Vilka märken är bäst på westernsadlar?
hej, tänkte börja med western på min häst, men då blir det ju till att köpa westernsadel, och jag kan ingenting om de olika märkerna.. så har nån nå tips om nått bra märke? Och har ni nån bra westernsida som ni kan tipsa om?
tack på förhand :)

Om du klickar på "Länkar" högt upp på skärmen så finner du rubriken "Western" där har du två länkar, Tumbleweed och Stockholmsklubben.
Tumbleweed är en internetbutik med enbart kvalitets western utrustning.
På Stockholmsklubben hittar du en hel länksida till div internetbutiker etc.
Jag rekomenderar starkt att köpa sadeln från en westerninriktad butik, de jag vet om som finns på internet är butiker som har bra kvalité på sina produkter. De brukar oxå ha begagnade sadlar till salu.
Kolla på dessa olika sidorna och titta vilka märken de säljer sen om du letar bland salusidor där de säljer hästprodukter vet du vad du kan leta efter :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

tacktack så mkt, det ska jag göra :)
Har haft Crates och Premier. Har en Longhorn nu. Har gillat dem allihop.
Som #2 skrev, satsa på en kvalitetssadel, gärna begagnad om du vill komma lite billigare undan. Var beredd på att prova MÅNGA sadlar innan du bestämmer dig, ta hjälp av någon som kan wesrernsadlar.
Räkna med att en bra begagnad sadel kan kosta från 8000 kr och uppåt…
Lycka till
Cinna

jag är nöjd med min Simco arabian 
Hmm, glömde säga att jag haft en BigHorn Arabian Light när jag började med western. Pållan och jag lyckades krascha 2! st bommar av den modellen. Bara vanlig ridning och jag är absolut inte stor och tung. Säger en del om hållbarheten på bommar av sk ralide…
#4. En tjej i som hyr in sig i stallet hade en likadann sadel, den gick också av i bommen. Hon köpte en riktg senare. Själv anser jag att man ska ha en riktig lädersadel som är uppbyggd på rätt sätt. Syntet och billighetssadlar anser jag är rena skräpet. Bättre att köpa en begagnad märkessadel och låta en auktoriserad sadelmakare se över den och prova in på hästen om man inte kan själv.

Håller med #7 !
Märkes sadlarna må kosta mycket men man har igen det flera gånger om då det är kvalité och saker som är rejäla och håller !
#8 Jo så är det, inget snack om saken. Själv har jag en crates reiningsadel. Skulle aldrig tumma på kvalitén när det gäller något så viktigt som sadlar. Det går ju att få tag på begagnade i bra skick.

#9 Jag köpte en begagnad Crates Ropingsadel till min make för flera år sedan (-98) för 7900:- med förhoppningen att han skulle börja rida…då var sadeln 4 år gammal.
Men det blev min dåvarande manlige medryttare som använde den, när sen medryttaren fick foten pga misskötsel sålde (slumpade) jag den för 5500:- år 2003.
Min sadel jag rider i och som jag ALDRIG kommer sälja är en Dakota Reiner och ser ungefär ut som den i länken, fast med ljust säte och med lite extra "lull lull" i mönstret :o)
http://www.tumbleweed.se/wpt/view/54/854/1854/
Jag har haft den i 10 år och den ser som ny ut :o)

Ja de blir väll skönare med åren..
-Min fråga: Stoppar man om western sadlar?

Nej, det finns inget att stoppa om, bara sätet men det innehållet kommer man inte åt ;o)

Jag har ägt en Tex Tan. Jätteskön.

Varför sålde du den?

Den blev för trång när fjordingen blev större. Köpte den till henne när hon var unghäst.

#7 Vad menar du med syntet och billighetssadlar är renaskräpet?? Är syntetsadlar dåliga och billiga menar du?

#4 nån som har koll på nypriset på dem? hittar den inte på hööks mer å kommer ej ihåg priset….

Jag har en Tex Tan och en Simco, båda är rejäla arbetssadlar. Älakar dem båda, sköna att rida i och passar mina hästar perfekt!
Tror inte det spelar så stor roll vilket mäske du väljer så länge det är en riktig lädersadel som passar hästen din, köp inget billighetsmärke, du förlorar på det i längden… En bra sadel kan du ha så länge du lever om den passar hästarna du har=), då är det ju värt att lägga lite pengar på det oxå el?

#18 Håller med helt och hållet…en kvalitéts westernsadel (som många andra kvalitéts sadlar) överlever både sin ryttare och häst om den sköts om rätt…den blir bara bättre med tiden :o)