Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1623 ggr
lisette
0

uttråkad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fått känslan av att oskar är uttråkad. när man rider honom så bara lunkar han fram (alltid när man är två, rider man själv så är han annorlunda) med öronen slokandes längs sidorna.  calippo han har öronen framåt hela tiden och går på ordentligt.

oskar står ofta i hagen och bara hänger med huvudet o ser allmänt hängig ut.

vet inte vad jag ska tro, är han uttråkad av sitt liv hos mig? han blir ju inte riden mer än ngn gng i veckan. slappnar han bara av?

vad ska jag göra för att han inte ska vara så uttråkad? man kanske borde prova o köra in honom. han kanske är trött på ridandet? han har ju gått på ridskola i närmre 15 år…

kemikal
0

Hmm, det beror kanske på hur du rider också, och hur hagen är utformad, vad han har för kompisar och så? Bara spånar lite. Stod han på en stor ridskola, mycket liv och rörelse?

Linda
0

Säkert också olika personligheter, gillar säkert när det händer lite mer med sällskap.

MVH Linda

Mandysan
0

Foxen var väldigt deppig i början och såg allltid ledsen ut.:'( Men nu är hon väldigt glad och positiv till det mesta!:D Men hennes fd ägare importerar många hästar från irland och dom visste en slags växt man kunde ge ifall hästen var väldigt trött och så (En vet tipsade dom om att ge Foxen de när hon kom hit från Irland för hon var helt apatisk och vägrade äta.Ledsen )

Men det kanske är så att Oskar inte känner sig engagerad när du rider? Försök då att få honom lite mer engagerad..

emsems
0

testa saker som kanske är roligare, kanske hoppa något fallet träd? galoppera sandbackar? annat kul?

har du avmaskat och kollar att det inte kan vara något med foder eller annat som blir bristfälligt och tar hans energi?

elin
0

Försök motionera honom mer, nisse blir likadan när jag inte rider regelbundet :( Kanske känns som dom ingen nytta gör. Jag vet inte.. Men..
Ta en promenad,longera,tömkör,rid dressyr, trava bommar, ut i skogen. Variera, hoppas det ska gå bra för dig o lille oscar, han e så otroligt vacker!

/Elin

jen
0

kan du försöka få någon medryttare till honom så att han får komma ut tillsammans med dig och din andra häst lite oftare? det tycker han säkert vore kul. han är säkert trött på ridning i paddock el ridhus, men om han får komma ut i skogen ibland blir han säkert glad.

hoppas det blir bättre..

lisette
0

saken är den att när jag rider honom själv, då är han framåt o pigg, men när han går med min andra häst, det är då han slöar till.

han har ju sällskap i hagen, tidigare var de fem st men eftersom harry smet fick han o brago flytta över till en hage för sig.

#1 när jag red på ridskolan var den stor, vet inte riktigt hur den är nu.

#4 hur mkt vågar man pressa en 20årig herre? har fudnerat på det där med att ta ngr skutt, inga höga alls, men jag är rädd att han inte pallar.

#5,6 rider alltid i skogen, har bara ridit honmo på bana en gång. men jag är inte säker på att han ens är tömkörd… får testa helt enkelt…

Luthien89
0

Klart du kan testa hoppa han :D Min ponny är 22 år och gått på ridskola i 10 år, även fast han börjat bli stelare, gråhårig ;) och så så hoppar han lätt 80 cm iaf :) Oskar kommer säkert tycka det är jättekul att få hoppa :D

jen
0

#7 är han frisk f.ö. så kan du säkert ta ett par skutt! vi har en nordsvensk som är 26år och rids för fullt och tycker att livet leker fortfarande Skrattande  och vet ett vbl som är 27år som rids regelbundet utan problem!  så gör det som han verkar tycka är roligt och som han orkar!

min första häst som jag hyrde var 24år när jag lämnade tillbaka honom, honom tävlade jag i hoppning och distans!

lisette
0

jag är väl bara hönsig antar jag… :D

CBA
0

Lisette- Att han hänger med huvudet och slokar med öronen när ni har sällskap av annan häst på ridturen kan ju vara oxå att han slappnar av och låter den andre hästen "vara på vakt". När ni sedan rider ut själva så måste han vara allert för att vara uppmärksam på omgivningen då ingen annan häst/flockmedlem är med som kan ta den uppgiften.

Att han ser slokörad och ledsen ut i hagen kan ju oxå bero på att han egentligen njuter av att få vara ifred med tanke på att han gått som ridskiolehäst i 15 år…han kan slappna av och behöver inte vara kanske konstant påpassad av ivriga barn.

Jag skulle nog reagera mer om han verkade stressad och orolig vilket hästar kan bli av att vara understimulerade.

Däremot om det blir så att han verkar tappa livsgnistan och inte äter som han borde….

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

elin
0

Håller med dig Charlotte :)
Hoppas allt ska gå bra lisette!

/Elin

kemikal
0

Jag har nog inget att tillägga, det har kommit bra förslag, och det är ju så svårt att veta om man inte känner hästen…en del trivs ju med att gå och skrota i hagen, en del vill ha något att göra. Men det kan vara som CBA säger, att han helt enkelt slappar lite nu när han får :)

lisette
0

#11 har faktiskt inte tänkt på det som du skriver CBA. som vanligt ser jag bara de eventuella negativa sakerna… :S jag tror du har rätt faktiskt! tur att du finns! tack!!!

lisette
0

hittade denna bilden i ett annat inlägg, här står han bara o hänger. kolla in underläppen.

PimTheGreat
0

så står Pim också och hänger. även när han är inne i boxen eller i stallgången och ska ut och ridas. Pim gäspar ett antal gånger också och fäller ögnlocken…ser verkligen ut som att han ska somna, men har hört att hästen e avslappnad då……och stämmer det så har jag ju lyckats med min träning att få en lugn och avslappnad häst,…Oskyldig

CBA
0

#14 Vassego :o)
Med tanke på bilden så ser han väldigt avslappnad ut, min gamle hängde oxå med underläppen när han vilade sig…så sött så :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Fjordingar har en tendens att ofta vila så fort den får chansen. Det kan vara var som helst i stort sett. Bara den får vila. *ler*

SarahPeace
0

Sorry för detta , men ja ska bara prova en sak ..

SarahPeace
0

AAHHh var KONSTIGT ! varför kommrt dom nyaste medelanet längst upp?

SarahPeace
0

AAHHh var KONSTIGT ! varför kommrt dom nyaste medelanet längst upp?

Ja_det_är_Kiara
0

När började detta? Han kan ju ha ont av såret, bara en försynt tankeOskyldig

lisette
0

#22 tror inte det, han har stått så sedan jag fick honom.