Täcka..
har ni börjat klä på era hästar som behöver täcke änn?
-Stackars Astra har faktist börjat få sitt regn täcke nu vid de värsta regnnedfallen eftersom de fortfarande sover ute.
-Hur har ni gjort?

Börjar nog klä på regntäcke i september om det fortsätter regna på det här viset
Min går med regntäcke på sig de dagar solen ej visar sig, dvs hon har i praktiken gått med täcke varje dag i 14 dagar. Har en "muskel-häst" som mkt lätt sätter sig i spänn. Därför får hon vara lite "övertäckad" för att undvika detta. Det är dessutom en häst som förväntas prestera och kan därför inte komma in från hagen med kalla och stela muskler!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Lykka går fri än så länge..

Musse har fått haft täcke när temperaturen varit under ca 15 grader coh det har regnat och så kommer jag fortsätta med till installningen, om jag nu hittar nå ställe…
ja, ska det fortsätta så här att regna kommer jag att täcka "lillen" med regntäcke till att börja med eftersom han fortfarande är lite tunn.

Har inte börjat täcka gobban än. Men hade jag vetat att det skulle ösregna så här mycket som det gjorde i dag på förmiddagen så hade nog han fått täcke på sig iaf i dag.
nej.
Här i stallet väntar vi på att täckena ska kunna åka av. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ingen häst, men skulle itne täcka än… skulle kanske snart ta fram regntäcke, men inte ritkigt än..
Nej. När det regnar som värst har de tak de kan gå in under, så de slipper frysa av någon nerkylning.

mina går utan, ska försöka att bara ha regntäcke på dom i vinter.

nej jag har inte börjar lagt täcke på dom ännu,men det lär nog inte dröja

Oj han är enormt lik vår Sota:)
Då måste hon vara supersöt! 

Jag har täcke på min för han är i träning / tävling.

Min ena häst tävlas inte. Behöver ändå täcke på när det börjar bli kallare och blötare ute. 

Säger som Thea: Bus går med täcke förutom vid strålande sol. Har muskelproblem samt blir spänd i ryggen när hon varit kall. Har även ett tunnare bomullstäcke inne.

Nä, ja har inte börjat täcka ännu om han inte ska åka transport förstås. Annars få det bli lite kallare för att ja ska täcka honom.
Mina har päls så jag behöver inte täcken på dom 
Min har ännu inget täcke på sig. Går på sommarbete ca 2 mil hemifrån, så det är svårt att komma dit och klä på/av.
När han kommer hem åker nog det tunna regntäcket på natten och även de dagar som ruskiga. Får sova ute om nätterna tills stallet är färdigbyggt och de andra hästarna ska in oxå. Vill ha in honom så snabbt det går. Åker hem 3/9
Han har massor av päls redan, ska klippa honom snart. Är dessutom en gammal frusen herre med känsliga leder.

Som sagt var mina hästar är naturbarn och lever som sådana,UTAN TÄCKE
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Till alla ni som skriver att era hästar måste ha täcken för att de tränas tävlas. Varför? Värmer ni inte upp hästarna först?
Mina tävlas å tränas ofta. Men de går utan täcke. Fast vi har haft som minst +18 när det regnat. Temperatur och regn spelar ju roll. Men alla andra i vårat stall täckar sina sen början av augusti, för vinterpälsens skull…

Inget täcke förrän det kryper ner mot en -10- 15 grader kallt

#24# Som många har skrivit så är en del känsliga i ryggen. Det kanske inte din häst är. Men vissa är det. Min tex har inte varit det. Men med ålderns höst så har han börjat få ont i ryggen om det tex regnar och blåser på honom om han inte har täcke då. Men än har jag inte satt på det. Tycker att det är för varmt för att göra det.
#26 Det har ju ingenting med att hästen tränas och tävlas. Eller hur?

Tycker du inte?! Om man tävlar och tränar mycket så kan man ju inte rida om hästen har ont i ryggen. Man vill ju inte så gärna sitta och avbeställa tävlingsdagar osv pga att hästen inte var täckad och fick ont i ryggen. Vet väl inte någon som rider på sin häst om den har fått ont i ryggen.
Tävlar man mycket så har hästen förhoppningsvis mer muskler än en skogshäst som man rider hemma för husbevhov. Alltså mer muskler att få ont i också.
Sedan är det lite löjligt att sitta här och skriva min häst har täcke och min häst har inte täcke tycker jag. Detta är ju individuellt. En del hästar är mer känsliga än andra. Precis som vi människor.
En del klarar sig utan täcke för att dom får obegränsat med hö resp hösilage också. Tack vare att dom äter sig varma då.
" Sedan är det lite löjligt att sitta här och skriva min häst har täcke och min häst har inte täcke tycker jag. Detta är ju individuellt. En del hästar är mer känsliga än andra. Precis som vi människor. "
förstår vad du menar gejsa. men klart man ska skriva om hästen har täcke eller inte då tråden går ut på det ;) he he. *märker ord* men som du säger.. alla har olika behov . det är väl snarare att man inte ska skriva att "du MÅSTE ha täcke på din häst, du FÅR inte ha täcke på din häst"
förresten gejsa. när kommer du egentligen ?? :D ska vi styra upp det snart?
#24.. täcken har väl ändå inget med uppvärmningen att göra. menar väl mer att eftersom man har en häst som tränas/tävlad mycket så rakar man ofta och då behöver ju hästen täcke.
Tack gejsa! Just så!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#31# Jasså är du kvar här än. *ler*
Jo då, hjullan det ska bli snart jag lovar.

#24 Som Gejsa säger så är det kanske inte så bra att rida en häst som stått o spänt sig hela dagen pga känslighet. Min skjuter rygg om hon blivit för kall om jag rider henne, inte bra! Har dessutom lätt för att få korsförlamning så hon måste hållas varm. Hon har inte täcke för att jag inte skulle behöva värma upp henne, det gör jag alltid oavsett täcke el inte.
Så för att släppa denna fråga nu så hoppas jag att du förstår mig o andra m samma problem. För jag förstår er som går utan oxå, vilket bara är bra för hästen om den klarar det.

vet inte hur det är med er andra, men jag har iallafall en häst, som har päls dessutom.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe! Vad menar du med det? blev lite vilsen där..

Peppe! Vad menar du med det? blev lite vilsen där…

Peppe! Vad menar du med det? blev lite vilsen där… Har

hon lagt vinterpäls redan el.

hon lagt vinterpäls redan

Vad sjutton hände nu! Hur många inlägg som helst.

nepp, hAn sätter inte vinterpäls förrns han behöver den.
hahah oh jävlar. stammar du mia ? ;)

Vet inte vad som händer nu men det gick inget vidare det där. Och olika ord.
Får inte bort det heller! Suck!
jullan har börjat få vinterpäls. vissa långa strån.. så det ser ut som skägg

peppe: ok, men vad menar du egentligen med ditt meddelande då? Min har oxå päls.
#28 #30 #31 och #33 Ni har missuppfattat vad jag skrev! Här hästen ryggproblenm ska den SJÄLVKLART ha täcke! Även fast det inte är problemet. Jag menade inte heller att hästen inte ska ha täcke, om den är klippt. Ännu en självklarhet!
Men det JAG skrev var att bara för att man tränar och tävlar behöver väl inte hästen ha täcke? DET har INGENTING med känslig rygg att göra!!!!

med denna klippning gick han "naken" hela vintern.
#48. det va ju det hon menade :D jullan har också päls. prickig päls.

#49 Då är vi på samma nivå iaf. En häst som tävlas behöver absolut inte ha täcke bara för den sakens skull. Är ju bara bra om man försöker täcka så lite som möjligt.
#50 Den måste ha frusit, stackarn…
#52 Jaa.. Mina hästar kan ha uppemot 4 täcken när vi har som kallast. Men nu när det är varmt tycker ja de e onödigt!

En del får ju faktiskt inte så mkt päls på vintern trots att dom går nakna. Är väl mer "hårdskinnade". Tror dessutom att dom som är ute dygnet runt faktiskt klarar sig bättre med tanke på jämn temperatur. I stället för att gå in o ut från varmt till kallt o tvärtom.
håller med dig mazze. det är temperaturväxlingen som är värst. inte att hästen går i kylan.
håller med dig mazze. det är temperaturväxlingen som är värst. inte att hästen går i kylan.

#53 jaso det tror du.
En god vän till familjen äger en häst som gått EM i fälttävlan. Han är 15 år i år. Han har ADRIG i hela sitt liv haft täcke!

och det gick ju tydligen aldeles utmärkt. kul med lite sånna faktiskt…
finns en arabkorsning här i närheten oxå som aldrig i hela sitt liv haft ett täcke på sig och hon är 19 år nu. inte ens ett svettäcke ellr nåt.
#58, och alla andra… tja, kan vi inte alla komma fram till samma sak igen, att alla hästar är individer och känner olika?

#58 Det var inte det här vad jag ville med tråden, var och en avgör om man har täcke på sin häst och i det fallet man har det undrade jag vilka som börjat täcka sina hästar.
MVH Linda

vadårå…de flesta trådar brukar ju spåra ur lite…fattar inte varför det skulle vara värre i just denna tråden..
#59 En arab? Ovanligt, men icke otroligt!:D
#60 HAr ja sagt nåt annat? Ens antytt??
#61 Nej, de vet jag. Men ja ville berätta om den. Å säga att jag oxå vet att hästar kan gå utan täcke…

Hmmm flickor..skärpning om jag får be i klassrummet
/magistern..

Trots att diskussionen blev mer än menat så tycker jag ändå att det verkar som vi alla är inne på samma linje. Men som alla trådar så kliver den verkliga frågan faktiskt som oftast iväg.

Jag tycker mer att det verkar som oförstånd och skryt som….min häst är klippt och han kan minsann vara utan täcke osv…..
Tycker som sagt eg att det är dumt att skriva vad man gör och inte gör med sin häst. Ja, jag vet att det är ett forum. Men detta är en typisk tråd som alltid spårar ur. Även på bukefalos kan man tänka sig. *ler*
Alla sköter vi våra hästar olika som sagt och alla hästar är olika individer. En del behöver täcken tidigt och en del inte alls. Och en del, får stå och frysa i hagen för att ägaren inte ids sätta på ett täcke. Så är det och kommer alltid att vara här i livet, tyvärr.
Därmed tycker jag att denna tråd är utagerad. Iaf för min del. Vill ni fortsätta tjafsa om vem som har rätt eller fel i denna fråga så gärna för mig.
#64 Vad är det som spårat ut egentligen? Kan du inte förklara, ja förstår inte?
#66 Ingen av de inlägg ja har läst skriver nånting om att det5 är rätt eller fel. BAra om de har täcken eller inte…
Min är visserligen en klbtravare MED päls, men han är mkt gammal och har sina dåliga leder. Därför täckar jag honom när det är ruskigt och/eller kallt. Ser direkt skillnad på honom om han har gått utan täcke en ruskig dag eller med, är dunderstel och har det svårt att lyfta bakbenen, inte alls när han gått med täcke på. Eftersom han är gammal, har han ej samma underhudsfett mm som yngre hästar, fryser lättare då.
Ska klippas lite lätt nu i september, eftersom jag ska sätta igång honom efter sommaren och skadan i höften. Blir helsvettig bara av att skritta 30 min, har dålig kondis och studsar och taktar mkt pga överskottenergi.Tar evigheter för honom att torka annars med den mammutpäls han får, därför klipper jag honom och han får ha täcke på sig både UTE och INNE.
En del hästar klarar sig utan täcke, en del måste ha täcke på sig dygnet runt. Man får se på hästen vad just den individen behöver, både när det gäller ålder, ras, träning, tävling, klippning.
Min är visserligen en klbtravare MED päls, men han är mkt gammal och har sina dåliga leder. Därför täckar jag honom när det är ruskigt och/eller kallt. Ser direkt skillnad på honom om han har gått utan täcke en ruskig dag eller med, är dunderstel och har det svårt att lyfta bakbenen, inte alls när han gått med täcke på. Eftersom han är gammal, har han ej samma underhudsfett mm som yngre hästar, fryser lättare då.
Ska klippas lite lätt nu i september, eftersom jag ska sätta igång honom efter sommaren och skadan i höften. Blir helsvettig bara av att skritta 30 min, har dålig kondis och studsar och taktar mkt pga överskottenergi.Tar evigheter för honom att torka annars med den mammutpäls han får, därför klipper jag honom och han får ha täcke på sig både UTE och INNE.
En del hästar klarar sig utan täcke, en del måste ha täcke på sig dygnet runt. Man får se på hästen vad just den individen behöver, både när det gäller ålder, ras, träning, tävling, klippning.

JO, det jag menar med att hästen i träning/tävling ska täckas tidigare är just det som Gejsa säger, den har mer muskler och går möjligtvis och spänner sig lite i kallt vädet och jag vill INTE att min ponny ska få ont i musklerna. Han fryser väldigt lätt.
på arabstuteriet där jag arbetade förut var det 2 av 20 hästar som var täckta. 12 av hästarna gick på lösdrift och såg ut som nallebjörnar på vintern! jättesöta!
araberna är tåligare än vad folk tror! tänk på temperaturskillnaden i öknen med ca40 plusgrader på dagen ner till ca10 minus på natten!

Ja, jen ett stuteri föder upp hästar. Dom rids inte så mycket. Då märker man inte om hästen har ont i ryggen på samma sätt.

Jag har täckt Pim med ofodrat regntäcke för några dagar sen p g a situationen runt omkring Pim, hans rygg m m
jag skulle nog täcka tova nu om hon fanns här.. alltså vid regn bara..

…glömde skriva att han bara har täcke vid regn då, givetvis.
#72 förvisso sant! men jag ville mest påpeka att alla hästar är olika, att tex alla araber inte måste täckas, alla nordsvenskar tål inte kyla mm.
min arab har aldrig varit täckt fastän han tävlades ibland, fram tills förra hösten då han hade ont i ryggen.

täcket åker på när frosten börjar komma…
I natt var det 9 grader ute. Brr…
Som tur var kör jag hem pållen på sön, då åker täcket på om nätterna så länge han sover ute.

nej, inga täcken här ännu.

Nepp, inga täcken här inte, har endast täcken på mina hästar när jag vet att ska rida lektion tidigt dagen efter och det är regnigt och lerigt ute…(Dom går ute året runt) Inte kul att lägga sagel på en lerig rygg inte!