. Pappa och mamma vill att jag sticker nu. Funderar på att åka dit och hämta sakerna, och sticka. Har ju flera anledningar, bla att jag tröttnat på western, att jag får ha dragkamp med Indira varje gång vi rider ut eftersom hon vill sticka, jag får själv utbilda Indira, jag har inget sug att åka till stallet, saknar att vara i stallet själv och pyssla utan att ha en hök över mig. Ja, det är bara några t.ex.
Vad tkr ni, gå direkt eller fortsätta? Sista året på grundskolan i höst och måste även fokusera på betygen..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag skulle ha gått direkt, som sagt det är viktiga betyg nu till hösten (lika gammal som dig) och är ägaren sånn så…
Jag sa visserligen att jag skulle försöka, men nu har jag tänkt över allt och det känns bara skit..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
hmm, om jag hjälper någon som du har gjort men får en massa skit då skulle jag säga ha det gott jag hittar nån som uppskattar min hjälp. Just detta med vara meddis på en häst ska vara kul inte ett måste men ägaren kan be om hjälp vissa dagar då kan man ha uppspikade dagar som ägare får man inse själv att det kan inträffa sjukdom lr förhinder så man så meddisen inte kan komma. Om du ändå har skött dig o du gör det rent o fint efter dig så vad fanken klagar hon på? nja jag skulle inte ta skit så där, och alla kan vi tyvärr inte gå bra ihop med alla andra personer du funkar väll inte med henne som vän o tvärtom. Hon ser dig inte som en hjälpande hand utan att hon är bossen du e slaven Trist som katten iaf att det e så här. Du känner iaf sjävl hur du ska göra men det kan ju itne vara så himmla skoj att åka dit o få skit lr hur?
Jag skulle inte ha tagit så mkt skit. Tycker du verkar göra mycket där.
Men lämna inte bara det utan ett ord, utan säg vad du tycker så hon kanske lär sig ngt om hur man inte ska behandla människor.
Jo.. Tror jag ska åka dit imorron och hämta sakerna..
Har funderat på att skaffa foderhäst alt. skaffa ny medryttarhäst/halvfoderhäst.. Så om någon har en att hyra ut, eller om någon har stallplats i närheten av Skänninge, Östergötland, så hör gärna av er..
Jag tycker det verkar som att hästens ägare har allvarliga problem och uppenbarligen ett behov av att trycka ner andra! Du kan ju försöka säga till henne att du gör ditt bästa, och om det inte duger kan hon försöka hitta någon bättre. Bättrar hon sig inte då, så tycker jag du ska börja se dig om efter en annan medryttarhäst!
#6 - Det var ungefär vad jag sa igår..
jag läste idag en på blocket en travare tror han var 9år utlånas längre tid på foder kanske skulle vara en som passa dig?
Sluta då (;
#8 - Jo men ifall jag inte kommer kunna ha kvar (dyrt med stallplats på gymnasiet nästa år) så vill jag iaf ha en prövotid på ett halvår..
Vad ska du gå för linje på gymnasiet? (;
#11 - Hästhållning på Vretaskolan, utanför Linköping. Är säker till 90% att jag kommer in där.
Har nu "sagt upp mig".. Efter att ha tänkt på det hela dagen, så förvarnade jag henne om att jag kommer och hämtar mina saker imorron. Skickade ett sms och förklarade varför.. "Det var tråkigt att höra" fick jag som svar.. Vet även att två tjejer som ridit där innan har slutat - man kan ju undra varför..

såna där människor bättrar sig inte hur många gånger man än förklara vad som är fel . Känner igen det där från när man var medr.
#14- Menar du att det finns fler?! Märker att jag haft tur med mina medryttarhästar :)
Tycker du gjorde rätt, som medryttare ska du aldrig behöva ta sådan skit; du gör ju trots allt ägaren en tjänst. Det finns alltid mer hästar där ute som bara väntar på dig :)
Jag måste påstå att jag har haft väldigt tur med "mina ägare", har mest haft positiva erfarentheter av att vara medryttare :) Hoppas att nästa gång du hittar en häst att ta hand om så har du mer tur :)

#15 jo det finns många fler.
Jag har bara haft skit upplevelser som medryttare. Konstiga ägare, fått göra slavgöra, mobbing i stallen, oansvariga ägare, knäppa hästar som blir knäppa pga ägaren! Kan fortsätta i all evighet. Slutat med hästar pga det känns världelöst att en försökalängre.
Hej!
Jag skulle sluta på en gång om jag vore dig.
Det finns bättre folk att hjälpa, sådana som uppskattar det lilla som ges.
Lycka till!
Men herregud, vad är det där? :S
Jag har ju också diabetes och jag mår inte dåligt vid just cykling, men jag vet att mitt blodsocker går upp under en del andra idrottsaktiviteter! Låg nästan på 30 mmol/l under de flesta av idrottslektionerna i skolan trots att jag hade legat bra innan. Vad det berodde på vet jag inte, men det är ju livsfarligt!!
Nää, du gjorde rätt som sade upp dig! Men jag tänkte på islandsvalacken som du rider, är inte det någon som du kan rida mer? Eller kanske det finns andra hästar i det stallet som behöver någon hjälp? Om inte ridning kan det ju finnas hästar som behöver bli ompysslade och sådant. :)
Lycka till och jag hoppas att du kommer in på den linje du vill läsa om ett år! =)
#19 - För mej är det tvärtom, ligger på 3.0 och under (som lägst 1.2) när jag motionerar.. Jag rider fortfarande islänningen, men det är rätt långt dit och får inte köra moppen förrän om en månad.. Dom har ju 8 hästar där just nu, varav två är föl ^^ Så det finns ju lite att pyssla med, dock rids ju inte stona med föl, så då är det 4 hästar kvar och en är t-märkt, och dom andra rider ju dom som jag rider med.. Så det finns bara Kátur ^^
#17- Ge inte upp med att försöka hitta en bra medryttarhäst med vettig ägare, rätt som det är sker det!
Själv får jag göra vad jag vill med min medryttar/delfoderhäst. Det är mycket ansvar, men jag får ut så mycket av det också! Som att ha egen häst typ :) Vad menar du med slavgöra? Själv mockar jag gladerligen de två boxar som ska mockas när jag är i stallet, hagen när det behövs och annat stalljobb. Förstår inte vad du fått göra som är så hemskt? Det är ändå hästar vi talar om!
#20, en månad går ju fort! så snart kan du ju ta moppen och var där jämt! :)
#22 - Mjo, men jag har inte råd.. Betalar 100kr varje gång jag rider.. :/
#23- Så dyrt! Du borde hitta något billigare :P Rider för 690 kr i månaden i princip så mycket jag vill :P

#21 Red en isis i ett travstall, jag och ägaren hade kommit överens om att jag skulle bara ta hand om den hästen men jag hjälpte gärna till att fodra dom andra hästarna om jag ändå var där (stog 25 travare där) slutade med att jag fick mocka åt alla hästarna, komma och fodra på kvällarna på dom dagarna som inte var mina, packa hö åt alla hästarna = 3 påsar hö åt varje häst alltså 78 påsar hö. Hon hade även låtit hästen bara stå i 6 månader och nån gång i månaden rider ut och tok galoppera med han vilket resultera i att hästen fick ont i benen och vart så stel i hals och bog att han hade ont när han bara skritta. Kan tillägga att hästen var 23 år gammal också plus att han hade svår exem som hon strunta i att behandla, han kunde ha stora sår där tränset skulle sitta. Hon blev sur på mig när jag fixade hjälp för hans exem och efter ett tag när jag fått igång han och ridit för instruktör (som jag betala själv utöver kostnaden för att låna han) blev han jätte bra och orkade bära sig själv, såg en stor skillnad på han och han blommade upp och började tycka livet var roligt igen. Fick ett sms av henne där hon skrev jag vill rida ****** själv nu hör av mig när du kan få rida han. Hörde aldrig av henne igen och fick ingen förklaring. Fick höra sen på omvägar att hon blivit sur för att han inte lyssnade på henne när hon red, men det var ju bara för att han blivit pigg och tyckte om att bli riden, hon tyckte tydligen om när han var "seg" men det var han ju aldrig utan han hade ju ont i musklerna.
Har bara stött på liknande fall sen dess eller ägare som har 3-4 olika medryttare på sin häst. Därför struntar jag i att rida tills den dagen jag kan köpa min egen häst eller ta en på foder.