Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2206 ggr
Mandysan
0

Vart gör ni av dyngan?

Vart lägger ni skiten (alltså vart tömmer ni gödselstacken;))? Från hur många hästar krävs gjuten platta?

/Amanda

Peppe
0

På gödselstacken ^^

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

jupp, gödselstacken här med :P Har gjuten platta..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Tror det är från fyra hästar?

Mari
0

Jag tror det är om man har över 2 hästar så ska man ha en gjuten platta. Vi hade bara en gödeslstack och den ligger kvar ännu fast jag ej haft hästar på 3 år snart :/

Vi brukar ta gödslet och gödsla runt blommor och i potatisland. Nu är det så gott som bara jord där så vi ska nog köra bort allt ner i potatislanden nu i höst eller till våren igen.

En annan jag vet kör bara in det i skogen och dumpar fast man ej får!

Lite OT kanske men om man har lösdrift. ska man ha en gjuten platta ändå? För man måste ju mocka ur hagarna någon gång?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandysan
0

Menade när gödselstacken är full ;)

fridak
0

gjuten platta. tre stall slänger på "vår" platta. vårt stall med 13 inneboxar och två uteboxar, vi har halm. ena grannstallet med 4-5 boxar - spån och det andra grannstallet med några boxar, där två används - spån. 
i vår lösdrift mockas vindskyddet - halm.
Ingen klättrar med kärrorna så plattan blir full rätt fort men då tar någon en traktor och packar upp det bättre. sen klarar det sig i minst ett år innan någon bonde tar det och kör ut på sina åkrar.

Mandysan
0

#4 Okej :) Så det är alltså tillåtet att använda i trädgårdslandet? =)

Ngn som vet hur stor platta det krävs till ca 5 hästar? Kostnad? Företag som gör detta?

Mari
0

#7 Varför skulle det inte vara tillåtet att använda i trädgårdslandet? :P Det enda jag vet är att vi fått blanda ut med jord eller torv så det inte skulle bli för starkt för växterna. Fast det var ju i början när det var rätt färskt ca legat i 1 år.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ledin
0

behöver man itne ha jutengösselplatta trots att man bara har en häst? det trodde jag iaf. Min skit från hästarna är gödning på åkrarna så jag har inga bekymmer att bli av med det :) Det tar allså bonden hand om här.

lisette
0

det är olika från kommun till kommun hur många hästar man får ha innan man ska ha platta.

sedan behöver det inte bara vara platta. kan även vara container eller vagn. jag la i säckar ett år. ganska jobbigt, men det var nimt för det luktade inte alls.

det finns företag som har containers som sen kommer o hämtar. ivf i skåne.

mitt tips är att du tar o sätter ut annons där du efterlyser ngn som kan hämta skiten.

AusaBausa
0

jag kör den grannen(bonde) som tar hand om den GRATIS!!!!

Mandysan
0

#10 Nu blir det ju inte aktuellt än på ett tag ;)

Vet flera som har jätteproblem med att få bort det =/

Ngn som kan svara på frågorna i #7?

lisette
0

det är klart du kan ha gödslen hemma i trädgården - men du måste ha en enorm trädgård för att klara av 5 hästars skit.

på kristianstads kommuns hemsida står det så här:

Enligt miljöbalken är högst tre hästar per hektar mark tillåtna. Med mark menas tillgänglig spridningsareal för stallgödsel. Den kan bestå av åkermark under eget bruk, åkermark på annan jordbruksfastighet (om bindande spridningskontrakt på minst fem år finns) samt betesmark.

Enligt miljöbalken ska gödselplattan vara så stor att den klarar att lagra gödsel som produceras under 6-10 månader. Normalt räcker det med 6 månaders lagringskapacitet.

Naturvårdsverket har följande riktvärden över lagringsbehov för hästgödsel.

Lagringstid i månader

Krav på lagringskapacitet i m 3 per häst

6

7,2

8

9,6

10

12,0

Mandysan
0

#13 Okej :) Men då borde en platta på 18 kvm räcka, gödsleberget kan ju bli ett par meter högt..

Hur sprider man ut på betesmark Skäms antar att det är en slags maskin men vart hittar man en sådan? =)

lisette
0

gödselspridare heter det- ;) man kan hyra in folk till att göra de så slipper man hålla med en själv.

vad är det du planerar? ;)

Mandysan
0

#15 Köpa gård! :D Om ett halvår ca :) Det på Irland blir troligtvis inte av utan det blir gård i Sverige :) Sen är tanken att mamma ska utbilda sig till sadelutprovare och öppna eget företag såsmåningom…;)

Mandysan
0

#15 Aah, just det gödselspridare var det Skäms

lisette
0

oh vad härligt! =)

varför om ett halvår?

Mandysan
0

#18 pengar ;)

lisette
0

ahaaa, ja det är ju en bra anledning till att vänta.. hihi

Peppe
0

När vår platta är full så kör en i stallet iväg det till motorklubben. eller motorklubben har en stor platta nån stans, tror jag, där det får ligga och bli till jord, sen bygger dom på sina vallar runt speedwaybanan med det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ledin
0

wow vad kul :) jag har hästbajs till mina tomater dom växer bra o kanonfina tomater har jag fått nu väntar jag in några till plantor hoppas dom får sina tomater snart (sattes senare) sen har jag kört med lite hästskit i blommlanden men det krävs ju med att det e brunnen skit :).

gejsa
0

Har en bonde som tömmer en gång om året. Får betala hittills 1500 kr per år för det. Tror att i mitt län så behöver man gjuten platta om man har mer än 3 hästar. Men som sagt det är helt olika från län till län.

linasvovvar
0

Vi kör våran gödsel till grannarna som oldlar kravodlad det är toppen =0)

Lyrik
0

"Våran" höbonde tar dyngan när han lämnar höet.

Gjuten platta, 4 hästar.

tezzie
0

Vi har en granne (en bonde) som tar vår skit gratis :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Silenos
0

Jag har 5 ponnyer. Jag köpte en liten container från ett åkeri för 4000 kr. Containern passar på grannbondens lastare och jag betalar 200 kr för varje tömning .